Nyheter

Publisert: 24.01.2022

Aller Media leverer et resultat på NOK 175 millioner 

Resultatet er 100 millioner bedre enn forrige regnskapsår. Kraftig vekst i digitale annonser.

- Det har skjedd mye på innovasjonssiden i Aller Media – og det ser vi resultater av i dag.
- Det har skjedd mye på innovasjonssiden i Aller Media – og det ser vi resultater av i dag.

Aller Media har lagt bak seg nok et avvikende regnskapsår og vi kan nå vise til et driftsresultat på 175 millioner kroner (EBITDA) av en omsetning på 1,59 milliarder kroner, tilsvarende en margin på 11%.

Resultatet er 100 millioner bedre enn forrige regnskapsår, mens omsetningen landet på samme nivå som i det forrige regnskapsåret.

– Vi avsluttet sist høst et veldig godt år med mye positiv utvikling. Det skjer masse på mange områder innen Aller Media. Ikke minst har vi mange digitale ben å stå på. Det har skjedd mye på innovasjonssiden i Aller Media – og det ser vi resultater av i dag, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media.

I regnskapsåret 2019/2020 hadde konsernet Aller Media en omsetning på NOK 1,599 milliarder og et resultat (EBITDA) på NOK 75 millioner, sterkt preget av Corona i deler av året, mens det siste året 2020/21 landet på NOK 1,594 milliarder i omsetning og NOK 175 millioner i EBITDA-resultat.

– Det som er gøy å se er at de digitale produktene våre begynner å få volumer på omsetningen, samt gir gode bidrag på bunnlinjen. Vi har jobbet godt med merkevarer og selskaper – og nå ser vi at vi lykkes med veldig mye. At vi er godt i gang med store rekrutteringsprosesser med 80 årsverk både redaksjonelt, kommersielt og på teknologi, er bevis på at vi er sterke i troen på fremtiden. Vi har et veldig godt lag – som stadig blir bedre, sier Dag Sørsdahl.

Aller Media har som vanlig avvikende regnskapsår og avsluttet regnskapet 30. september. Selskapet har tre ulike hovedområder. Det er mediedelen, tjenester samt Ahead Group. Konsernet som helhet har rundt 600 ansatte i Norge. Mediedelen utgjør 80 prosent av den samlende omsetningen til Aller Media.

– Vi i Aller Media har jobbet offensivt med å utvikle nye digitale inntektsstrømmer samt utvikle gode, gamle inntektsstrømmer gjennom å styrke verdiene til kundene. Dette har ikke bare gitt gode resultater og økt omsetning i mediedelen, men resultatene har faktisk kommet litt raskere enn forventet, sier konserndirektør Bente Klemetsdal i salg og marked hos Aller Media.

I siste regnskapsår hadde mediedelen hos Aller Media en omsetning på NOK 1,26 milliarder, som ga en vekst på 5%. Annonseomsetningen i samme regnskapsår landet på NOK 432 millioner, tilsvarende en digital vekst på 20 prosent bedre enn året før.

Innen media har konsernet merkevarer som Dagbladet, Se og Hør, DinSide, KK, SOL, Allers, Elbil24, Lommelegen, Børsen med flere. Blant tjenestene finner vi PlussMobil og Roede. Mens Ahead Group har merkevarer som Hyper, Oculos, Nova Vista, Elg med flere.

Men det er ikke bare de økonomiske tallene som blomstrer godt for Aller Media. Også dekningstallene til de ulike merkevarene innen mediedelen til Aller Media vokser godt.

– Vi er nå oppe i en ukentlig digital dekning på 2,5 millioner nordmenn. Vi er sterke både på massekommunikasjon og målgrupper i mindre nisjer. Vi har våre egne førstepartsdata – og vi har modellerte data. Ja, vi har førsteklasses målgrupper – og store volumer av digitale brukere, sier Bente Klemetsdal.

Dag Sørsdahl er nå godt i gang med et nytt regnskapsår – og kan fortelle at den positive utviklingen fortsetter.

– Tallenes tale etter vårt første kvartal (2021/2022) viser at vi fortsetter den positive utviklingen, og at de digitale medieproduktene våre leverer stadig bedre - med vekst i volum og lønnsomhet. Annonseveksten er bla 26% mot samme periode i fjor og vi har sagt velkommen til mange nye medarbeidere. Så langt er vi svært tilfredse med det nye regnskapsåret 2021/2022, sier konsernsjef Dag Sørsdahl.