Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Det var et morgenfriskt og bilinteressert publikum som fylte Louise Restaurant på Aker Brygge til randen. Aller Media, med Dagbladets redaktør Frode Hansen i spissen, inviterte nemlig til den årlige Bilfrokosten, der årets mest attraktive bil ble kåret.
De fremmøtte fikk blant annet innblikk i bilåret 2023, og hvilke biler som knives om å bli årets bil i 2024. Ikke minst ble "Motorkraften" i Aller presentert med to enestående bilcaser, som har utfordret både måten vi kjører og bruker bil på.
Selve høydepunktet på bilfrokosten var den store bilindeksundersøkelsen for 2023, som ble presentert av Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar. Årets liste besto av 24 bilmerker, og for mange var det nok ingen overraskelse hvilke bilmerker som tronet listen.
For med gjennomgående gode skår på alle bilindeksens pilarer kjørte Toyota rett opp til førsteplassen, og kan dermed titulere seg som Norges mest attraktive bilmerke. Rett bak fulgte Volkswagen, mens Tesla og Volvo delte tredjeplassen.
- Toyota vinner fordi de har et veldig godt forhold til kundene sine. De har skjønt det med kundeoppfølging, og sørger for at alt er i orden. Det er lett å være en Toyota-kunde, og det vet kunden å sette pris på, sier Hovde om vinneren.
Hovde forklarer at de store, tradisjonelle merkene ligger på toppen av indeksen, mens nye, mindre tradisjonelle merker kommer inn i bunnen.
- Folk er nysgjerrige på de nye merkene. De ender jo på handlelisten, og er med å dytte kjente merker som Subaru og Mitsubishi nedover på salgsstatistikken. Dermed er det en del tradisjonsrike merker som i år ikke klarte «cutten» for å være med i indeksberegningen. Nybilmarkedet er fremdeles litt avmålt til nykommerne, men Tesla viser hvor store de er ved å innta en pallplass, sier Anders G. Hovde.
I tillegg til Bilindeksen kåres det vinnere i ulike underkategorier, der “Størst verdi for pengene” er ny kategori av året. Og her er årets vinnere:
Volkswagen - Norges best kjente bilmerke. Rangeringen viser bilmerket som norske bilkjøpere kjenner best til.
Mercedes - Norges best likte merke, og er merket bilkjøpere har best inntrykk av.
Lexus - Beste merkeforhandler. Denne merkeforhandleren har høyest tilfredshet og preferanse.
Lexus - Norges mest lojale kunder. Dette er merket som egne kunder prefererer i størst grad.
BYD - Norges mest kjente nykommer, og er merket som flest nybilkjøpere har hørt om.
Skoda - Markedes mening om hvilket bilmerke som passer til utsagnet “Mye verdi for pengene”
Tusen takk til alle som deltok på årets Bilfrokost!