Caser

Publisert: 01.10.2019

Viaplay Norge videre til finalen i Aller Best 2019!

Storslått content og 60 prosent salgsøkning

Viaplay 4 1170x610

Dagbladets lesere elsket Viaplays og Aller Concept Stores spesialdesignede dybdeartikkel om serien «Wisting». Og salget økte med 60 prosent!

- Dagbladet er en perfekt match for annonsører i kultur- og underholdningssegmentet, sier leder for Aller Concept Store Asbjørn Halvorsen.

Det kreative teamet hos Aller kommer laget en dokumentarisk long read-artikkel - i en lett litterær stil. Forfatteren Jørn Lier Horst, som selv har bakgrunn som politietterforsker, fortalte om sine egne møter med ondskap. Den visuelle identiteten i artikkelen gjenspeilet mystikken fra TV-serien: Storslått, skummelt og spennende.

Utfordringene:

Hvordan spre kunnskap og inspirasjon til å se serien «Wisting»?

Hvordan øke salget av abonnement på Viaplay?

Saken ble publisert på Dagbladet seks dager før premieren 11.april, og lå live i ni halve dager fram til 22.april. På den tiden fikk artikkelen nesten 240 000 sidevisninger, og til sammen har leserne brukt 2862 timer på å lese om Viaplays store drama-satsning.

- Den gode trafikken viser at dette innholdet går rett hjem på Dagbladet. Det underbygges også av at 88 prosent likte det de hadde lest, og 62 prosent fikk lyst til å se serien, sier strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media Aleksander Hamm.

Til tross for et konkurransebilde der «Wisting» sammenfalt med den avsluttende sesongen av «Game of Thrones» på HBO, samt påskekrim-satsningene på de store, tradisjonelle TV-kanalene, fikk Viaplay meget gode resultater.

- Vi har sett stor effekt på salg fra kampanjestart. Totalt har det vært en salgsøkning på 60 prosent målt mot april i fjor, forteller Børge Nielsen, Head of Viaplay Norge.

Aller Media er stolte av å ha vært med på å løfte fram «Wisting» til sin posisjon som den originalserien i hele Norden som har levert høyest kommersielle resultater for Viaplay.

Aller Best 2019