Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
I år anslås hver nordmann å bruke 12 070 kroner på julehandelen i desember.
Det er fortsatt i butikkene folk flest handler, selv om netthandelen har vokst. I år anslås hver nordmann å bruke 12 070 kroner på julehandelen i desember.
Både Virke og NHO følger juletrendene med lupe. Ifølge Virke er det anslått at nordmenn vil bruke 122 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker i perioden november-desember 2021, mens NHO anslår 118 milliarder kroner.
Totalt brukes det nesten like mye på mat og drikke som på øvrig butikkhandel
I løpet av desember 2021 er det anslått at nordmenn vil bruke hele 65 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker. Dette er en økning på 13 % fra normalåret 2019, og en liten nedgang på 3 % fra 2020.
Prognosen fra Virke viser at vi i desember 2021 vil bruke 28 milliarder på Mat og drikke, 32 milliarder på Øvrig butikkhandel, samt 6 milliarder på Netthandel.
Rekordomsetning i norsk dagligvarehandel i 2020
Coronarestriksjoner og nedstengingen i 2020 førte bl.a til rekordomsetning for norske dagligvarekjeder, der året totalt sett endte på 209 milliarder (+17 % fra 2019).
Ser vi på desember isolert sett, forventes det en nedgang på 7 % i kategorien Mat og drikke fra 2020, mens det er en økning på 12 % fra 2019. Nedgangen skyldes bl.a gjenåpningen av samfunnet, med økt grensehandel og at flere inntar mat og drikke ute.
Netthandel øker med 62 % fra desember 2019
Netthandel forventes å øke fra 4,8 milliarder i desember 2020 til 5,5 milliarder i 2021 (+15 %). I desember 2019 omsatte norske nettbutikker for 3,4 milliarder, dvs en anslått økning på hele 62 % for desember 2021.
Virke fastslår at pandemien har gitt netthandel en voldsom fart, og at det nå er skapt et høyt og varig nivå for nordmenns netthandel.
Øvrig butikkhandel forventes å ende på samme nivå som fjorår
Øvrig butikkhandel forventes å omsette for 32 milliarder i desember 2021, som er samme nivå som i fjor, men en økning på 7 % fra 2019.
Foreløpige tall fra Virke viser et oppsving for kategorien Klær og sko, med en økning på 28 % fra fjorår. Hus og hjem har hatt en økning fra 2019.
Kilder: Virke.no og NHO.no
3.12.21/Regine Garfjeld Sandberg, senior kommeriell analytiker i Aller Media