Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Nesten halvparten av alle nordmenn har lyttet til podkast det siste året. Det er en oppgang på hele 12 prosent fra i fjor, da 34 prosent oppga det samme. Tallene kommer fra den fjerde utgaven av Den store podkast-rapporten, som er utarbeidet av Norstat på bestilling fra NRK, Bauer Media og Aller Media.
Rapporten viser også at vi hører oftere enn før. Den ukentlige dekningen øker fra 27 til 35 prosent, mens den daglige lyttingen øker fra 15 til 21 prosent.
-Podkast er sterkere og større enn noen gang. Podkast vokser i det brede lag av befolkningen. Det begynner å bli en ganske etablert medieplattform, sier Regine Sandberg i Aller Media. Hun er i gruppen som har utarbeidet den store podrapporten.
Dette er første gang Aller Media er med i undersøkelsen. Tidligere var Schibsted en del av alliansen, men de har meldt seg ut.
- Aller Media satser på podkast fremover, og har flere spennende nylanseringer på gang. Vi ser derfor stor verdi i å være med på årets undersøkelse, som belyser et marked i vekst som vi har stor tro på, sier Sandberg.
Podkast vokser i nesten alle aldersgrupper, men den største økningen kommer fra de som ikke tidligere har hørt så mye på podkast før. Nordmenn i 20-årene har lenge vært de ivrigst podkastlytterne, men nå er de forbigått av menn og kvinner i 30-årene. I denne aldersgruppen har hele 65 prosent hørt på en podkast det siste året.
Men selv om de yngre lytter mest til podkast, er det nordmenn over 50 år som nå står for den største veksten. Podkast har også fått dobbelt så mange lyttere i 60-årene siden i fjor.
- De eldre lytterne legger mye større vekt på å bli oppdatert og lære seg nye ting, mens de yngre i mye større grad legger vekt på humor og bli underholdt, sier Sandberg.
Hun forklarer at humorpodkast er aller mest populært blant de mellom 15 og 29 år. I gruppen svarer seks av ti at de er veldig interessert i humorpodkaster, mens 43 prosent av de mellom 30 og 44 år oppgir det samme. Blant de over 60 år, sier analytikeren, er humor ikke en gang blant de ti mest interessante sjangerne.
Sandberg forklarer at den aller viktigste egenskapen ved en podkast for alle aldersgrupper er at den er gratis. De over 60 år er også opptatt av at det skal være reklamefritt, mens det ikke er like viktig for de yngre lytterne.