Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Det tar bare noen minutter. En ung jente oppretter en profil på sosiale medier – og straks fylles skjermen med treningstips, sminkevideoer og urealistiske kroppsidealer. Algoritmene gjør jobben sin: de fanger opp usikkerhet, og forsterker den. Men hva gjør det med oss?
The Nordic Women Report* viser et alvorlig bilde:
– Dette er ikke små tall. Dette er et kollektivt rop om endring, sier Ingeborg Heldal, ansvarlig redaktør i KK.
For første gang har KK i Norge, Femina i Sverige og Femina i Danmark gått sammen i en felles kampanje: Smalgoritmen. Målet er å holde teknologigigantene ansvarlige for hvordan unge jenter eksponeres digitalt.
- Vi må snakke høyt om at sosiale medier har et ansvar for innholdet som ligger på deres plattformer – særlig det innholdet som treffer de unge brukerne. Derfor oppfordrer vi til at techgigantene følger opp sine egne retningslinjer og fjerner skadelig innhold om blant annet drastiske vekttap. Unge jenters og kvinners usikkerhet er ikke en handelsvare, men et felles ansvar. Derfor hever vi stemmen nå – for neste generasjon, sier Tine Brødegaard Hansen, sjefredaktør i Femina i Danmark.
Eksperter som redaktørene har snakket med, og som daglig møter jenter med spiseforstyrrelser og selvskading, peker på en tydelig sammenheng: innholdet som sprer seg på sosiale medier påvirker unges psykiske helse.
– Når algoritmene belønner ekstrem slanking og urealistiske idealer, blir usikkerhet en valuta – og unge liv betaler prisen, sier Ingeborg Heldal.
Smalgoritmen handler ikke bare om kritikk. Den handler om håp – om å skape et digitalt rom der unge jenter kan se mangfold, naturlighet og styrke, ikke bare snevre idealer.
– Vi trenger plattformer som bygger trygghet, ikke usikkerhet. Vi trenger algoritmer som fremmer mangfold, ikke smalhet. Og vi trenger å beskytte neste generasjon mot et digitalt miljø som undergraver selvfølelsen, sier Malin Roos, sjefredaktør i Femina i Sverige.
Når 8 av 10 kvinner er lei av samfunnets utseendefiksering, og når så mange aktivt jobber med å akseptere kroppen sin, er det et tydelig signal: tiden er inne for å kreve ansvar.
– Neste generasjon fortjener bedre. Nå hever vi stemmen, sier redaktørene.
*The Nordic Women Report 2025 er en fersk nordisk innsiktsrapport utviklet av Aller Media i samarbeid med Norstat, basert på svar fra over 4 000 kvinner i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Rapporten ble lansert i november 2025 og gir et bredt bilde av kvinners tanker om kropp, relasjoner, økonomi og verdenssyn.