Nyheter

Publisert: 26.01.2023

- Vår kunnskap om medielandskapet gjør at vi «må» anbefale norske redaktørstyrte medier

Vi ser rekordhøy tillit til redaktørstyrte medier! Fagspesialist Bjarte Humborstad har gjort en vurdering av et fragmentert marked.
Bjarte Humborstad 1

Bjarte Humborstad, partner og konsulent i Caulis og tidligere digitalsjef for Red Media, har tatt et dypdykk i annonsemarkedet i denne viktig analysen. Han er fagspesialist som har blitt anerkjent med gjeve priser innenfor markedsføring, og nå har han delt sine vurderinger rundt sosiale- og redaktørstyrte medier.

- 2022 ble året da Snapchat nedbemannet sitt kontor i Norge, Meta la ned sitt – samtidig som TikTok annonserte at de åpner kontor i Norge, skriver Bjarte Humborstad i en post på Linkedin.

- Selv om Facebook fortsatt må regnes som Norges største bærer av annonser, blir de mindre for hvert år som går, og TikTok “fosser frem”. Konsekvensen er en fragmentering av mediekanaler. Fragmenteringen skjer ikke bare på tvers av de sosiale mediene, men også på tvers av de etablerte verdikjedene.

Bjarte skriver at redaktørstyrte mediene ikke bare møter konkurranse fra utlandet. Folk bruker også mer tid på tjenester som annonsørene selv eier. Som for eksempel meny.no, som har blitt en av de aller største inspirasjonskildene for mat i Norge.

De møter også konkurranse fra digitale tjenester som Vipps, som 75% av befolkningen bruker. Da Kaizers Orchestra solgte billetter til sine 28 konserter i 2023 på et øyeblikk, benyttet de en banner i Vipps-appen i kombinasjon med god forståelse av sosiale medier.

- Dette skjer i en tid hvor redaktørstyrte medier sin rolle i samfunnet er viktigere enn noen gang. Tilliten de har er rekordhøy. Og den er fortjent. En konsekvens av langsiktig og møysommelig journalistisk arbeid, der fakta og samfunnsansvar står sentralt, skriver Bjarte.

Den store annonsørrapporten fra ANFO viser at hele 72% av norske annonsører har betydelig større tillit til kvaliteten på eksponering i norske medier, og til tross for en utfordrende tid finner mange annonsører trygghet i norske redaktørstyrte medier.

- Vi i Caulis vil fortsette å navigere stødig i dette fragmenterte mediemarkedet. Også inn i 2023. Vi stemmer ikke for en boikott av sosiale medier. Vi fortsetter å heie på kløktig bruk av egne kanaler og egne data.

- Men. Vi legger heller ikke skjul på gleden vi føler på når vår kunnskap om medielandskapet gjør at vi «må» anbefale norske redaktørstyrte medier, avslutter Bjarte.