Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
De siste årene har vært krevende for mediehus, byråer og annonsører. Dyrtid, global uro og høye renter har ført til omstillinger og nedbemanninger i hele bransjen. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå, på tampen av året, kan slå fast at 2025 har gitt oppsving i mediemarkedet.
I Aller Media har vi hatt flere sterke samarbeid med både annonsører og byråer – og ikke minst levert løsninger av svært høy kvalitet. Når vi bygger på verdier som tillit, kompetanse og fellesskap, og jobber tett sammen, lykkes vi best. Medieprognosene for året som kommer viser også vekst, og mye ligger til rette for at vi som bransje kan lykkes godt når vi jobber sammen
Kjernen i Aller Medias verdiforslag er våre sterke og varierte redaksjonelle merkevarer. Jeg er særlig stolt av Se og Hør, som i år har vist at redaksjonen tar både underholdning, nyheter, maktkritikk og samfunnsansvar på største alvor.
Se og Hør har hatt kraftig trafikkvekst og styrket sin posisjon, og slått både Nettavisen og Aftenposten på digitale lesertall. Dette skyldes solid journalistisk nyhetsarbeid – spesielt i dekningen av Marius Borg Høiby-saken og den norske kongefamilien. I mai ble arbeidet belønnet med prisen for «Årets nasjonale nyhetsdekning» under Nordiske Mediedager.
Også Dagbladet ble hedret med prisen «Årets nasjonale historie» for graveprosjektet De døde alene, som avdekket at 450 nordmenn døde i ensomhet uten å bli oppdaget på over en uke – i enkelte tilfeller flere måneder. Norge er ikke alltid slik vi tror. Og ikke alle har noen.
Både Se og Hør og Dagbladet er kjent for sterke overskrifter og tydelige virkemidler, men det hersker ingen tvil om at begge redaksjoner tar kjerneoppdraget på alvor: å levere nyheter og underholdning med betydning. Hver uke når vi nesten tre millioner mennesker, og det forplikter.
Mediekonsumet har aldri vært mer fragmentert, og kampen om folks tid og oppmerksomhet er hard. Det tydeligste skillet går mellom medier som produserer eget innhold, og dem som videreformidler andres. Jeg er likevel helt sikker på at det er relevans, troverdighet og kvalitet som er bærekraftig over tid – også for annonsørene.
Derfor gleder vi oss til å feire dem i april, når vi markerer 10-årsjubileet for Aller Best. På ti år har vi juryert nærmere 300 caser, og konkurransen har blitt en faglig bauta i det norske medielandskapet.
Vi har alltid med oss eksterne jurymedlemmer i dette arbeidet. I år er vi stolte av å ha med Lena Sarset og Sten Braathen fra OMD og Erik K. Solberg fra Try Schjærven Media. De jobber også som coacher i utviklingen av casene gjennom året, og gjør både oss og arbeidet bedre.
Vinneren i 2025 tok også bronse under INMA i New York for kampanjen Lys i mørket, utviklet sammen med Helsedirektoratet og Mindshare – et arbeid som viser at kommersielle kampanjer også kan ta et tydelig samfunnsansvar.
Å ta ansvar handler også om å forstå leserne bedre. I 2025 lanserte vi for første gang The Nordic Women Report – en omfattende studie på tvers av Norden som gir innsikt i hva som betyr mest for kvinner i dag. Funnene viser blant annet at frihet og trygghet veier tyngre enn status, og at fellesskap, relasjoner og opplevelser prioriteres høyest.
Det gir håp. For til syvende og sist er det nettopp fellesskapet som binder oss sammen.
Ha en riktig god jul!
Hilsen
Chris Tallerås Steen