Nyheter

Publisert: 19.11.2021

Aller klare med stor Norgesferiesatsing

Norgesferie hele året. Vi satser mer og mer på «nærferie».

To som er svært fornøyd med Aller-satsingen; redaktør Rolf Fiske i DinSide og Henrik Staib kommersiell forretningsutvikler i Aller Media.
To som er svært fornøyd med Aller-satsingen; redaktør Rolf Fiske i DinSide og Henrik Staib kommersiell forretningsutvikler i Aller Media.

Pandemien har snudd opp ned på tilværelsen for svært mange av oss. Heldigvis er det slik at når dører lukkes, åpnes som regel nye. Sommeren 2020 tok Aller den vanskelige pandemisituasjonen på alvor, og lanserte Norgesferie. En redaksjonell satsning der man produserte og samlet relevante saker som omhandlet feriering i Norge, ettersom vi nå måtte skrinlegge turer til utlandet. Det ble en «kjempesuksess». Interessen var enorm. I år gjentok vi suksessen, og har konstatert nok en kjempesuksess. Sist sommer viste tallene våre at artiklene hadde produsert rett i underkant av 50 millioner sidevisninger, noe som var en dobling fra året før.

Vi er dessverre ikke ferdig med pandemien, og vi vil fortsette satsingen på Norgesferie. Vi vil hjelpe leserne med å sette fokus på høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og en ny runde med sommerferie. Vi vil sette fokus på reiser, opplevelser, hoteller, hytter, turer og generelt om reise og fritid.

- Vi ønsker å bidra til at folk flest får gode opplevelser, og en rik og riktig utnyttelse av fri- og ferietiden. Vi trenger lyspunkter og gleder, selv om vi fortsatt må ofre den krevende pandemien mange tanker, sier redaktør Rolf Fiske i DinSide, som har det redaksjonelle ansvaret for Aller-satsingen.

Stor satsing

Norgesferie er et samarbeid på tvers av sterke Aller-merkevarer som Dagbladet, Børsen, DinSide, KK, Se og Hør, Vi og SOL. Gjennom året, og da spesielt rundt periodene da folk utnytter ferie- og fritida, vil det daglig publiseres nyheter, omtaler og tester knyttet til norgesferien. Vi har også samlet artiklene på nettadressen www.dagbladet.no/norgesferie.

- Formålet med satsingen er å informere, inspirere og hjelpe folk til å få oversikt - slik at ferien blir mest mulig vellykket. Ferie er synonymt med reiser, opplevelser og aktiviteter for de fleste av oss, og slik skal det også være i 2021 og 2022. Vi skal fortelle leserne om de fineste turene, de beste destinasjonene, hvordan de kommer seg dit og hvor de kan bo - enten det er hytter, hoteller eller camping, forteller Fiske.

Leserne inviteres med

Som et ledd i dette inviteres leserne inn for å dele sine beste ferietips. Via et enkelt skjema kan man legge inn bilder og destinasjoner man mener er verdt et besøk. Tanken er at alle perlene, skjulte eller godt kjente, etter hvert skal plottes inn i et interaktivt norgeskart. På den måten blir det enkelt å finne dem for alle, ifølge Fiske. Kanskje du oppdager noe helt nytt og spennende i ditt eget nærområde?

Kommersielt – annonsørene ønsker å identifisere seg med Norgesferie.

- «Etter braksuksessen med kontekstuell annonsering på Norgesferie der annonsørene får orkesterplass rundt artikler som omhandler et tidsaktuelt tema. Hvor reklamebudskapet glir i ett med relevant sesongbasert innhold, utvidet vi nylig konseptet til å inkludere høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Annonsørene har kommunisert et sterkt ønske om å fortsette å knytte seg til slikt redaksjonelt innhold, det lyttet vi til, forteller kommersiell forretningsutvikler i Aller Media, Henrik Staib.

- Kontekstuell annonsering er nå er helårsprodukt vi tilbyr våre annonsører, fremfor en «one off». Ta juleferien som et eksempel: Ifølge NHO Service og Handel vil nordmenn svi av intet mindre enn 118 mrd kroner i julen, da forstår vi at annonsørene ønsker å nå denne målgruppen i vårt trygge redaksjonelle miljø, på tvers av alle våre merkevarer, med relevante annonsebudskap. Her er brand safety i høysetet.

- Og når vi i tillegg vet at riktig bruk av kontekstuell annonsering potensielt kan resultere i opptil 7x mer effekt av eksponeringen, et potensielt løft på 30% økning, - det samme på «troverdighet», «avsenderidentitet» og «adferds intensjon» samt 3x bedre «viewability», så forklarer dette at markedet etterspør mer av slike annonseprodukter avslutter Henrik Staib.

Ta kontakt med oss for mer info rundt kontekstuell annonsering på vår Norgesferieatsing.

(Kilder: NHO Service og Handel, Kobler på ANFO Effekt)»