Personvern i Aller Media

Aller Media tar personvern på alvor. Vi vil sørge for at opplysningene vi har om deg er behandles i tråd med personvernlovgivningen.

Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Dette kan f.eks. være navn, bosted, epostadresse, kommunikasjon, kjøpshistorikk eller teknisk informasjon når du bruker våre nettjenester.

Hvilke personopplysninger vi har og hvordan vi bruker dem avhenger av din relasjon med Aller Media, som bruker av våre nettsider finner mer informasjon i vår personvernerklæring

Nedenfor har vi samlet personverninformasjon som kan være relevant for våre annonsekunder. Du finner blant annet informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger om kontaktpersoner hos våre annonsekunder og lignende.

EUs forordning for personvern, The General Data Protection Regulation (GDPR) ble en del av norsk lov i 2018. Det betyr at vi fikk nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir oss som publisist et ansvar for å følge opp de nye lovene. Leser mer om GDPR på Datatilsynet sine sider.

ALLER MEDIA BASERER SEG PÅ LEGITIM INTERESSE

Under GDPR baserer vi oss på legitim interesse (opt out) som rettslig grunnlag for databehandling. Vårt formål om å anvende data i forbindelse med målretting av annonser er en avveiing mellom våre sluttbrukeres rett til personvern og det å finansiere fri og uavhengig journalistikk. For å kunne benytte oss av legitim interesse-alternativet fokuserer vi på god kontroll over data, god transparens og effektive kontrollmuligheter for våre sluttbrukere.

BEGRENSNING AV TREDJEPARTSAKTØRER

Vårt fokus er på god transparens og kontrollmuligheter ut mot sluttbrukerne våre. For å gi sluttbrukerne slik kontroll, må vi ha kontroll over hvilke tredjeparter som har tilgang til data, og for hvilke formål de kan benytte data.

Derfor begrenser vi antallet tredjepartsaktører som fremover kan benyttes i forbindelse med digitale kjøp hos oss.

GODKJENTE TREDJEPARTER FOR ANNONSEKJØP, AD SERVING, VERIFISERING & CREATIVE MANAGEMENT

Denne listen gjelder for både direkte og programmatiske kjøp. Dersom man benytter andre aktører enn de som fremgår på listen i et digitalt kjøp, vil kjøpet ikke kunne gjennomføres.

Foreløpig hviteliste:

Google Display & Video, AdForm, AppNexus, Rubicon Project, Adssets, Artwork, Bannerflow, Bid Theatre, Cloudflare, DeltaProject, DoubleVerify, Emerse, Grapeshot (Oracle), Impact/Forensic, Improve Digital/Widespace, Integrad Ad Science, Kobler, Min marknadsbyrå Sverige AB (Madington), Meetrics, MOAT (Oracle), Nextd, Nielsen, Nordisk Film (Egmont), Norstat, Nurofy, Playad Media Group, RAM, Read Peak, RTB House, Seenthis, Sizmek, SmartClip, Systemina, TACTIC, The Trade Desk.

Endringer vil forekomme.

Dersom dere jobber med et mediebyrå og er usikre på hvilke verktøy som tas i bruk for deres kampanjer, kontakt byrået deres. Byråene er informert om disse endringene.

Jobber dere med tredjeparter dere ønsker skal vurderes inn på hvitelisten vår så kontakt vår GDPR-ansvarlig på: [email protected]

Vi gjør oppmerksom på at GDPR og manglende etterlevelse av våre nye retningslinjer knyttet til tredjeparter gir ikke grunnlag for kompensasjon.

Her legger vi fortløpende informasjon som kan være av interesse for deg og din virksomhet.

Aller Media sin Data Policy Agreement (DPA)

Retningslinjer for bruk av data fra MBL

Personvern i Aller Media

Aller tar ditt personvern på alvor. Vi vil sørge for at vi bruker opplysningene vi har om deg i tråd med personvernlovgivningen.

Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Dette kan f.eks. være navn, bosted, epostadresse, kommunikasjon, kjøpshistorikk eller teknisk informasjon når du bruker våre nettjenester.
I vår personvernerklæring gir vi deg informasjon om hvordan vi bruker og beskytter dine personopplysninger og hvilke personvernrettigheter du har:
Personvern i Aller Media

Personvern i Aller Media

Aller Media Group (“Aller Media”)

Background

Purpose and scope. This Data Policy sets out conditions for processing of data in connection with advertising campaigns that run on one of Aller Media’s Publisher Services.

