Nyheter

Publisert: 15.10.2024

Aller på shortlist til Medieprisen!

Kampanjen «Lys i mørket» for Helsedirektoratet vekker oppsikt.
Foto: Thomas Rasmus Skaug
Foto: Thomas Rasmus Skaug

Årets beste reklamekampanjer kåres 24. oktober på Mediaforums høstkonferanse – og her er 101 innsendte bidrag krympet til en shortlist på 37, fordelt på fire kategorier.

Under «Mediekampanje» finner vi «Lys i mørket – selvmordsforebygging i nord» for Helsedirektoratet, i samarbeid med Mindshare.

  • Dette er et arbeid vi virkelig har lagt hjertene våre i og som vi er veldig stolte av. Når vi kan gjøre noe for å redde folks liv og helse, blir helt spesielt, sier Asbjørn Halvorsen, contentleder i Aller Media.

Han trekker frem det unike og tillitsfulle samarbeidet med Helsedirektoratet og Mindshare som nøkkelen til at kampanjen har truffet så godt.

- I kjernen av kampanjen har vi tre menn som på hvert sitt vis har kjent på ulike utfordringer knyttet til selvmordstematikk. De deler ærlig og modig egne erfaringer – og er med på å skape åpenhet rundt et vanskelig tema som vi sliter med å snakke om.

Resultatene i kampanjen vekker oppsikt:

  • 9 av 10 har fått økt forståelse for teamet selvmordstanker.
  • 89 % sier kampanjen får tydelig frem at å snakke om selvmordstanker kan redde liv.

- Selvmordsforebygging er noe av det meste krevende vi i Helsedirektoratet jobber med, sier seniorrådgiver Øystein Tveite.

- Aldri har vi truffet så godt som vi har gjort med denne kampanjen. Medie, mediebyrå og fagmiljø har hatt et unikt og tett samarbeid. Det har gitt resultater vi ikke trodde var mulige.