Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Nytt av året; flere bilmerker har mulighet til å hevde seg i ulike kategorier
Kantar bilindeks er beregnet årlig siden 1999, og er fra 2008 publisert i samarbeid med Dagbladet/Aller Media. Denne indeksen har som mål å vise hvordan de ulike bilmerker er rangert blant norske nybilkjøpere. Nytt av året er at undersøkelsen beregner flere delindekser hvor også mindre merker har muligheter til å hevde seg, forteller seniorrådgiver Anders G. Hovde i Kantar.
Om Bilindeksen 2021
- Bilindeksen bygger på 1500 intervjuer med personer som i løpet av siste 12 måneder har kjøpt eller leaset fabrikkny bil i Norge. Utvalget er representativt for utleveringer de siste 12 måneder (biler utlevert september 2020 – August 2021) fortsetter Hovde.
Hovedindeksen, som indikerer Norges sterkeste merkevare i bilmarkedet, bygger på følgende pilarer:
Kjennskap – hvor godt kjenner markedet til de ulike bilmerker
Inntrykk – hvor godt eller dårlig inntrykk har markedet av de ulike bilmerker
Vurdering – i hvor stor grad blir de ulike bilmerker vurdert ved nybilkjøpet
Preferanse – i hvor stor grad preferer kundene det bilmerket de kjøpte
Tilfredshet – i hvilken grad svarer den nye bilen til forventningene så langt
Nytt av året
- Nytt av året er at vi beregner flere delindekser, hvor også mindre merker har mulighet til å hevde seg, forteller Hovde, og de fire delindeksene er:
1. Sterkeste merkepreferanse.
Viser rangering av merkene etter hvor stor grad egne eiere er tilfredse med å eie bilmerket, og i hvilken grad de preferer dette merket fremfor andre merker.
2. Beste merkeforhandlere.
Viser rangering av merkene etter hvor stor grad eierne er tilfredse med forhandleren de kjøpte bilen av og i hvilken grad de preferer denne merkeforhandleren fremfor forhandlere av andre merker. Fremstilles på merkenivå.
3. Beste Koronahåndtering
Viser det merkets forhandlernett som kundene mener har håndtert koronasituasjonen best.
4. Mest kjente nykommer
Vi har i løpet av de siste årene kunne ønske en rekke nye bilmerker velkommen til Norge. Vi viser hvilke av disse merkene norske bilkjøpere kjenner best til.
Hele undersøkelsen vil bli presentert på Aller Media sitt bilfrokost-seminar 9. november.
Ønsker du å delta meld deg på her. (Arrangementet er gratis)