Nyheter

Publisert: 12.03.2025

Aller Media finalist i INMA Global!

Kampanjen for Helsedirektoratet kjemper om gullet i verdens største mediekåring.
Skjermbilde 2024 10 25 kl 13 17 49

- En jubeldag, sier Asbjørn Halvorsen, contentleder i Aller Media.

Som Norges eneste norske mediehus er Aller Media plukket ut til oppløpsrekka i kategorien «Most Creative use of Advertising Formats National» for contentcasen «Lys i Mørket – Selvmordsforebygging i Nord»

Dette er en kampanje som tar utgangspunkt i høye selvmordstall i Norge, spesielt blant menn (7 av 10 selvmord begås av menn). Fokus i kampanjen er å skape økt åpenhet, kunnskap og forståelse rundt selvmordstanker. Det sentrale er dette: Snakk om selvmordstanker – det kan redde liv.

- Av alt det gode arbeidet vi har skapt det siste året, er det denne kampanjen som har gjort størst inntrykk på meg. At vi er et redaktørstyrt mediehus, gjør troverdigheten og styrken i formidlingen unik, sier kommersiell direktør i Aller Chris Tallerås Steen.

Kampanjen for Helsedirektoratet ble skapt i samarbeid med Mindshare, gikk våren 2024 og vant sølv i Medieprisen samme år.

Den rettet seg seg særlig mot menn og mot den samiske befolkningen i nord. I kjernen av kampanjen står tre menn som forteller åpent om egne erfaringer med selvmordstanker.

Resultatene er enestående – 9 av 10 har fått økt forståelse for verdien av å snakke om selvmordstanker.

- Dette er viktig og livreddende kommunikasjonsarbeid, og at dette løftes opp og anerkjennes i verdens største medieforum, gjør meg stolt og glad, sier Asbjørn Halvorsen.

286 mediehus fra 49 land har sendt inn 839 bidrag til INMA Global Media Awards 2025.

- Selvmordsforebygging er noe av det mest krevende vi i Helsedirektoratet jobber med. Aldri har vi truffet så godt som vi har gjort med denne kampanjen. Medie, mediebyrå og fagmiljø har hatt et unikt og tett samarbeid. Dette har gitt resultater vi ikke trodde var mulige, sier Øystein Tveite, seniorrådgiver i Helsedirektoratet.

Kundedirektør Henriette Skådinn i Mindshare jubler over finaleplassen:

- Denne kampanjen beviser verdien av samarbeid der byrå, kunde og media jobber mot samme mål med tydelige KPI-er, og med et ekte engasjement for jobben som skal gjøres. Løsningene som er brukt i historiefortellingen har blitt skapt sammen med ett mål for øyet; å formidle håp og kunnskap som redder liv, sier Skådinn.

Vinnerne kåres på INMA-kongressen i New York 22. Mai.

Spørsmål? Ta kontakt med

  • Asbjørn Halvorsen 1 2

    Asbjørn halvorsen

    Leder content marketing, aller concept store

    952 05 515