Print

Pris Tekstsider

Format Størrelse b x h (mm) Hverdag Lørdag
M 11 46 x 71 kr 4 240 kr 5 960
M 12 96 x 71 kr 8 480 kr 11 920
M 13 146 x 71 kr 12 720 kr 17 880
M 14 196 x 71 kr 16 960 kr 23 840
M 15 246 x 71 kr 21 200 kr 29 800
M 23 146 x 144 kr 25 440 kr 35 760
M 25 246 x 144 kr 42 400 kr 59 600
M 35B 246 x 181 kr 53 000 kr 74 500
M 52 96 x 365 kr 42 400 kr 59 600
M 55 246 x 365 kr 85 000 kr 128 000
Dobbelt side 522 x 365 kr 170 000 kr 256 000
Ad Street 4 påfølgende sider kr 200 000 kr 300 000
Ad Street 6 påfølgende sider kr 300 000 kr 450 000
Ad Street 8 påfølgende sider kr 400 000 kr 600 000

Pris Faste plasseringer

Side Format Hverdag Lørdag
Side 1 (Format F1: 246mm x 71mm) M15 kr 110 000 kr 143 200
Side 3 (kke på lørdager) M15 kr 44 650 kr 58 230
Side 2+3 Panorama kr 240 000 kr 320 000
Side 5, 7, 9 (ikke s.5 på lørdager) M 55 kr 126 000 kr 169 000
Side 11 eller 13 M 55 kr 119 000 kr 167 000
Siste side M 11 kr 6 640 kr 8 740
Siste side M 12 kr 13 280 kr 17 480
Siste side M 13 kr 19 920 kr 26 220
Siste side M 14 kr 26 560 kr 34 960
Siste side M 15 kr 33 200 kr 43 700

Pris Spesialplasseringer (kultur, sport, reise, bok, osv)

Format Størrelse b x h (mm) Hverdag Lørdag
M 11 46 x 71 kr 4 740 kr 6 360
M 12 96 x 71 kr 9 480 kr 12 720
M 13 146 x 71 kr 14 220 kr 19 080
M 14 196 x 71 kr 18 960 kr 25 440
M 15 246 x 71 kr 23 700 kr 31 800
M 23 146 x 144 kr 28 440 kr 38 160
M 25 246 x 144 kr 47 400 kr 63 600
M 35B 246 x 181 kr 59 250 kr 79 500
M 52 96 x 365 kr 47 400 kr 63 600
M 55 246 x 365 kr 111 000 kr 159 000
Dobbelt side 522 x 365 kr 190 000 kr 273 000


Rutiner for merking av annonser:

Vi gjør oppmerksom på at annonser med redaksjonelt tilsnitt og advertorials, skal merkes med ordet Annonse. Alle annonser skal i tillegg ha en klar avsenderidentitet / logo. Annonsen merkes med fonten Helvetica LT Std Bold, 12 pkt versaler og i sort.

Ved mørk eller urolig bakgrunn kan merkingen legges på en hvit tonflate/boks (22 mm x 4 mm) med sort tekst. Teksten midtstilles i boksen (horisontalt og vertikalt) og plasseres øverst i ytterkant, avhengig av om det er en høyre eller venstre side.

Hvordan og når levere annonsemateriell:

Annonsene skal enten leveres på Nada eller på mail: [email protected]
Materiellfristen er kl. 12 dagen før innrykk (kan forekomme avvik)

Avbestillingsfrister:

Avbestillingsfristen er kl. 12, 2 dager før innrykk (kan forekomme avvik)

---

Format Netto Utfallende/brutto Priser
2/1 side 416 x 278 426 x 288 81.500
1/1 side 208 x 278 218 x 288 52.500
1/2 s. bredde 208 x 139 218 x 143 39.000
1/2 s. høyde 104 x 278 110 x 288 39.000
Cover 2 + side 3 416 x 278 426 x 288 97.000
Cover 3 208 x 278 218 x 288 59.000
Cover 4 / bakside 208 x 278 218 x 288 75.000


* Påskenummeret har 15 % høyere bruttopriser.