Other agreements. If a party has a written agreement with Aller Media in connection with advertising campaigns that run on one of Aller Medias Publisher Services, this Data Policy forms an integral part of such agreement. In the event of conflict, the written agreement prevails.

Definitions

Advertiser. A company that advertises a product, a service, or another offering.

Applicable Law. Applicable laws and regulations, e.g., the Norwegian Personal Data Act, The Norwegian Ecom Act and the GDPR.

Company. Advertiser and/or Media Agency.

Data. Any data collected from or processed on one of Aller Media’s Publisher Services when delivering or measuring advertisements (whether the data is personal data or not). For instance, user information (such as device ID, browser type, OS type, IP address and cookies), information concerning the performance of an advertisement (such as number of viewings and number of clicks), and/or information stored on a user device using cookies or similar technologies.

Ecom Act. The Norwegian Act no. 83 of 4 July 2003 relating to Electronic Communication.

GDPR. Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation).

Media Agency. A company that acts on behalf of advertisers in connection with advertising campaigns.

Personalization. The collection and processing of Data about users of a website or an app over time to customize advertising for them in other contexts, i.e. on other websites or apps. Typically, the content of the website or app is used to make inferences about the users’ interests, which inform future selections of advertisements.

Publisher. Aller Media.

Publisher Service. Any digital service that a publisher owns or sells advertising space on.

Purposes.

Permitted Purposes. Advertisement selection, delivery, reporting; the collection of Data, combination of Data with previously collected Data, selection and delivery of advertisements for users, measuring the delivery and effectiveness of such advertisements. This includes the use of previously collected Data about users’ interests in order to select advertisements, use of Data in connection with selecting advertisements based on approximately geographical location, use of Data about what advertisements were viewed, how often they were viewed, when and where they were viewed, and whether the user performed any actions in connection with the advertisement, e.g., by clicking on an advertisement or making a purchase.

For the purpose of ensuring security and prevent advertisement fraud it is permitted to use collected Data, including automatic received Data (e.g., “user agent data”), precise location data or actively scan for Data from the Publisher (e.g., screen resolution), further described under TCF 2.0 Special Purpose 1.

IAB TCF 2.0 Purpose 2, 4, 7, 9, Function 1 (in combination with Purpose 4) and Special Purpose 1 and 2 corresponds to Permitted Purposes as described above.

Prohibited Purposes. Attempt to re-identify or connect different devices, browsers or apps by using automatic received Data (e.g., “user agent data”), or by actively scan for other Data from the Publisher (e.g., screen resolution) to decide that two or several devices, browsers or apps belong to the same person or household by using probability calculation (probabilistic methods”). Collect or use precise location data, i.e., with an accuracy estimated with a radius of 500 meters or less. Collect and/or use Data derived from the Publisher to build and/or enrich advertisement profiles used to selects what advertisements a user shall see.

IAB TCF 2.0 Purpose 3 and 5, Function 2 and 3 and Special Function 1 and 2 corresponds to the Prohibited Purposes described in this section.

Vendor. A company that supplies tools to Advertisers or Media Agencies, which enable or support advertising campaigns that run on one of Aller Media’s Publisher Services.

General

Roles and responsibilities. The Publisher, the Advertiser and the Media Agency are responsible for fulfilling their respective obligations pursuant to Applicable Law. In connection with Data processed under this Data Policy, the Advertiser or Media Agency do not act as data processors for, or as joint data controllers together with, the Publisher. The Advertiser and the Media Agency shall respect this Data Policy and ensure that their processing of Data is in accordance with Applicable Law (including by ensuring that they have legal basis for the processing and by providing information to the data subjects).

Limitation of purpose. The Advertiser and the Media Agency shall only process Data for the Permitted Purposes. The Data shall not be processed for Prohibited Purposes. The Advertiser and the Media Agency must ensure a separate legal basis if they use previously collected information from sources other than the Publisher Service, and if they combine such information with the Data from the Publisher Service.

