Nyheter

Publisert: 16.12.2025

Smalgoritmen: Når kroppspress blir en handelsvare

Når teknologien styrer selvbildet, blir spørsmålet enkelt: hvem tar ansvar for neste generasjon?
Bilde: Tar et oppgjør med algoritmene! Tine Brødegaard Hansen, sjefredaktør i Femina Danmark / Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK Norge / Malin Roos, sjefredaktør i Femina Sverige.
Bilde: Tar et oppgjør med algoritmene! Tine Brødegaard Hansen, sjefredaktør i Femina Danmark / Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK Norge / Malin Roos, sjefredaktør i Femina Sverige.

Det tar bare noen minutter. En ung jente oppretter en profil på sosiale medier – og straks fylles skjermen med treningstips, sminkevideoer og urealistiske kroppsidealer. Algoritmene gjør jobben sin: de fanger opp usikkerhet, og forsterker den. Men hva gjør det med oss?

Tallene som taler

The Nordic Women Report* viser et alvorlig bilde:

  • 42 % av nordiske kvinner er ofte kritiske til hvordan kroppen deres ser ut.
  • Bare 12 % er stolte av kroppen sin, og kun 21 % føler seg trygge i den.
  • 26 % opplever at de ikke passer inn i det rådende kroppsidealet.
  • Hele 8 av 10 kvinner mellom 18 og 45 år føler seg negativt påvirket av skjønnhets- og kroppsidealer.
  • 7 av 10 ønsker å se flere naturlige kropper i sine sosiale medieflommer.

– Dette er ikke små tall. Dette er et kollektivt rop om endring, sier Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK.

Et nordisk oppgjør med algoritmene

For første gang har KK i Norge, Femina i Sverige og Femina i Danmark gått sammen i en felles kampanje: Smalgoritmen. Målet er å holde teknologigigantene ansvarlige for hvordan unge jenter eksponeres digitalt.

- Vi må snakke høyt om at sosiale medier har et ansvar for innholdet som ligger på deres plattformer – særlig det innholdet som treffer de unge brukerne. Derfor oppfordrer vi til at techgigantene følger opp sine egne retningslinjer og fjerner skadelig innhold om blant annet drastiske vekttap. Unge jenters og kvinners usikkerhet er ikke en handelsvare, men et felles ansvar. Derfor hever vi stemmen nå – for neste generasjon, sier Tine Brødegaard Hansen, sjefredaktør i Femina i Danmark.

Når usikkerhet blir innhold

Eksperter som redaktørene har snakket med, og som daglig møter jenter med spiseforstyrrelser og selvskading, peker på en tydelig sammenheng: innholdet som sprer seg på sosiale medier påvirker unges psykiske helse.

– Når algoritmene belønner ekstrem slanking og urealistiske idealer, blir usikkerhet en valuta – og unge liv betaler prisen, sier Ingeborg Heldal.

En kampanje for trygghet og mangfold

Smalgoritmen handler ikke bare om kritikk. Den handler om håp – om å skape et digitalt rom der unge jenter kan se mangfold, naturlighet og styrke, ikke bare snevre idealer.

– Vi trenger plattformer som bygger trygghet, ikke usikkerhet. Vi trenger algoritmer som fremmer mangfold, ikke smalhet. Og vi trenger å beskytte neste generasjon mot et digitalt miljø som undergraver selvfølelsen, sier Malin Roos, sjefredaktør i Femina i Sverige.

Stemmene som ikke kan ignoreres

Når 8 av 10 kvinner er lei av samfunnets utseendefiksering, og når så mange aktivt jobber med å akseptere kroppen sin, er det et tydelig signal: tiden er inne for å kreve ansvar.

– Neste generasjon fortjener bedre. Nå hever vi stemmen, sier redaktørene.

*The Nordic Women Report 2025 er en fersk nordisk innsiktsrapport utviklet av Aller Media i samarbeid med Norstat, basert på svar fra over 4 000 kvinner i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Rapporten ble lansert i november 2025 og gir et bredt bilde av kvinners tanker om kropp, relasjoner, økonomi og verdenssyn.

Her kan du laste ned rapporten.