Nyheter

Publisert: 15.09.2021

Nye kanontall for Dagbladet

- og en sterk digital vekst på hele 9,2% for Aller Media

- Dagbladet ønsker å gi leserne den mest engasjerende journalistikken, enten det er innenfor oppdatering, underholdning og opplysning. Tallene så langt i 2022 viser at vi lykkes med dette, sier Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet.
- Dagbladet ønsker å gi leserne den mest engasjerende journalistikken, enten det er innenfor oppdatering, underholdning og opplysning. Tallene så langt i 2022 viser at vi lykkes med dette, sier Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet.

Dagbladet styrker posisjonen mot konkurrentene i lesermarkedet. Det konstaterer en strålende fornøyd sjefredaktør, Alexandra Beverfjord, etter å ha sett MBLs ferske lesertall for andre kvartal i år. Dagbladet har en samlet digital dekning på 1 236 000 lesere.

- Alle norske aviser har hatt en formidabel økning under coronapandemien, hvor informasjonsbehovet i befolkningen har vært enormt. Dette viser viktigheten av redaktørstyrte medier med stor troverdighet. Nå som coronasituasjonen har roet seg er det helt som ventet at det vil være en liten nedgang i lesertall. Da er det ekstremt gledelig å se at Dagbladet er avisa blant de største mediene som beholder størst andel av disse leserne, sier Dagbladets sjefredaktør Alexandra Beverfjord.

- Stolte

Total digital dekning for norske nettsteder går ifølge Kantar tilbake med tre prosent fra første kvartal til andre kvartal i 2021.

Dagbladet har minst tilbakegang blant de største mediene fra Q1 til Q2 fra 1 245 000 1 236 000. Det er en nedgang på 0,7 prosent.

Til sammenlikning har VG og NRK en tilbakegang på henholdsvis 3,4 prosent og 8,8 prosent.

- Vi er stolte av jobben vi har gjort under en av de største krisene etter andre verdenskrig, og er takknemlige for at så mange lesere har valgt å fortsette med å bruke Dagbladet som nyhetskilde. Breaking news er og forblir vår største satsing, og vi lover å stå på døgnet rundt for å tilby leserne våre det aller beste fra inn- og utland også i tida framover, sier Beverfjord.

Flere avsløringer

Forrige måned kunne Dagbladet juble over at finansnettstedet Børsen for første gang var Norges største.

Nå har Dagbladet akkurat lagt bak seg en intens valgperiode hvor leserinteressen har vært enorm.

- Dagbladet har de siste ukene naturligvis kontinuerlig gitt leserne og seerne siste nytt om valget. På valgkvelden var nærmere to millioner unike brukere innom Dagbladets digitale flater. Det er fabelaktige tall. I tillegg har vi hatt en rekke avsløringer, blant annet om varslersakene i FrP og hvordan tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik og senteret han etablerte har fått over tre millioner kroner fra det eksperter sier er en regimetilknyttet, muslimsk organisasjon i Saudi-Arabia, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.

- Langt over forventning

De ferske lesertallene fra MBL viser også en nedgang på 6,5 prosent for papiravisa fra i fjor. Papiravisa har nå 94 600 daglige lesere.

- Dagbladet meldte allerede i 2017 at papiravisa kunne legges ned tidligst Q1 2018. Men papiravisa har levert langt langt over vår forventning, og vi kommer til å gi ut papiravis så lenge det er interesse nok i lesermarkedet for dette produktet. Magasinet når hele 258 000 lesere, og holder sin sterke posisjon. Men vårt hovedfokus er i det digitale markedet, og det er i det digitale at majoriteten av våre brukere er, sier Beverfjord.

Hovedtall - en sterk digital vekst på hele 9,2 % for Aller Media

  • Aller Media totalt (print+digitalt): 2 235 800 (-3% fra i fjor F&M 20/2)
  • Aller Media Digitalt: 1 540 300 (+9.2% fra i fjor F&M 20/2)
  • Dagbladet totalt (print+digitalt): 1 290 300 (+8,3% fra i fjor F&M 20/2)
  • Dagbladet digitalt: 1 235 600
  • Dagbladet print: 94 600 (-17,7% fra i fjor F&M 20/2)

Digital endring fra Q1 til Q2 2021:

  • Dagbladet digitalt: 1 235 600 (-0,6% fra Q1 2021)
  • SOL: 153.000 (+16,8%)
  • KK: 132.000 (-0,8%)
  • SE & HØR 232.000 (+0,4%)

Magasiner:

Når det gjelder magasiner går kategorien KVINNE tilbake med -15,2%, mens KK kun går tilbake -3,3%.

Kategorien VOKSEN KVINNE går frem med +3,2%, mens Allers og Vi over 60 har en langt større fremgang; hhv +15% og +13,6%.