Scripts. A Publisher may, to ensure compliance with Applicable Law and this Data Policy, monitor and restrict the use of scripts or other tools that are used on a Publisher Service. Such restrictions may affect the delivery and the measurement of advertisements. The Advertiser and the Media Agency shall respect such restrictions.

Collaboration. Within the framework of the Data Policy, the Publisher and the Companies shall assist, collaborate with and provide information to each other, using reasonable endeavors, to fulfil obligations pursuant to Applicable Law, such as to meet data subjects' rights and to provide privacy information.

Personal data. In connection with advertising campaigns, the Publisher and the Companies shall not exchange or provide access to data that may contribute to identifying the users (e.g., by referring to their names or email addresses). Nor shall one share or provide access to children's personal data or special categories of personal data (sensitive data), unless specific written consent has been provided and it is permitted according to Applicable Law.

Obligations of Aller Media

Scripts. A Publisher shall use reasonable endeavors to inform Media Agencies and/or Advertisers of which restrictions that may be imposed on the use of scripts or other tools on one of Aller Media’s Publisher Services.

Cookies. On a Publisher Service, the Publisher shall comply with the Ecom Act, including the obligation to inform about the use of cookies (which will contain information on the Permitted Purposes).

Information. The Publisher shall inform their users about the Advertisers' processing of Data for the Permitted Purposes.

Tools. The Publisher shall use reasonable endeavors to map a Vendor's ability to operate according to Applicable Law and this Data Policy, and to enter into necessary agreements with the company in question. The Publisher, exercising their discretion, may refuse to use specific Vendors.

Obligations of the Advertisers

Notification. The Advertiser shall, before advertisements are delivered and measured, and before a Vendor may be used, notify the Publisher of the identity of the controlling Advertiser or Vendor. The Advertiser shall ensure that the Media Agency and the Vendor have been provided with this Data Policy.

Obligations of the Media Agencies

Notification. The Media Agency shall, before advertisements are delivered and measured on behalf of an Advertiser, and before a Vendor is used, notify the Publisher of the identity of the controlling Advertiser or Vendor. The Media Agency shall use reasonable endeavors to introduce the Publisher to each Advertiser or Vendor to facilitate the Publisher to conclude an agreement with the company in question, should the Publisher deem it desirable. As a minimum, the Media Agency shall ensure that the Advertiser and the Vendor have been provided with the Data Policy.

Duty to investigate. The Media Agency shall use reasonable endeavors to familiarize with relevant terms and conditions of any agreements between the Publisher and Advertisers of which the Media Agency acts on behalf, as well as relevant terms and conditions of any agreements between the Publisher and Vendors. The Media Agency shall refrain from, on their own or others' behalf, using Data in breach of such agreements.

Obligations of the Advertisers and the Media Agencies

Data security. A Company shall maintain appropriate technical and organizational security measures to protect the Data against accidental or unlawful destruction or accidental loss, alteration, unauthorized disclosure or access. The Company shall limit access to the Data to personnel on a need-to-know basis and ensure that such personnel are subject to appropriate confidentiality obligations.

Data security breach. In the event of a security breach involving the Data, the Company shall notify the Publisher without undue delay, in order for the involved parties to properly respond to and address any data subject risks. The involved parties shall collaborate with regards to potential notification requirements to the data protection authorities. Without the Publisher's prior written approval, the Company is not entitled to mention or refer to the name or trademark of the Publisher in any breach notification to a supervisory authority or to the affected data subjects, unless it is strictly necessary in order to comply with Applicable Law and provided the Publisher has been duly notified.

Data transfer. A Company shall not transfer personal data (in the meaning of the GDPR) to a third country or an international organization unless the conditions laid down in Chapter V of the GDPR have been met and the Publisher has received prior written notice of the transfer. The Company is responsible for the lawfulness of such transfer.

Disclosure. A Company may only disclose or give a third party access to Data (for example data processors or measurement companies) to the extent such disclosure is required to fulfil the Permitted Purposes and provided the company ensures that the third party only processes Data as permitted in this Data Policy.

Sanctions

Exclusion. If the Publisher has reasonable grounds to believe that a Company acts contrary to this Data Policy, the Publisher is entitled to temporarily stop a campaign and/or exclude the Company from running advertising campaigns on Aller Media’s Publisher Services. Such exclusion shall not be deemed a breach of any advertising campaign agreements, and it shall not exempt the Company from fulfilling any other agreements it may have with the Publisher.

