Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Prisstigning, høye renter og svak krone. De dårlige nyhetene har stått i kø for norske forbrukere de siste årene. Men endelig er det lys i tunellen, forteller Karoline Wee, markedsanalytiker i Aller Media.
- I vår forbrukerundersøkelse spør vi blant annet om nordmenns syn på egen økonomi, og her ser vi mer optimisme sammenlignet med tidligere runder. Flere forventer bedre råd og færre er bekymret for egen økonomi, forteller Wee.
Gjennom bransjeundersøkelser tar Aller Media flere ganger i året pulsen på markedet, og nylig gjennomførte vi – for første gang – en undersøkelse som tar et dypdykk i møbel- og interiørbransjen. Denne viser at behov er den klart største årsaken til kjøp av nye møbler, men at gode tilbud, og inspirasjon i nettbutikker og fysiske butikker er faktorer som fører til kjøp.
- Når vi har sett på innkjøp siste året, ser vi at møbler er en kategori de fleste handler i fysisk butikk, men at det gjøres reasearh på nett i forkant. Det er derfor viktig med god beskrivelse og fremvisning av produktet, slik at du som annonsør på forbrukers radar når det faktiske kjøpet skal gjøres, sier Wee.
Undersøkelsen viser også at forbrukerne sliter med å skille de største kjedene fra hverandre, og at lav pris trumfer kvalitet på varene, i alle fall i disse dyrtider. Så hva mener Wee annonsørene bør gjøres for å tiltrekke seg kundene?
- Annonsørene må ha flere tanker i hodet samtidig – det er viktig å få frem de gode tilbudene, samtidig som de må formidle sin merkevareidentitet med å inspirere og skille seg ut. Du ønsker at kundene aktivt skal velge din butikk, ikke bare havne der ved en tilfeldighet.
Brukthandelen av møbler øker
1 av 4 som har kjøpt ny sofa, bord eller spisestoler det siste året har handlet dette på bruktmarkedet, viser våre undersøkelser. Og funnene viser at det er en større andel blant de yngste som både orienterer seg - og faktisk kjøper møbler brukt.
- Det blir spennende å følge utviklingen for å se om dette kun baseres på størrelsen på lommeboka og dyrtid, eller om forbrukeratferden rundt møbelkjøp er i endring, sier Wee.
På toppen av listen over møbelbutikker hvor forbrukerne har handlet det siste året, finner vi - ikke overraskende – IKEA.
- De fleste hjem har et eller flere møbler fra IKEA, om det er et skap, en hylle eller sofa. Så både når det gjelder møbel- og interiør kjøp kommer IKEA høyt ut i alle aldre, men vi ser at andelen er høyere blant barnefamilier og unge voksne. Vi har også gjort et dypdykk i de andre store møbelkjedene, og ser vi på hvem som har handlet på disse stedene det siste året er det størst andel blant de eldste.
Undersøkelsen viser at nesten halvparten av utvalget har planer om å kjøpe et eller flere nye møbler de kommende månedene, og at enda flere har planer om å kjøpe interiør- og tekstilartikler.
- Dette er derfor ikke tiden å holde igjen annonsekronene, for selv i dyrtid både ønsker og skal forbruker bruke penger, sier Wee. Avhengig av hvem du skal nå, ser vi at menn og eldre går direkte til kilden, altså møbel- og interiørbutikkenes egne nettsider eller butikker, mens damer inspireres mer av sesong og utstillinger.
Markedsanalytiker
481 86 996