Nyheter

Publisert: 25.10.2024

- Årets viktigste kampanje!

Caset «Lys i mørket» fikk sølv i Mediaforums prestisjetunge Mediepris 2024.
SØLV: Vinnergjengen med representanter fra Helsedirektoratet, Mindshare og Aller Media. Foto: Mediaforum.
SØLV: Vinnergjengen med representanter fra Helsedirektoratet, Mindshare og Aller Media. Foto: Mediaforum.

- Dette er definitivt årets viktigste kampanje, sier Henriette Skådinn, Client Group Director i Mindshare.

Torsdag 24. oktober var det duket for Mediaforums høstkonferanse i Oslo, der også Medieprisen ble delt ut. Det ble delt ut priser i fire kategorier, samt Best In Show, Hedersprisen og Årets Medieselger.

Sammen med Helsedirektoratet og Mindshare var Aller Media nominert for den livreddende kampanjen «Lys i mørket – selvmordsforebygging i nord», for beste mediekampanje.

Det resulterte i en velfortjent sølvplass.

- Vi er skikkelig stolte av sølvet og samarbeidet med Helsedirektoratet og Mindshare. Juryen gjør kampanjen enda større og viktigere ved å løfte den opp, sier Asbjørn Halvorsen, contentleder i Aller Media, og understreker:

- Heltene i kampanjen er de tre gutta som forteller om egne erfaringer knyttet til selvmord. Denne prisen er til dem, til motet og til åpenheten. Det redder liv!

Foto: Rasmus Skaug
Foto: Rasmus Skaug

Kort om kampanjen

I 2023 tok 693 personer livet sitt i Norge. Utviklingen er dyster: 70 flere enn året før. Det berører oss alle.

Målet med kampanjen var

  • Å øke kunnskap og forståelse for og åpenhet rundt selvmordstanker.
  • Å få flere som trenger det, eller kjenner noen som trenger det, til å oppsøke hjelp.
  • Å nå den nordnorske og samiske befolkningen.
  • Å få med oss menn (7 av 10 selvmord begås av menn).
  • Å tilby nøkler til livsmestring og bringe håp.

Gjennom tre artikler fikk vi innblikk i tre ulike menns liv. Som først gang i Dagbladets 155 år lange historie ble alle artiklene publisert på norsk bokmål, nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk, noe som har skapt enorm oppmerksomhet og begeistring både i og utenfor målgruppen.

- Dette er et arbeid vi virkelig har lagt hjertene våre i og som vi er veldig stolte av. Når vi kan gjøre noe for å redde folks liv og helse blir helt spesielt, sier Halvorsen.

Foto: Rasmus Skaug
Foto: Rasmus Skaug

Resultatene i kampanjen vekker oppsikt:

  • 9 av 10 har fått økt forståelse for temaet selvmordstanker.

  • 89 % sier kampanjen får tydelig frem at å snakke om selvmordstanker kan redde liv.

- Selvmordsforebygging er noe av det meste krevende vi i Helsedirektoratet jobber med, sier seniorrådgiver Øystein Tveite.

- Aldri har vi truffet så godt som vi har gjort med denne kampanjen. Medie, mediebyrå og fagmiljø har hatt et unikt og tett samarbeid. Det har gitt resultater vi ikke trodde var mulige.