Changes. The Publisher may change this Data Policy from time to time. The changes will be binding once they have been published on the Publisher's website or otherwise communicated to the Company, or – if the changes are substantial – 30 days following the notice of change, unless the change must enter into force immediately to comply with Applicable Law.

Notices. When this Data Policy stipulates that a notice be sent in writing, it may also be sent by email.

Aller Media Konsern («Aller Media»)

Bakgrunn

Formål og omfang. Denne Datapolicyen fastsetter vilkår for behandling av Data i forbindelse med annonsekampanjer som leveres på en av Aller Medias Publisist Tjenester.

Andre avtaler. Dersom et selskap har en skriftlig avtale med Aller Media i forbindelse med annonsekampanjer som leveres på en av Aller Medias Publisist Tjenester, vil denne Datapolicyen utgjøre en integrert del av en slik avtale. Ved motstrid, skal den skriftlige avtalen ha forrang.

Definisjoner

Annonsør. Et selskap som reklamerer for et produkt, en tjeneste eller annet tilbud.

Data. Alle opplysninger som samles inn fra eller behandles på en av Aller Medias Publisist Tjenester ved leveranse eller måling av annonser (uavhengig av om dette er personopplysninger), for eksempel brukerinformasjon (slik som enhets-id, nettlesertype, OS-type, IP-adresse og cookies), opplysninger om leveransen av en annonse (f.eks. antall visninger og antall klikk), og/eller opplysninger lagret på brukerens utstyr med cookies eller lignende teknologi.

Ekomloven. Lov om elektronisk kommunikasjon, LOV-2003-07-04-83.

Formål

Forbudte formål. Forsøke å re-identifisere eller koble sammen ulike enheter, nettlesere eller apper ved å bruke automatisk mottatt Data (f.eks. “user agent data”), eller ved aktivt å skanne etter annen Data fra Publisisten (f.eks. skjermoppløsning) for å avgjøre at to eller flere enheter, nettlesere eller apper tilhører samme person eller husholdning, ved hjelp av sannsynlighetsberegning (“probobalistic methods”). Samle eller bruke presis posisjonsdata, det vil si med nøyaktighet anslått med radius på 500m eller mindre. Samle og/eller bruke Data som stammer fra Publisisten for å bygge og/eller berike annonseprofiler som benyttes for å velge hvilke annonser en bruker skal se.

IAB TCF 2.0 Formål 3, 5 og Funksjon 2, 3 og Spesialfunksjon 1, 2 svarer til de Forbudte Formålene beskrevet i dette punktet.

Tillatte formål. Annonseutvelgelse, levering, rapportering: innhenting av Data, kombinering av Data med tidligere innhentede opplysninger, valg og levering av annonser for brukere, måling av leveransen og effektiviteten. Dette omfatter også bruk av tidligere innhentede opplysninger om brukernes interesser for å velge annonser, bruk av Data i forbindelse med utvelgelse av annonser basert på omtrentlig geografisk lokasjon, bruk av Data om hvilke annonser som ble vist, hvor ofte de ble vist, når og hvor de ble vist, og om brukeren foretok noen handlinger knyttet til annonsen, f.eks. ved å klikke på en annonse eller å foreta et kjøp.

For å sørge for sikkerhet og forhindre annonsesvindel er det tillatt å bruke innsamlet Data, inkludert automatisk mottatt Data (f.eks. “user agent data”), presis posisjonsdata eller aktivt skanne etter Data fra Publisisten (f.eks. skjermoppløsning), ytterligere beskrevet under TCF 2.0 Spesialformål 1.

IAB TCF 2.0 Formål 2, 4, 7, 9, funksjon 1 (i kombinasjon med Formål 4) og Spesialformål 1 og 2 tilsvarer Godkjente formål som beskrevet ovenfor.

GDPR. EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSFORORDNING (EU) 2016/679 av 27. april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger samt om oppheving av direktiv 95/46/EF (generell personvernforordning).

Gjeldende Lovgivning. Aktuelle lover og regler, f.eks. Personopplysningsloven, Ekomloven og GDPR.

