Caser

Publisert: 04.02.2022

Nille - til finale i Aller Best Q1

Aller skapte strikkedilla med garn fra Nille!

Nille header

Strikkedilla - med garn fra Nille

Nille hadde et ønske om å gjøre alle strikkeglade kvinner oppmerksomme på at de har et stort utvalg av garn av høy kvalitet, og det til langt mer fornuftige priser enn konkurrentene.

Aller Media ble valgt som markedsføringskanal, og responsen var helt overveldende! Klikkraten og antall sidevisninger var skyhøye, og via artiklene på KK, Se & Hør og Dagbladet fikk Nille omsetning på og oppmerksomhet om Linde Garn. Etter endt kampanjeperiode kunne derfor Cathrine Kaldestad, Key Account Manager i Aller Media, og teamet hennes konstatere at de hadde klart å skape strikkedilla - med garn fra Nille.

Aller Media + strikking = sant

Strikking har lange tradisjoner blant Aller Media sine varemerker, så det er egentlig ingen overraskelse at strikk ville slå an.

- Vi er ikke overrasket over at det er så mange strikkeglade kvinner, men vi er overrasket over hvor mange som har engasjert seg i innholdet gjennom kampanjen, sier Hanne Krogstad i Starcom.

TRS 7387

Cathrine Kaldestad forteller at de fikk en ganske åpen brief fra mediebyrået Starcom. Med Aller Medias innsikt om målgruppen og en svært god dekningsindeks for kvinner som er interessert i strikking og håndarbeid, presenterte de en løsning som Nille ikke kunne si nei til.

Det kan Hanne Krogstad som er kundeansvarlig for Nille i Starcom bekrefte!

- Aller Media hadde lagt ned mye ressurser i sin besvarelse på briefen vi sendte, og vi opplevde at de hadde god forståelse av utfordringene til Nille og at løsningene som ble presentert var smarte og ikke minst riktige for kampanjen. God dialog fra start har vært kritisk, og vi har hatt veldig god oppfølging gjennom hele kampanjen fra Cathrine og Aller, roser Hanne Krogstad.

Inspirasjon for alle

Men hvordan løste dere arbeidsoppgaven?

- Vi satte sammen en gjeng med blant annet designer, skribent og fotograf. Vi skulle nå en bred aldersgruppe med kvinner 20-60 år som strikker eller som ønsker seg å lære seg å strikke, og kom frem til at inspirerende og lærerike contentartikler med videoer, samt advertorials ville være løsningen, sier Cathrine Kaldestad.

Strikk er perfekt for Aller Media sine siter, spesielt for KKs lesere. For å fange både nybegynnere, eksperter og alle mellom der igjen lagde de artikler med smarte tips og triks for alle ferdighetsnivåer. Mange yngre har hoppet på strikketrenden, så strikking er ikke lengre bare for godt voksne.

Med på laget var Helene Holtop, strikkeentusiasten bak instagramkontoen @strikkehelle. Hun samarbeidet allerede med Nille, og var derfor naturlig å involvere i prosjektet. Med sin lune og varme profil var hun helt perfekt til å guide og gi tips gjennom videoene og artiklene.

Nillexaller

For nybegynnere kan det være vanskelig å komme i gang, spesielt nå som man ikke har kunnet treffe en mor, bestemor eller tante som kan lære bort gamle kunster. Helene, som lærte strikkekunsten av sin mormor, var derfor den beste læremesteren for de som ønsket å lære seg å strikke.

- Det er lett for flere generasjoner å relatere seg til henne, og man må ikke kunne noe spesielt fra før for å dra nytte av tipsene hun gir, sier Cathrine Kaldestad.

“Timet” og tilrettelagt

Timingen kunne virkelig ikke vært bedre! Gjennom flere kjølige uker rundt påsketider kunne nemlig leserne boltre seg i inspirerende påske- og vårstrikk i KK-magasinet og på nettsidene til KK, Se & Hør og Dagbladet. Og det midt i en periode da Norge var “Corona-stengt”.

- I løpet av det siste året har mange fått interessen for hobbyer, blant annet strikking. Ved å rette oss inn mot påskeperioden hvor mange har fri og ekstra god til å bruke tid på seg selv traff vi målgruppen godt og i riktig modus, oppsummerer Cathrine Kaldestad.

Markedssjefen i Nille er også fornøyd med timingen, men tror også at peilingen inn på målgruppen har vært en suksessfaktor.

- KK er nok en god match for Nille, og jeg er ikke overrasket over at strikk treffer godt her. Jeg tror kampanjen har lyktes så godt fordi styringen av målgruppen har vært god og fordi vi treffer et segment som er interessert i det vi snakker om, sier en fornøyd Ingrid Gulaker Motrøe

TRS 7472

Ved å rette oss inn mot påskeperioden hvor mange har fri og ekstra god til å bruke tid på seg selv traff vi målgruppen godt og i riktig modus.

Bilde av Cathrine Kaldestad

Cathrine Kaldestad

Key Account Manager