Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Kantars bilindeks er beregnet årlig siden 1999, og er fra 2008 publisert i samarbeid med Dagbladet/Aller Media. Denne indeksen har som mål å vise hvordan de ulike bilmerkene er rangert blant norske nybilkjøpere. Nytt av året er at vi kårer «Størst verdi for pengene».
- I fjor kom det mange nye biler på markedet. Det som er spennende er om de har klart å hevde seg. Blant annet har vi snakket med nye eiere av kinesiske merker, forteller Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar.
- Bilindeksen bygger på 1500 intervjuer med personer som i løpet av siste 12 måneder har kjøpt eller leaset fabrikkny bil i Norge. Utvalget er representativt for utleveringer de siste 12 måneder (biler utlevert oktober 2022 – september 2023) fortsetter Hovde.
Hovedindeksen, som indikerer Norges mest attraktive bilmerke i bilmarkedet, bygger på følgende pilarer:
Kjennskap – hvor godt kjenner markedet til de ulike bilmerker
Inntrykk – hvor godt eller dårlig inntrykk har markedet av de ulike bilmerker
Vurdering – i hvor stor grad blir de ulike bilmerker vurdert ved nybilkjøpet
Preferanse – i hvor stor grad preferer kundene det bilmerket de kjøpte
Tilfredshet – i hvilken grad svarer den nye bilen til forventningene så langt
1. Norges best kjente bilmerke
Det bilmerket norske bilkjøpere kjenner best
2.Norges best likte merke
Det bilmerket norske bilkjøpere har det beste inntrykket av.
3. Beste merkeforhandler
Merkeforhandlerne med høyest tilfredshet blant sine kunder.
4. Norges mest lojale kunder
Merket som egne kunder preferer i størst grad.
5. Norges mest kjente nykommer
Det er i løpet av de siste årene kommet en rekke nye bilmerker til Norge. Hvilke av disse merkene kjenner bilkjøperne best til.
6. Størst verdi for pengene
Vi spør rett og slett markedet om hvilket bilmerke som gir mest verdi for pengene.
- Jeg gleder meg enormt til å presentere resultatet av Bilindeks 2023, sier Hovde.
Hele undersøkelsen vil bli presentert på Aller Media sitt bilfrokost-seminar den 7. november.