Leverandør. Et selskap som leverer verktøy til annonsører eller mediebyrå, som muliggjør eller støtter annonsekampanjer som kjøres på en av Aller Medias Publisist Tjenester.

Mediebyrå. Et selskap som opptrer på vegne av annonsører i forbindelse med annonsekampanjer.

Personalisering. Innhenting og behandling av opplysninger om brukere av et nettsted eller en app for deretter over tid å tilpasse reklame for dem i andre sammenhenger, dvs. på andre nettsteder eller apper, hvor innholdet på nettstedet eller appen typisk vil bli brukt til å trekke slutninger om brukernes interesser som grunnlag for fremtidige utvalg av annonser.

Publisist. Aller Media.

Publisist Tjeneste. Enhver digital tjeneste som Aller Media eier eller selger annonseplass på.

Selskap. Annonsør og/eller mediebyrå.

Generelt

Roller og ansvar. Publisten, Annonsøren og Mediebyrået er selv ansvarlig for å overholde sine forpliktelser i henhold til Gjeldende Lovgivning. I forbindelse med Data behandlet under denne Datapolicyen opptrer ikke Annonsøren eller Mediebyrået som databehandler for, eller som felles behandlingsansvarlig med, Publisisten. Annonsøren og Mediebyrået skal respektere denne Datapolicyen og sørge for at sin behandling av Data er i samsvar med Gjeldende Lovgivning (herunder ved å sikre at de har tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for behandlingen, samt gir informasjon til de registrerte).

Formålsbegrensning. Annonsøren og Mediebyrået skal bare behandle Data for de Tillatte Formålene. Dataene skal ikke behandles for Forbudte Formål. Annonsøren og Mediebyrået må sikre separat behandlingsgrunnlag dersom de skal bruke tidligere innhentet informasjon fra andre kilder enn Publisist Tjenesten, samt dersom de kombinerer slik informasjon med Data fra Publisist Tjenesten.

Scripts. For å sikre etterlevelse av Gjeldende Lovgivning samt denne Datapolicyen, kan Publisisten overvåke og begrense bruken av scripts og andre verktøy som brukes på Publisist Tjenesten. Slike restriksjoner kan påvirke leveringen og målingen av annonser. Annonsør og Mediebyrå skal respektere slike restriksjoner.

Samarbeid. Innenfor rammen av denne Datapolicyen skal Publisisten og Selskapene bistå, samarbeide med og gi informasjon til hverandre i den utstrekning som med rimelighet kan kreves for å oppfylle forpliktelser i henhold til Gjeldende Lovgivning, blant annet for å ivareta de registrertes rettigheter og å gi informasjon om personvern.

Personopplysninger. I forbindelse med annonsekampanjer skal Publisisten og Selskapene ikke dele eller gi tilgang til opplysninger som kan bidra til at brukere blir identifisert (f.eks. ved referanse til deres navn eller e- postadresse). Herunder skal det ikke deles eller gis tilgang til personopplysninger om barn eller spesielle kategorier av personopplysninger (sensitive data), med mindre det er gitt uttrykkelig skriftlig samtykke til dette og det er tillatt etter Gjeldende Lovgivning.

Plikter for Aller Media

Scripts. Aller Media skal gjøre det som med rimelighet kan forventes for å informere Mediebyrå og Annonsør om hvilke restriksjoner som pålegges for bruk av scripts eller andre verktøy på en av Aller Medias Publisist Tjenester.

Cookies. På en Publisist Tjeneste vil Publisisten overholde Ekomloven, herunder plikten til å informere om bruk av cookies (som vil inneholde informasjon om de tillatte formålene).

Informasjon. Publisisten skal informere sine brukere om Annonsørenes behandling av Data til de Tillatte Formålene.

Verktøy. Publisisten skal gjøre det som med rimelighet kan forventes for å kartlegge Leverandørs evne til å operere innenfor Gjeldende Lovgivning og denne Datapolicyen, og inngå nødvendige avtaler med vedkommende selskap. Publisisten kan etter eget skjønn nekte bruk av spesifikke Leverandører.

