Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
- Når du velger Dagbladet, velger du å annonsere i en av Norges største og mest fremoverlente aviser.
Hver dag benytter 1,3 millioner nordmenn vår journalistikk. Hver uke bruker 2 millioner nordmenn våre produkter, på mobil, nett, papir eller web-TV.
Når du velger Dagbladet, velger du å annonsere i en avis i kraftig vekst. I en tid der stadig flere medier låser innholdet bak betalingsmurer, er Dagbladets mål å bli størst i Norge på mobil. Siden 2018, har Dagbladet økt antall daglige sidevisninger med 98 prosent. Antall unike brukere har økt med 40 prosent. Og web-TV-trafikken er mangedoblet.
Når du velger Dagbladet, velger du å annonsere i en avis som har drevet med nyhetsformidling siden 1869. Før som nå er Dagbladets viktigste leveranse å være først ute med siste nytt. I tillegg leverer vi sport, underholdning, kommentar, forbrukerstoff, kultur, humor, politikk, næringsliv og prisvinnende gravejournalistikk.
Når du velger Dagbladet, velger du å annonsere i en redaktørstyrt avis. I motsetning til sosiale medier, følger vi pressens Vær Varsom Plakat. Vi jobber systematisk for å unngå feil og med å rydde opp de gangene vi gjør noe feil – og dette er årsaken til at Dagbladet i dag er blant de nasjonale mediehusene med færrest fellelser i Pressens Faglige Utvalg.
Når du velger Dagbladet, velger du å annonsere i en avis som både har en enorm trafikk og kontroll over egen data. Vi kan tilby et trygt, relevant og redaktørstyrt miljø.
-Alexandra Beverfjord, Sjefredaktør i Dagbladet
Hva skjedde i Dagbladet i 2021? I denne artikkelen får du innblikk i Dagbladets oppdrag og mål, og hva vi har laget av journalistikk det siste året.
Dagbladets viktigste jobb er å være først med siste nytt. Dagbladets største stoffområder er nyheter, sport og underholdning.
Våre oppdragsgivere er leserne og seerne våre. Dagbladet skal med sin journalistikk både oppdatere, opplyse og underholde.
Dagbladet skal være avisa med hjerte for de svake og muskler i møte med de sterke. Dagbladet er uavhengig og maktkritisk. Dagbladet skal jobbe for å avdekke kritikkverdige forhold.
Dagbladet er ikke helt som andre aviser. Allerede på 1930-tallet begynte Dagbladet å utvikle sin populærjournalistiske form, med større titler, hardere nyheter og mer underholdningsjournalistikk enn de andre mediene. Korte og engasjerende titler har vært et av Dagbladets kjennetegn i mange tiår. Dagbladet er i dag en tabloid, massespredt riksavis.
Dagbladet henvender seg til alle som bor i Norge. Dagbladet skiller ikke mellom høy eller lav, vi når ut til bygd og by, vi henvender oss til alle, og snakker med alle. Få innretninger er så demokratisk som det.
Dagbladet publiserer innhold på Dagbladet.no, på DinSide.no, på Børsen.no, på Dagbladet TV, på Dagbladet Pluss og i papirutgaven.
Dagbladet publiserer innhold digitalt på mobil, desktop og på nett. Digitalt når Dagbladet 1,2 millioner nordmenn hver dag med journalistikken vår.
Dagbladets viktigste kanal er mobil. Mobilutgaven er vår største plattform, med over en million daglige brukere.
Digitalt er det viktigste for oss å være først med siste nytt. Redaksjonen og nettdesken er bemannet 24/7 for å kunne gi våre lesere det beste overblikket over det som skjer.
Dagbladet TV skal være best på breaking news digitalt. I tillegg skal Dagbladet TV være ledende på sport og underholdning.
Gjennom 2021 har Dagbladet TV sendt mange hundre timer direkte-TV om corona, og et stort antall videoer og klipp. Også de andre store nyhetshendelsene dette året er omfattende dekket av Dagbladet TV.
Tradisjonen tro hadde vi også Dagbladet TVs valgbod på Eidsvolls plass i dagene før og under Stortingsvalget. Valget ble behørig dekket med tv-team på alle valgvaker og sending valgkvelden.
På tampen av året startet også Dagbladet TV en nyhetssatsing på Snapchat – «Dagbladet TV Akkurat nå». Utviklingen i antall abonnenter er stigende, og vi har store forhåpninger videre.
Dagbladet Pluss er Dagbladets premium-produkt.
I 2021 har Dagbladet Pluss formidlet historier som kan være med på å bryte ned ulike stigma i samfunnet. Journalistikken har blant annet gått i rette med tabuer knyttet til kropps-skam, psykiske lidelser, intime videoer på avveie, aktiv dødshjelp, selvmord og overlevelsesskyld.
