Nyheter

Publisert: 06.04.2022

Dagbladet BOK runder 5 millioner sidevisninger

- Med tabloidavisen Dagbladet har vi en unik mulighet til å nå bredt ut, også med det litt smalere stoffet.
Dagbladet Bok

- Dette er jo over alle støvelskaft! Utrolig gøy! Det er åpenbart at det er et behov for kvalitetsjournalistikk om litteratur på digitale plattformer, sier Sigrid Hvidsten, kulturredaktør i Dagbladet.

Dagbladet BOK ble lansert 1. desember 2021 med slagordet «for deg som elsker å lese». Det er en nisjesatsing på bokstoff, med blant annet en egen nettside og et ukentlig nyhetsbrev. I løpet av de tre månedene med Dagbladet BOK har litteraturjournalistikken i Dagbladet opplevd en vekst på 200 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. I forrige uke rundet Dagbladet BOK fem millioner sidevisninger.

- For oss er det viktig å nå mange med bokstoffet vårt. Med tabloidavisen Dagbladet har vi en unik mulighet til å nå bredt ut, også med det litt smalere stoffet. Vi ser at vi har mange saker som leses svært, svært godt, og dette gjelder også den klassiske litteraturkritikken, sier Hvidsten.

Hun er også fornøyd med utviklingen av nyhetsbrevet til Dagbladet BOK.

- Målet med nyhetsbrevet er å gi leserne en ukentlig oppdatering om hva som skjer i litteraturens verden. Hva er det folk snakker om? Ikke alt blir nyhetssaker, men det er like fullt interessant for leserne våre, og vi hjelper dem å navigere i strømmen av informasjon om litteratur. Og leserne våre vil ha det. De melder seg på nyhetsbrevet, og de gir oss mange fine og konstruktive tilbakemeldinger, sier Hvidsten.

Dagbladet BOK dyrker litteraturen. Og leseren. Bokansvarlig i Dagbladet, Rannveig Korneliussen, er spesielt opptatt av å dyrke relasjonen til leserne.

- Dagbladet BOK vil skape nærhet til leseren, til dem som elsker å lese om å lese. Vi tar dem med inn i et rom der de lett kan finne fram i litteraturuniverset vårt, sier Rannveig Korneliussen.