Nyheter

Publisert: 11.12.2025

Byråtopp: - Vil jobbe tettere med mediehusene

Harald Eide‑Fredriksen, Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu, ser både de store linjene i mediemarkedet og verdien av små tradisjoner. Midt i førjulstravelheten deler han hva som har inspirert mest i 2025, forventningene til 2026 – og hva som står høyest i kurs hos ham i jula.
Diverse 002

Hva har inspirert deg mest i 2025?

Det mest inspirerende i 2025 er at flere annonsører igjen løfter blikket og investerer i dekningsmedier, som TV og utendørs, for å bygge vekst høyere i trakten. Konvertering er viktig, men skal du vokse må du først vinne oppmerksomheten til nye kundegrupper.

Hvilke forventninger har du til 2026?

I 2025 har det vært mye snakk om viktigheten av redaktørstyrte medier. Jeg støtter og er enig i dette, men jeg håper vi i 2026 vil få se flere eksempler og mer anvendt praksis på hvordan dette også faktisk gavner annonsørene.

Er det noen trender du tenker vil prege 2026?

Ingen revolusjon, men en tydelig forflytning: AI‑ og datadrevne algoritmer vil styre mer av de digitale kjøpene. Det øker treffsikkerheten, men stiller også høyere krav til styring, transparens og kompetanse.

Hvilken rolle kan mediebyråene spille for å styrke redaktørstyrte medier?

Mediebyråene er allerede de norske mediehusenes beste venn! Det er en myte at vi plasserer majoriteten av pengene hos «big tech». Det stemmer ikke, vi kjøper mest hos norske redaktørstyrte medier. Vi håper på tettere partnerskap i årene som kommer, ikke bare “kampanjekjøp”, der vi deler læring og utvikler produkter sammen til annonsørenes og vårt felles beste.

Hva tenker du om samarbeidet med Aller Media?

Jeg setter pris på at Aller prioriterer både redaksjonell kraft og kommersielle innovasjoner, og at de er lyttende når vi har meninger om begge deler. Aller er flinke på å teste nye løsninger, og å dokumentere gode case blant annet gjennom «Aller Best»

Hva er ditt juleønske for bransjen?

Mitt juleønske er mindre ensidig prisfokus og mer vekt på effekt og avkastning. Markedsføring er en investering, og de beste resultatene kommer sjelden fra den laveste prislappen. Det er svært få investorer som blir rike av bare å kjøpe de billigste aksjene!

Har du en spesiell juletradisjon som betyr ekstra mye for deg?

En rolig skitur på julaften sammen med min nærmeste familie står høyt i kurs. Det er mye bedre å finne roen og julestemningen i skogen, enn å stå i kø for å komme inn i en overfylt kirke.

Hva står øverst på leselisten din denne jula?

Som vanlig er vel ambisjonene høyere enn det som kommer til å bli resultatet når det gjelder å ta igjen mye av «det tapte» blant både skjønn- og faglitteratur. Men skal man fokusere på kos og avslapning, innenfor realismens rammer, så håper jeg å finne noe gøyale julehefter som fortsatt evner å underholde med både gode tegninger og engasjerende historier.