Plikter for Annonsører

Orientering. Annonsøren skal, før annonser leveres og måles, og før en Leverandør benyttes, orientere Publisisten om identiteten til behandlingsansvarlig Annonsør eller Leverandør. Annonsøren skal sørge for at Mediebyrået og Leverandøren har blitt gjort kjent med denne Datapolicyen.

Plikter for Mediebyråer

Orientering. Mediebyrået skal, før annonser leveres og måles på vegne av en Annonsør, og før en Leverandør benyttes, orientere Publisisten om identiteten til behandlingsansvarlig Annonsør eller Leverandør. Mediebyrået skal gjøre det som med rimelighet kan forventes for å introdusere Publisisten til den enkelte Annonsør eller Leverandør for å legge til rette for at Publisisten kan inngå avtale med vedkommende selskap om Publisisten ønsker det. Mediebyrået skal som et minimum sørge for at Annonsøren og Leverandøren har blitt gjort kjent med denne Datapolicyen.

Undersøkelsesplikt. Mediebyrået skal gjøre det som med rimelighet kan forventes for å gjøre seg kjent med relevante vilkår i eventuelle avtaler Publisisten har inngått med Annonsører som Mediebyrået opptrer på vegne av, samt avtaler mellom Publisisten og Leverandører. Mediebyrået skal avstå fra, på egne eller andres vegne, å bruke Data i strid med slike avtaler.

Plikter for Annonsører og Mediebyrå

Datasikkerhet. Et Selskap skal ha egnede tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte Dataene mot utilsiktet eller ulovlig ødeleggelse eller upåregnelig tap, endring, uautorisert utlevering eller innsyn. Selskapet skal begrense innsyn i Dataene til ansatte med saklig behov ("need-to-know") og skal sørge for at disse er underlagt egnet taushetsplikt.

Datasikkerhetsbrudd. Hvis det oppstår et sikkerhetsbrudd som gjelder Dataene, skal Selskapet uten ugrunnet opphold melde fra til Publisisten, slik at de involverte partene kan reagere og håndtere eventuelle risikoer for de registrerte på en tilfredsstillende måte. Partene skal samarbeide med hensyn til eventuelle krav om melding til et datatilsyn. Selskapet kan ikke uten Publisistens skriftlige forhåndsgodkjennelse omtale eller referere til Publisistens navn eller varemerke i en melding om brudd på personopplysningssikkerheten til et datatilsyn eller til de berørte registrerte, med mindre det er strengt nødvendig for å oppfylle Gjeldende Lovgivning og Publisisten er behørig underrettet.

Dataoverføring. Et Selskap kan bare overføre personopplysninger (som definert i GDPR) til et tredjeland eller en internasjonal organisasjon dersom betingelsene fastsatt i GDPR kapittel V er oppfylt og Publisisten har blitt skriftlig informert på forhånd om overføringen. Selskapet vil være ansvarlig for lovligheten av slik overføring,

Utlevering. Et Selskap kan bare utlevere eller gi tilgang til Data til en tredjepart (f.eks. databehandlere eller måleselskaper) i den grad det er nødvendig for å oppfylle de Tillatte Formålene, og under forutsetning av at Selskapet sørger for at tredjeparten kun behandler Data innenfor rammene av denne Datapolicyen.

Sanksjoner

Ekskludering. Dersom Publisisten har rimelig grunn til å tro at et Selskap opptrer i strid med denne Datapolicyen, har Publisisten rett til å midlertidig stanse en kampanje og/eller ekskludere Selskapet fra å kjøre annonsekampanjer på Aller Medias Publisist Tjenester. Dette skal ikke anses som et kontraktsbrudd fra Publisistens side av en eventuell avtale om slike annonsekampanjer, og det skal ikke frita Selskapet fra å oppfylle eventuelle andre avtaler med Publisisten.

Endringer. Publisisten kan fra tid til annen endre denne Datapolicyen. Endringer vil være bindende så snart de er lagt ut på Publisistens nettsted eller på annen måte er kommunisert til selskapet, eller – dersom endringene er vesentlige – 30 dager etter varsel om endring er kommunisert, med mindre endringen må tre i kraft umiddelbart av hensyn til å oppfylle Gjeldende Lovgivning.

Meldinger. Når det i denne Datapolicyen står at en melding skal kommuniseres skriftlig, kan den også sendes pr. e- post.

