Nyheter

Publisert: 21.08.2024

Kickoff på Latter

- Det er noen helt grunnleggende forskjeller på redaktørstyrte og sosiale medier som det er viktig å ta med seg, sa Alexandra Beverfjord, konserndirektør i Aller Media Norden, under tirsdagens kickoff på Latter.
DSC 7246 kopi

På tirsdag var det duket for Aller Media sin årlige kickoff, der vi inviterte samarbeidspartnere og kunder til Latter på Aker Brygge. Og regnværet så på ingen måte ut til å legge en demper på stemningen.

Fra scenen på Latter fortalte mediehusets redaktører om merkevarenes sterke markedsposisjoner og unike målgrupper, før Are Kalvø avsluttet kvelden med et forrykende standupsshow.

Se bildene fra festen nederst i saken.

Men det var Alexandra Beverfjord, konserndirektør for alle merkevarene i Aller Media i Norden som åpnet showet.

- Aller Media ble denne våren et samlet nordisk selskap, og vi har sterke posisjoner både i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Samlet er vi en stor organisasjon med høy kompetanse både redaksjonelt, teknologisk og kommersielt, sa Beverfjord.

Hver uke når vi 8,7 millioner mennesker i de nordiske landene, med over 60 ulike titler. Dette gjør at fire av ti mennesker i hele Norden leser journalistikken vi lager.

- Alexandra Beverfjord

KVINNELIGE LESERE: Ingen andre mediehus har høyere andel kvinnelige lesere.
KVINNELIGE LESERE: Ingen andre mediehus har høyere andel kvinnelige lesere.

Konserndirektøren kunne fortelle at Aller Media i Norge har drevet med journalistikk i over 150, og har en stor posisjon på det norske markedet.

- Det som kjennetegner oss, er at vi driver store og kjente nasjonale publikasjoner. Vi er best i Norge på bred populærjournalistikk. Vi har en sterk innovasjonskraft, både redaksjonelt og kommersielt, og vi har en definitivt utpreget utfordrerkultur, sa Beverfjord.

FULLT! Det var god stemning, både i og utenfor salen på tirsdagens kickoff.
FULLT! Det var god stemning, både i og utenfor salen på tirsdagens kickoff.

Redaktørstyrt annonsering

I dagens annonseringsmarked, der Google og Facebook har de største markedsandelene, påpekte Beverfjord de grunnleggende forskjellene mellom redaktørstyrte medier og sosiale medier, og hvorfor velge redaktørstyrt annonsering.

- Redaktørstyrte medier driver med innholdsskaping og journalistikk, opererer innenfor presseetikkens rammer. Sosiale medier skaper ikke noe redaksjonelt innhold. De er distribusjonskanaler for innhold publisert av andre brukere eller mediehus. Innholdet på disse plattformene er verken redaksjonelt kontrollert eller vurdert, sa Beverfjord.

TABLOID: - Jeg er stolt over å være tabloid, sa Mads Andersen.
TABLOID: - Jeg er stolt over å være tabloid, sa Mads Andersen.

Tabloid = forståelig

- For meg betyr det å være tabloid å være forståelig. I øyehøyde. Klare å engasjere. Makte å gjøre tunge stoffet lett og det lette stoffe tungt. Å makte å ha en miks med "hard core breaking news", avslørende journalistikk, underholdning, kjendiseri og sport, sa Mads Andersen, nyhetsredaktør i Dagbladet.

Hvorfor annonsere i Dagbladet og Dagbladets undertitler?

- Leserne våre har noe høyere inntekt og høyere utdanning enn gjennomsnittet. Våre brukere er folk flest og kundene deres. Vi er en gigantisk trafikkmaskin som når ut til kundene deres, konkluderte Andersen.

UNGT PUBLIKUM: - Vi driver med nyheter, sport og underholdning på vårt unge publikums premisser, sa Tellef Dahll.
UNGT PUBLIKUM: - Vi driver med nyheter, sport og underholdning på vårt unge publikums premisser, sa Tellef Dahll.

Høydeformat

Tellef Dahll er konstituert direktør for TV i Aller Media, og har ansvaret for alt Aller Media produserer av levende bilder.

- Våre seere er cirka 50/50 menn og kvinner, og over halvparten er under 40 år. Med andre ord treffer du en ung målgruppe hos oss, og de er vant til å konsumere mye stoff i en voldsom fart, sa Dahll.

Deres faste program-univers består av Rød Løper, Non Stop, TV-Sporten og Embla.

- Vi er opptatt av å gi seerne våre en så god brukeropplevelse som overhodet mulig. Derfor begynne vi nå med å produsere innhold i høydeformat på mobil. Dette vil også føre med seg nye, etterspurte annonseformater, avslørte Dahll.

- Jeg mener KK er noe helt annet enn alle andre magasinmerkevarer i Norge, sa Ingeborg Heldal.
- Jeg mener KK er noe helt annet enn alle andre magasinmerkevarer i Norge, sa Ingeborg Heldal.

Kan norske kvinner best

I november feirer KK 150 år med en stjernespekket gallafest på selveste Grand Hotell.

- Vi har en 150 år lang historie, men vi har også vært gjennom en digital transformasjon og fått til noe som ingen andre magasiner har fått til. Ingen kan norske kvinner bedre enn KK, sa en stolt Ingeborg Heldal, KKs redaktør.

Hvorfor annonsere i KK?

- KK er en venninne, og hver uke har vi 2,2 mill sidevisninger på KK.no. 85% er kvinner og 70% er under 40 år. Hun er beslutningstaker på hjemmefronten, og bestemmer hva pengene skal brukes på. Dette er målgruppen alle drømmer om å nå, og jeg har den, sa Heldal.

REALITY AWARDS: Andersen gleder seg til septembers stjernespekkede begivenhet, Reality Awards.
REALITY AWARDS: Andersen gleder seg til septembers stjernespekkede begivenhet, Reality Awards.

Kvinner i shoppingmodus!

- Målet vårt er å spre glede hos leserne. Det vi skriver mest om er, ikke overraskende, kjendiser. Men vi dekker også human touch og reise. 80% av vårt kjendisstoff handler om norske kjendiser, og her er vi best i landet, sa Se & Hørs redaktør, Ulf Andre Andersen.

- Hos oss er leserne frakoblet de tøffeste delene av nyhetsbildet. De er i et lekent og avslappet modus, klare for å bli underholdt og å drømme seg bort. De er mottakelige for input og inspirasjon, både redaksjonell og kommersiell, sa Andersen.

Hvorfor annonsere i Se & Hør?

- Vi har nærmere 10 millioner sidevisninger i uken, og 80% av våre lesere er kvinner. Og viktigst av alt, de elsker shopping. De bruker langt mer penger på klær, sko, kosmetikk, interiør og trening enn gjettomsnittet. Moduset leserne våre er i, gjør at annonsene konverterer veldig godt, sa Andersen.