Nyheter

Publisert: 05.10.2021

Den store Bilindeksen for 2021 er snart klar, hvilket bilmerke går helt til topps?

Nytt av året; flere bilmerker har mulighet til å hevde seg i ulike kategorier

Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar er snart klar med å presentere bilindeksundersøkelsen på Aller Media sitt årlige bilseminar.
Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar er snart klar med å presentere bilindeksundersøkelsen på Aller Media sitt årlige bilseminar.

Kantar bilindeks er beregnet årlig siden 1999, og er fra 2008 publisert i samarbeid med Dagbladet/Aller Media. Denne indeksen har som mål å vise hvordan de ulike bilmerker er rangert blant norske nybilkjøpere. Nytt av året er at undersøkelsen beregner flere delindekser hvor også mindre merker har muligheter til å hevde seg, forteller seniorrådgiver Anders G. Hovde i Kantar.

Om Bilindeksen 2021

- Bilindeksen bygger på 1500 intervjuer med personer som i løpet av siste 12 måneder har kjøpt eller leaset fabrikkny bil i Norge. Utvalget er representativt for utleveringer de siste 12 måneder (biler utlevert september 2020 – August 2021) fortsetter Hovde.

Hovedindeksen, som indikerer Norges sterkeste merkevare i bilmarkedet, bygger på følgende pilarer:

Kjennskap – hvor godt kjenner markedet til de ulike bilmerker

Inntrykk – hvor godt eller dårlig inntrykk har markedet av de ulike bilmerker

Vurdering – i hvor stor grad blir de ulike bilmerker vurdert ved nybilkjøpet

Preferanse – i hvor stor grad preferer kundene det bilmerket de kjøpte

Tilfredshet – i hvilken grad svarer den nye bilen til forventningene så langt

Nytt av året

- Nytt av året er at vi beregner flere delindekser, hvor også mindre merker har mulighet til å hevde seg, forteller Hovde, og de fire delindeksene er:

1. Sterkeste merkepreferanse.

Viser rangering av merkene etter hvor stor grad egne eiere er tilfredse med å eie bilmerket, og i hvilken grad de preferer dette merket fremfor andre merker.

2. Beste merkeforhandlere.

Viser rangering av merkene etter hvor stor grad eierne er tilfredse med forhandleren de kjøpte bilen av og i hvilken grad de preferer denne merkeforhandleren fremfor forhandlere av andre merker. Fremstilles på merkenivå.

3. Beste Koronahåndtering

Viser det merkets forhandlernett som kundene mener har håndtert koronasituasjonen best.

4. Mest kjente nykommer

Vi har i løpet av de siste årene kunne ønske en rekke nye bilmerker velkommen til Norge. Vi viser hvilke av disse merkene norske bilkjøpere kjenner best til.

Hele undersøkelsen vil bli presentert på Aller Media sitt bilfrokost-seminar 9. november.

Ønsker du å delta meld deg på her. (Arrangementet er gratis)