Vi i Aller Media har registrert deg i vårt B2B CRM system fordi du er en viktig samarbeidspartner for oss og at vi ønsker å holde kontakt med deg.

Vi har lagret din informasjon fordi du er ansatt i en bedrift som kjøper eller som vi anser som potensielt vil kjøpe annonser i en av våre merkevarer. Våre merkevarer er Dagbladet, Dagbladet Magasinet, dagbladet.no, dinside.no, KK, kk.no, Se og Hør, Se og Hør Extra, Børsen, seoghør.no, lommelegen.no, sol.no, vi.no, elbil24.no, kode24.no, Allers, Jeger, Vakre Hjem & Interiør, PåTV og Adlink.

Informasjonen vi har lagret om deg er navn, epost, tittel og eventuelt telefonnummer.

Vi lagrer også informasjon om hvilke B2B Eventer vi ønsker å invitere deg til. Aller Media er behandlingsansvarlig for de dataene vi har lagret om deg.

Innenfor rammene av gjeldene lovgivning, har du følgende personvernrettigheter:

  • Rett til informasjon. Du har rett til å motta ytterligere informasjon om vår bruk av personopplysningene dine.
  • Rett til innsyn. Du har rett på en kopi av personopplysningene dine.
  • Rett til korrigering. Du har rett til å få feilaktige opplysninger om deg rettet. Du kan oppdatere opplysningene i din brukerkonto. Dersom det er andre opplysninger du mener må rettes eller du ikke har en brukerkonto kan du kontakte oss direkte.
  • Rett til å glemmes. Du har rett til å be om at opplysningene dine slettes dersom vi ikke lenger har behov for dem.
  • Rett til å begrense behandlingen av personopplysninger. Du har rett til å be om at vi slutter å bruke personopplysningene dine.
  • Rett til å få opplysninger overført. Du har under enkelte omstendigheter rett til å få utlevert personopplysninger som du har gitt oss i et format som gjør at du kan overføre personopplysningene til en annen organisasjon. Du kan også har rett til å få personopplysningene dine overført direkte fra oss til organisasjonen. Denne retten gjelder kun opplysninger som behandles med automatiserte metoder og som har grunnlag i samtykke fra deg eller som behandles som ledd i å oppfylle en avtale med deg. Denne retten omfatter kun opplysninger som du har gitt oss, enten direkte gjennom for eksempel registrering av brukerkonto eller som er generert gjennom din bruk av våre tjenester.
  • Rett til å motsette deg behandling av personopplysninger. Du har rett til å motsette deg vår bruk av personopplysningene dine, for eksempel ved å motsette deg markedsføring.
  • Rett til å forhindre automatiserte beslutninger. Du har rett til å ikke være underlagt automatiserte beslutningsprosesser med rettslig eller lignende virkning (for eksempel automatisert kredittvurdering). På nåværende tidspunkt benytter vi ikke automatiserte beslutninger.

Det er unntak fra rettighetene vi har beskrevet over. Disse unntakene følger av lovgivningen og kan for eksempel innebære at det ikke gis innsyn i enkelte opplysninger eller at opplysninger ikke kan slettes. Du kan få mer informasjon om disse unntakene ved å kontakte oss eller Datatilsynet.

Du kan utøve rettighetene dine, og få mer informasjon om hvilke unntak og begrensninger som gjelder, gjennom din kontakt i Aller Media eller ved å kontakte oss på [email protected]

Dersom du mener at vi har behandlet personopplysningene dine på en måte som ikke er i samsvar med personvernlovgivningen, håper vi at du kontakter oss, slik at vi kan gi deg svar og oppklare eventuelle misforståelser. Du har også rett til å inngi klage til Datatilsynet.

Det rettslige grunnlaget for denne bruken av opplysninger er vår berettigete interesse i å sende tilbud og informasjon som er relevant for deg og firmaet du arbeider for.

Opplysninger om deg vil lagres i vår database så lenge du arbeider for en bedrift som Aller Media har interesse av å kontakte.

For ytterligere informasjon om Personvern i Aller Media ta kontakt med oss:

E- post: [email protected]

Postadresse:

Aller Media AS

V/Personvern

Postboks 1169, sentrum

0107 Oslo