Nyheter

Publisert: 14.08.2023

Dagbladet: Sterkeste resultatet på over ti år

- Dagbladet har over tid styrket seg i det norske mediemarkedet. Fjorårets resultat er svært gledelig lesing, sier Dagbladets sjefsredaktør, Frode Hansen.
JUBEL: Det er all grunn til å juble når resultatene for Dagbladet er tre ganger høyere enn hos hovedkonkurrenten. Shad Madian / Dagbladet
JUBEL: Det er all grunn til å juble når resultatene for Dagbladet er tre ganger høyere enn hos hovedkonkurrenten. Shad Madian / Dagbladet

Mens inntektene tok driftsresultatene til nye høyder for mange av mediehusene under pandemien, stupte grafene nedover da Norge kom seg på beina igjen. Flere av de store mediehusene i Norge har nå rapportert inn markante resultatnedganger for 2022.

Slik er det heldigvis ikke for Dagbladet, som faktisk kan melde om det sterkeste driftsresultatet på over ti år.

I fjor omsatte nemlig Dagbladet for 599 millioner kroner, noe som er en økning på 36 millioner kroner fra året før. Med driftsresultat på 68,5 millioner kroner og finansinntekter på 42,8 millioner kroner endte resultatet til slutt på hele 111 millioner kroner før skatt.

Det er hele tre ganger så mye som erkerivalen, Schibsted. Det er Frode Hansen, sjefsredaktør i Dagbladet, veldig godt fornøyd med.

Frode Hansen gleder seg over de svært gode resultatene Dagbladet oppnådd i 2023. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Frode Hansen gleder seg over de svært gode resultatene Dagbladet oppnådd i 2023. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet

- Fjorårets resultat er gledelig lesing, og sammenlignet med resten av markedet er vi svært fornøyde med disse resultatene, sier han.

Økte annonseinntekter

Dagbladets salgsinntekter viser nemlig at annonseinntektene økte med hele 65 millioner kroner fra 2021 til 2022, og ender på 395 millioner kroner. Det er også mer enn dobbelt så mye som Dagbladet selger papiravis for, som er 171,6 millioner kroner.

- Over tid har Dagbladet styrket seg i det norske mediemarkedet. Resultatene er drevet frem av et meget godt kommersielt arbeid og en styrket posisjon i markedet. Det tenker vi å fortsette med, sier en fornøyd sjefsredaktør.

(Vi gjør oppmerksom på at Aller Media og Dagbladet har avvikende regnskapsår, som starter 1. oktober).