Kontekst

Å treffe en leser med en annonse som tematisk og/eller kommunikasjonsmessig tangerer innholdet med leserens modus er ofte svært virkningsfullt. Les her hvilke muligheter du har for å skape slike kontekster.

Det er ulike måter å skape kontekster, fra helt enkle valg av nisjenettsteder og/eller seksjoner, til teknisk styrte løsninger. Formålet er uansett å skape en optimal relevans mellom leser, innhold og annonse.

De mest granulære løsningene handler om enten å styre annonser mot «tags» eller mot «nøkkelord». Den store verdien i denne tilnærming oppstår når annonsekommunikasjon skreddersys til formålet/oppgaven og ikke bare er en generell kommunikasjon.

Prispåslag: 15 CPM

Tags

Dette er beskrivende ord til artikkel som settes manuelt av en journalist til enhver artikkel. Dette kan være generiske ord som «mat» eller «bolig», eller tematiske ord som «norgesferie» eller «strømpriser».

Nøkkelord

Dette er spesifikke ord, eller en kombinasjon av ord, som finnes i teksten og som leses av et script på våre sider. Ønsker man tilstedeværelse knyttet til «yoga» leveres annonsen mot de artikler hvor dette ordet forekommer. Alternativt må ordet «yoga» være i kombinasjon med «pilates» for at annonsen skal levere.