Caser

Publisert: 18.05.2012

Samme navn – ny bil

Hyundais nye modell har samme navn som forgjengeren. Men det er også eneste likheten.

undefined
undefined
alt
Online manager An Vinh Ho hos Hyundai Motor Norway.


Hyundai har nylig kjørt en omfattende lansering av modellen i30. Vi har snakket med online manager An Vinh Ho hos Hyundai Motor Norway.

Hva er bakgrunnen for kampanjen?
– Nye i30 er arvtager til sin navnebror, men er på ingen måte en "lett oppdatering". Den er rett og slett en helt ny bil. Bilen har fått et nytt designspråk, "fluidic sculpture", og kommer med nye funksjoner som skjult ryggekamera, panorama soltak og LED kjørelys. Nye i30 er allerede en av våre viktigste modeller, da den er i Golf-segmentet og har svært bred appell. Dette var grunnleggende for mediestrategien vår, forteller Vinh Ho.

Bredere målgruppe
Hvordan er kampanjen lagt opp?
– Under planleggingen var det flere ting å ta hensyn til, f.eks kjøpegruppen i C-segmentet. Dette segmentet er meget bredt, og målgruppen kan variere alt fra unge til ny-etablerte til eldre. Dette kommer av at stadig flere tilbyr biler som 5-dørs og stasjonsvogn i en prisklasse som er tilpasset flere gruppers lommebøker. Fokuset vårt ble at kundene ville få veldig mye bil for pengene. I tillegg til soltak, LED og skjult ryggekamera, er bilen også tilgjengelig med multimedia navigasjonssystem med 7" berøringsskjerm.

Vi tror nye i30 kan nå ut til flere målgrupper. Dermed er det viktig å spesifisere de ulike funksjonene bilen kommer med, særlig på sikkerhet- og miljø-siden. F.eks et CO2-utslipp på kun 97 g/km, noe som er lavest i sin klasse. Bilen er utstyrt med hele syv kollisjonsputer, cruisekontroll, regnsensor og flex steering kjøremodus, som lar føreren velge mellom "city", "normal" og "sport".
Dermed lå da til grunn for hele kampanjeplanleggingen: "Hvordan presentere en så fin bil til flest mulig personer?" Valget falt på Dagbladets kanaler, forteller Vinh Ho.

Tung digital del
Hvordan er kampanjen lagt opp?
– Lanseringen er to-delt med en pre-lansering som gikk i Dagbladet sine kanaler. Her var vi tilgjengelig på nett, mobil og brett via banner og video. Materialet var lagt opp slik at bilen var kamuflert, og man fikk kun se deler av bilen ved å dra musepilen over bildet, samtidig som vi hadde en 10 sekunders videospot som skulle vise litt av modellen.

Til selve lanseringen fjernet vi maskeringen av bilen, slik at den kom frem i sin helhet. Vi la vekt på massekommunikasjon og en god marketing mix, samt lokale aktiviteter ute hos alle Hyundai-forhandlere. Vi hadde fått mye positiv PR i forkant, som selvfølgelig var til god hjelp for å underbygge kjennskapen, sier online manageren.

– Det ble et naturlig valg for oss å bruke Dagbladet som vår mediekanal for pre-lansering grunnet deres posisjon i markedet, digitale flater og forbedret funksjonalitet på nettsiden deres, samt at samarbeidsviljen mellom Dagbladet, vårt mediebyrå og oss har vært upåklagelig, legger Vinh Ho til.

Hårete mål
Hva er målene?
– De kvantitative målene holder vi nok tett inntil brystet, men det er uten tvil at vi har visse forventninger til bilen og er veldig spente på hvordan markedet vil reagere på nye i30.

Hvordan har det gått så langt?
– Foreløpig viser målinger på våre digitale flater at vi har lykkes med å vekke interesse for bilen, men det er enda langt igjen til salgsmålet, så foreløpig tar vi det knusende med ro, avslutter An Vinh Ho hos Hyundai Motor Norway med et lurt smil.

Les mer om nye i30 her.

alt