I tillegg til sosialjournalistikken, har Dagbladet Pluss også styrket nyhetsprofilen vesentlig det siste året. Dagbladet Pluss har levert eksklusive saker fra de store dramaene i nyhetsbildet. Her kan vi blant annet nevne Gjerdrum-raset, Viggo Kristiansens løslatelse og corona-pandemien.
Guider og hjelp til å ta gode valg i hverdagen er også en sentral del av tilbudet. Hver uke leverer Dagbladet Pluss tester, tips og guider.
Dagbladets papirutgave kommer ut seks dager i uka, distribueres i hele landet og trykkes i Harstad, Trondheim, Bergen og Oslo.
Pandemien har preget mange nyhetssider og førstesider gjennom hele året.
Stort mersalg på lørdagene bekrefter at papiravisas flaggskip Magasinet blir satt pris på av våre lesere. Ifølge de offisielle lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening er Magasinet Norges tredje største avismagasin.
Corona-pandemien har i stor grad dominert nyhetsdekningen det siste året. Andre store hendelser vi har dekket har vært kvikkleireraset i Gjerdrum, stormingen av Kongressen, riksrettssaken mot Donald Trump, gjenopptagelsen av Baneheia-saken, siktelsen i Tengs-saken, massedrapet i Kongsberg og ekstremværet i Europa.
I tillegg til de store hendelsene er det et uttalt mål å levere flere avsløringer, egensaker og historier som berører.
Innenfor nyhetsfeltet har redaksjonen levert viktige saker i kjernen av Dagbladets oppdrag: Sakene om «Øystein-ungan», sterke avsløringer om norsk barnevern, ettervirkninger etter Gjerdrum-raset og egensaker i forbindelse med klimatoppmøtet i Glasgow for å nevne noen.
Sport er sammen med nyhet og underholdning Dagbladets største stoffkategori.
Sporten dekker det vi anser for å være de viktigste arrangementene gjennom året. De største hendelsene er OL og VM når det gjelder både vintersport og sommeridrett. I tillegg dekker vi langrenn (Beitostølen, Tour de Ski, Lillehammer osv.). Fotballandslaget dekker vi også bredt, og vi er på alle kampene, både hjemme og borte. Hopp har også blitt prioritet på store dager, blant annet Hoppuka.
Blant høydepunktene i 2021 finner vi ski-VM i februar/mars og Tokyo-OL i juli/august. Vi har også hatt en solid dekning av Clas Brede Bråthen-saken. Sist, men ikke minst, har Dagbladets dekning av Ole Gunnar Solskjærs innsats i Manchester United vært en viktig satsing.
I 2021 har en stor del av dekningen naturligvis vært knyttet opp mot valgkampen og det påfølgende stortingsvalget, samt regjeringsforhandlingene i etterkant.
Politisk har satt dagsorden med en rekke saker dette året. Blant satsingene finner vi sakene om hvordan Oslo-skolen ledes, avsløringen om at stortingsrepresentantene får doble feriepenger og avsløringen om KS-sjefens politikerlønn.
Dagbladets kommentatorer skal favne hele samfunnsutviklingen, med fokus på det løpende nyhetsbildet og den politiske utviklingen.
2021 har vært et begivenhetsrikt år med corona-pandemien, stormingen av Kongressen og stortingsvalget som tre av de største hendelsene for avdelingen. Sentralt for meninger, er det at Dagbladet skal kommentere på aktuelle hendelser både i tekst og på Dagbladet TV.
I år har satsingene vært «Leirrasene» om kvikkleireraset i Gjerdrum, «Bolgneset» om strandlinjeutbygging i Kristiansund, «Midtøsten-pengene» og «En syk ski-nasjon» om spiseforstyrrelser i norsk ski-idrett.
Dagbladets avdeling for sosiale medier lager unikt innhold og sikrer at Dagbladets journalistikk når nye brukergrupper på sosiale medier.
Den saken som har preget leserne våre på sosiale medier mest i år, var leirskredet på Gjerdrum, der ti mennesker mistet livet. Slike tragiske hendelser samler Norge i sorgen, og folk ønsker å uttrykke medfølelse og sympati. Da trekker de ofte til Facebook. Tre av de fem sakene i 2021 med mest engasjement handlet om skredulykken.
Dagbladets kjendisredaksjon skal være først og best på underholdning.
Kjendis har vært nyhetsledende på journalistikk om de største TV-suksessene så som «Farmen kjendis», «Farmen», «Maskorama», «Sommerhytta» og «Paradise Hotel».
