Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Det var et morgenfriskt og bilinteressert publikum som på onsdag fylte storstue på Hasle. Aller Media, med Dagbladets redaktør Frode Hansen i spissen, inviterte nemlig til den årlige Bilfrokosten, der årets mest attraktive bil ble kåret.
Gjestene fikk også med seg spennende innlegg og, ikke minst, høre om den unike Motorkraften i Aller Media.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Bilimportørenes Landsforening, ga innblikk i fremtidens bilpolitikk. Han forklarte blant annet om hvordan veitrafikken bidrar til kutt i klimautslipp, norske mål for salg av elektriske biler og hvordan økonomien påvirker den norske bilparken.
Fred Magne Skillebæk, fagredaktør i Elbil24, fortalte om det viktige arbeidet de som Norges mest innflytelsesrike bilmagasin gjør for forbrukerne, og hvordan de jobber mot verdensledende bilprodusenter.
Salgsdirektør Gøril Karlsen Thu og Asbjørn Halvorsen, leder for Aller Content Store, presenterte hvilke unike muligheter for annonsering Aller Media kan tilby bilprodusenter.
Den store bilindeksundersøkelsen for 2024 ble presentert av Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar. Med hele 48 bilmerker på markeder, blir det for mye å velge mellom for nordmenn. De trekker seg derfor mot velkjente merkevarer, og det var derfor ingen overraskelse hvilke bilmerker som tronet listen.
Med gjennomgående gode skår på alle bilindeksens pilarer kjørte Toyota, som i fjor, rett opp til førsteplassen, og kan dermed titulere seg som Norges mest attraktive bilmerke. Rett bak fulgte Tesla på andreplass og Volvo på tredje.
- Toyota har en veldig lojal kundemasse som kjøper igjen og igjen. Det imponerer meg faktisk litt hvilket grep de har om markedet. De klarer til og med å øke salget på diesel-biler. De vinner indeksen med 12 poeng. Det er veldig, veldig mye, og mer enn hva vi har målt tidligere, sier Hovde om vinneren.
Men hva er det egentlig med andreplassen og fenomenet Tesla, og hvorfor har de fått så enorm markedsandel i Norge?
- Produktet fungerer veldig bra. Utvilsomt. De har en infrastruktur rundt bilen som fungerer veldig bra, med ladestasjoner og så videre. Du trenger ikke mye kunnskap for å ha en Tesla. Den er lett å få ting til å virke, og alt fungerer. Så har de en prisstruktur som gjør at du føler at du får mye bil for pengene. Og "in the end of the day" så er det viktig for folk, sier Hovde.
I tillegg til Bilindeksen kåres det vinnere i ulike underkategorier, og her er årets vinnere:
BMW - Norges best likte merke, og er merket bilkjøpere har best inntrykk av.
Lexus - Beste merkeforhandler. Denne merkeforhandleren har høyest tilfredshet og preferanse.
Skoda og Toyota - Markedes mening om hvilket bilmerke som passer til utsagnet “Mye verdi for pengene”
Tusen takk til alle som deltok på årets Bilfrokost!