Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Kontekstuell annonsering er en form for segmentering som gir en optimal relevans mellom redaksjonelt innhold, leser og annonse. I Aller Media har vi utviklet vår egen løsning vi kaller «hyperkontekst» som baserer seg på en semantisk analyse (meningen i språket) for å tolke innholdet i våre medier.
Hva er verdien med kontekstuell annonsering?
Ordet «kontekst» stammer fra latin – contextus – som betyr sammenveving, og med kontekst menes da den sammenhengen noe befinner seg i. I digital markedsføring betyr det at en annonse kan utformes til å kommunisere noe som har en sammenheng med innholdet man leser. En slik kommunikasjonsform skaper en tydelig relevans mellom innhold og annonse, og undersøkelser viser at en annonse levert i en slik kontekst også skaper en opplevd merverdi for leser.
Kontekstuell annonsering vil kunne ha en verdi gjennom de fleste faser av kjøpstrakten/merkevaretrakten. Kontekst kan benyttes som en «always on» løsning hvor oppgaven er å assosiere seg opp mot tema/kategorier over tid, eksempelvis knytte et merke av solkrem til relevant innhold om sol året rundt. I tillegg kan kontekst treffe tett på kjøpstidspunkt av solkrem med mer taktiske budskap for merket når man i tillegg hensyntar sesong, vær og ferieavvikling.
Hyperkontekst – hvordan fungerer språkmodellen?
En artikkel har sjeldent bare en gitt kontekst, den kan fort bestå av flere. Semantikk er læren om språkets innhold, sammenhengen mellom ord, fraser og setninger og deres betydning eller mening. Vi i Aller Media benytter en semantisk analyse for å avdekke de ulike kontekster og har utviklet vår egen språkmodell (Large Language Model – LLM) som klassifiserer innholdet til gitte kategorier ved hjelp av maskinlæring. Vi har benyttet over 100 000 artikler som «mat» for modellen og klassifiserer fortløpende våre artikler inn i over 30 kategorier som er høyaktuelle for et bredt spekter av annonsører.
Selve klassifiseringen gjøres med høy grad av presisjon og «hyperkontekst» gir deg som annonsør en mulighet til å:
Følgende kategorier er per i dag pre- definerte:
Prispåslag: 30 CPM