Nyheter

Publisert: 30.11.2023

Av Aksel

5 Key takeaways fra Aller Medias innsiktsseminar

30. november inviterte innsiktsavdelingen til frokostseminar i Aller Medias peisestue på Hasle. Her er fem ekstra nyttige punkter å ta med seg fra seminaret.
Forbrukertrender 2023 3

5 key takeaways:

1. Aller Medias innsiktsavdeling jobber for kundene, og vi har en stor verktøykasse med merkevaremålinger, effektmåling og bransjeundersøkelser, som våre kunder kan benytte seg av. Bransjeinnsikt og kunder settes alltid først når vi utvikler innhold, reklame og skreddersydde løsninger.

2. Stadig flere nordmenn merker at egen økonomi i stor grad preges av prisstigningen, og hele 73% melder at de vil få dårligere råd fremover. Bekymringen er størst blant kvinner (44%) og blant de under 45 år (43%)*

3. Nedgangstider betyr ikke nødvendigvis kutt, men endrede forbrukervaner. Hele 41% sier at de følger ekstra med på reklame nå for å finne gode tilbud og 49% sier at de velger rimeligere produkter/merkevarer når de handler i butikken*

4. Når det gjelder kostnadskutt i husholdningene ser vi en endring fra forrige undersøkelse. For samtlige kategorier er det nå færre som sier at de vil kutte kostnader, med unntak av Matvarer, hvor øker det fra 35% i 2022 til 40% i 2023.

5. Hverdagskos er fortsatt viktig, selv i tøffere tider. Hele 40% svarer at de unner seg små gleder i hverdagen. 1/3 forteller at de skal booke feriereiser i løpet av de neste seks månedene og hele 22% har planer om oppussing i samme periode*


*Kilde: Opinion/Norstatpanelet for Aller Media Uke 36-38 2023

Har du lyst til å høre mer om undersøkelsen? Ta kontakt :)