Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
MIX Milkbar - stjerne på Rød Løper!
Sommeren er en spesielt viktig periode for Mix. Salget av kjølende varer som is øker betraktelig, men også salget av svalende milkshakes får en real oppsving. Mix har nemlig en helt unik “milkshakebar” der du kan få laget nær sagt hvilken smak du vil, med ingredienser fra hele Mix-butikken.
I år ønsket Mix å finne en ny og annerledes måte å kommunisere på, og utfordret Aller Media.
- De kontaktet oss på et tidlig stadie i idéfasen, og ga oss utfordring på å skape oppmerksomhet og engasjement rundt Mix som destinasjon for milkshakes på en annerledes og sprek måte, sier Kathrine Røst Nilsen, strategisk konsernkundeanvarlig i Aller.
Lena Nydal Vidnes, markedsansvarlig for Mix forteller at om sommeren er det ekstra viktig for dem å nå ut til en bredere målgruppe enn det de gjør ellers i året. Siden budsjettet var begrenset måtte de tenke litt annerledes og utradisjonelt.
- “Mix er rå på milkshake. La oss gjøre det kjent”, var briefen vi ga Aller Media, sier Lena Nydal Vidnes, som synes de fikk “verdi for penga!" med maks synlighet og engasjement i kampanjeperioden.
For Kathrine Røst Nilsen var det helt naturlig å tenke sponsorat på Rød Løper. Så den første hun kontaktet var Marian Østby Hagen som er sponsoransvarlig i Aller TV. Siden har de jobbet i tospann, i alt fra møter til leveranser.
Både Kathrine og Marian er enige om at Rød Løper sin redaksjonelle profil var den perfekte match for milkshake for Mix.
- Rød Løper er et lekent redaksjonelt univers som treffer veldig bredt. Gjennom Se & Hør treffer vi kvinner generelt og gjennom IG når vi de unge kvinnene. Siden Rød Løper også er på Dagbladet og Sol når vi en bredere aldersgruppe som også inkluderer menn. Dessuten kunne ikke timingen vært bedre! Sommeren er hot, milkshake er hot og Rød Løper er hot, forklarer Marian Østby Hagen.
Med underholdning, humor og gøyale påfunn på Rød Løper sine plattformer i juni og juli, klarte de å engasjere både de unge og de godt voksne. Salget gikk så det suste! Målet var å selge 100 000 milkshakes i juli. Men salget ble på hele 116 671 svalende smaksbomber, som betyr 28% økt omsetningsvekst i juli.
Redaksjonen har alltid fri midt på sommeren. Likevel leverte de en sommerkampanje som tok Mix Milkshake til nye høyder. Det imponerer! Med tett samarbeid, en god dose kreativitet og innslag laget på forhånd fikk de til et imponerende resultat, selv om store deler av kampanjen gikk i sommerferien.
- Redaksjonen med Jonas og Kine i spissen gjorde en kjempebra innsats, skryter Kathrine.
Marian er enig, og forteller om at de blant annet fikk en milkbartender fra Mix til å komme ned for å lage milkshakes til dem i studio.
Mari Anvik Berg, digital rådgiver i Carat er svært fornøyd med resultatet og effekten av markedsføringen. Hun mener det skyldes gjennomtenkt strategi og uttak, og ikke minst godt samarbeid.
- Samarbeidet med Aller har vært sømløst, og det har vært god oppfølging hele veien, sier hun.
Kathrine Røst Nilsen forteller at de helt fra idestadiet av har hatt god dialog med alle involverte. Det gjelder Mix, Rød Løper-redaksjonen, mediebyrået Carat og, ikke minst, reklamebyrået Alexander Reklamebyrå som hun mener fortjener ekstra kudos.
Lena Nydal Vidnes tilføyer:
- Jeg ønsker å rette en stor takk til det beste byrået, Alexander Reklamebyrå med Line Aas og Marius Wold som tar frem ideer og materiell til Mix som blir lagt merke til og gir resultater som vi er stolte av. Den totale mediemiksen i juni og juli med radio, avisannonse og digitale medier med bannere og film gav gode salgsresultater for Mix, sier hun.
Siden Rød Løper også er på Dagbladet og Sol når vi en bredere aldersgruppe som også inkluderer menn. Dessuten kunne ikke timingen vært bedre! Sommeren er hot, milkshake er hot og Rød Løper er hot!
Marian Østby Hagen
Sponsoransvarlig i Aller TV