Kultur har vært utrettelige i sin dekning av coronakonsekvensene for kulturlivet, og støtteordningene spesielt. Det hele endte i en ubetalelig krangel mellom Abid Raja og Trine Rein. Her har Dagbladets kulturjournalister vært ledende i nyhetsbildet.
I desember lanserte Dagbladet nisjeprosjektet Dagbladet BOK. Hvert år publiseres flere hundre bokanmeldelser, det skrives nære forfatterportretter, grundige analyser og tabloide nyhetssaker om norsk og internasjonal litteratur. Litteraturinteresserte lesere kan nå følge denne journalistikken via dagbladetbok.no eller via vårt nyhetsbrev.
Dagbladet Mat lager eksklusivt innhold til alle Dagbladets flater: Papir, Magasinet. Dagbladet Pluss, Dagbladet.no og Dagbladet TV.
Dagbladet Mat gjennomfører mat-tester gjennom hele året. I tillegg gjør vi tester på kjøkkenutstyr, griller og diverse kjøkkenmaskiner. Vi dekker også matrelevante nyheter. Det være seg produktnyheter (tester og omtale), nye restauranter, nyheter om og fra dagligvarehandelen, trender og avsløringer fra matverdenen gjennom samarbeide med Mattilsynet.
Vi har i 2021 også hatt et særskilt blikk på bærekraftsproblematikk i matsystemet - alt fra avokadokonflikter i Mexico, til soyaproduksjon i regnskogen, til rekefiske og jordbruksmetoder og bruk av sprøytemidler.
Rød Løper er Norges største kjendissatsing på web-tv. I tillegg produserer redaksjonen en egen podkast om kjendiser som kommer ut hver tirsdag.
Rød Løper har en egen Instagram-konto med over 60 000 følgere, og i høst lanserte redaksjonen også et eget Snapchat-show.
Rødt kort er Dagbladets sportssatsing på TV. Sport dekkes her med alt alvor og følelser det medfører, men også med skråblikk og med oppsiktsvekkende og underholdende sportsklipp.
Rødt kort leverte i år en strålende fotball-EM- og OL-dekning, der de hadde egne programkonsepter knyttet til hvert arrangement kombinert med livesendinger.
Non Stop er Dagbladet TVs mest spektakulære konsept. De leverer de elleville klippene du ikke vil gå glipp av. Her finner man alt fra tabbe-videoer til nyheter fra dyrenes verden.
Non Stop har også sitt eget Snapchat-show, og begynte høsten 2021 også å publisere innhold på TikTok.
Dagbladets fotoavdeling leverer til alle Dagbladets publiseringskanaler: Til Dagbladet.no, Dagbladet TV, Dagbladets papirutgave og til Dagbladet Pluss.
De er til stede på alle store hendelser, og bidrar også med å utforme vårt visuelle fotouttrykk.
Dagbladet har i tillegg to store nisjesider: Forbrukernettstedet DinSide og næringslivsnettstedet Børsen.
DinSide er Norges største forbrukernettsted. DinSide har i 2021 pusset opp med nytt design. I tillegg har nettstedet lansert nye nisje-satsinger. DinSide har også lansert et nytt TV-konsept.
Hovedtemaene på DinSide er bil, teknologi, økonomi, hus og hjem og reise og fritid.
DinSide har satset på en blanding av bred forbrukerjournalistikk, og samtidig levert innen tester, kalkulatorer og guider.
Etter år to er status at Børsen er Norges nest største nettsted for finans og næringsliv målt i unike brukere. Vi er større enn både Finansavisen og Dagens Næringsliv. I august gikk vi også for første gang forbi E24 gjennom en hel uke, og var i uke 33 landets største næringslivsnettsted.
Suksessoppskriften har vært å oppfylle Børsens løfte om å levere «finans for folket», hver eneste dag.
Børsen dekker de løpende, store nyhetshendelsene. I tillegg leverer redaksjonen snakkiser som krangelen mellom Rødt og Stein-Erik Hagen og avsløringen som i saken om LO-forbundet som betalte medlemmer for å demonstrere for dem.
Børsen har som mål å være først ute med å dekke de viktigste og største eiendomsoverdragelsene, og opplever en voldsom interesse for Børsens boligsaker. Her har vi løftet dekningen betydelig det siste året, og dette er et område vi har planer om å skrive enda mer om framover.
- Denne vinteren gjennomfører vi en historisk oppbemanning i redaksjonen. Vi skal ansette opptil 30 nye journalister. Vi skal investere mye mer i innhold – og særlig i nyhetsjournalistikken. Vi skal lage mer dagsordensettende journalistikk for våre brukere i 2022, sier Beverfjord