Bladets format (netto ferdig beskåret) : bredde 208x og høyde 278

*Utfallende/ brutto formater er inklusive 5 mm beskjæring. Annonsene skal lages i utfallende format. Dvs. lag annonse med nettomerker + beskjæring 5 mm på alle 4 sider slik at annonsen kan plasser vilkårlig på høyre eller venstre side. Hold tekst og andre vesentlige detaljer 12 mm innen for dette målet på alle skjærekanter.

OBS! nye formater fra KK nr 22-2023


Rutiner for merking av annonser:

Vi gjør oppmerksom på at annonser med redaksjonelt tilsnitt og advertorials, skal merkes med ordet Annonse. Alle annonser skal i tillegg ha en klar avsenderidentitet / logo. Annonsen merkes med fonten Helvetica LT Std Bold, 12 pkt versaler og i sort.

Ved mørk eller urolig bakgrunn kan merkingen legges på en hvit tonflate/boks (22 mm x 4 mm) med sort tekst. Teksten midtstilles i boksen (horisontalt og vertikalt) og plasseres øverst i ytterkant, avhengig av om det er en høyre eller venstre side.


Hvordan og når levere annonsemateriell:

Annonsene skal enten leveres på Nada eller på mail: [email protected]
Materiellfristen er 4 uker før innrykk. (kan forekomme avvik)


Avbestillingsfrister:

Avbestillingsfristen er 5 uker før utgivelse

Utgivelsesplan

Utg.dato Uke Utgave nr. Materiellfrist
03.11.2023 44 2322 06.10.2023
17.11.2023 46 2323 20.10.2023
08.12.2023 49 2324 03.11.2023
22.12.2023 51 2325 15.11.2023
05.01.2024 1 2401 01.12.2023
19.01.2024 3 2402 12.12.2023
02.02.2024 5 2403 05.01.2024
16.02.2024 7 2404 19.01.2024
01.03.2024 9 2405 02.02.2024
15.03.2024 11 2406 16.02.2024
02.04.2024 14 2407 01.03.2024
12.04.2024 15 2408 08.03.2024
26.04.2024 17 2409 22.03.2024
10.05.2024 19 2410 05.04.2024
24.05.2024 21 2411 22.04.2024
07.06.2024 23 2412 07.05.2024
21.06.2024 25 2413 24.05.2024
05.07.2024 27 2414 07.06.2024
19.07.2024 29 2415 21.06.2024
02.08.2024 31 2416 05.07.2024
16.08.2024 33 2417 19.07.2024
30.08.2024 35 2418 02.08.2024
13.09.2024 37 2419 16.08.2024
27.09.2024 39 2420 30.08.2024
11.10.2024 41 2421 13.09.2024
25.10.2024 43 2422 27.09.2024
08.11.2024 45 2423 11.10.2024
22.11.2024 47 2424 25.10.2024
06.12.2024 49 2425 08.11.2024
20.12.2024 51 2426 22.11.2024

Spesifikasjoner

Format Netto Utfallende/brutto Priser
2/1 side 416 x 278 426 x 288 kr 55.000
1/1 side 208 x 278 218 x 288 kr 43.000
---
Tekstside_spesialformat kr 100.000
Bilag_Oppslag kr 55.000
Bilag_Helside kr 43.000
Cover 4_Helside kr 43.000
Tekstside_Helside kr 43.000

Bladets format (netto ferdig beskåret) : bredde 208 x høyde 278

*Utfallende/ brutto formater er inklusive 5 mm beskjæring. Annonsene skal lages i utfallende format. Dvs. lag annonse med nettomerker + beskjæring 5 mm på alle 4 sider slik at annonsen kan plasser vilkårlig på høyre eller venstre side. Hold tekst og andre vesentlige detaljer 12 mm innen for dette målet på alle skjærekanter.

Rutiner for merking av annonser

Vi gjør oppmerksom på at annonser med redaksjonelt tilsnitt og advertorials, skal merkes med ordet Annonse. Alle annonser skal i tillegg ha en klar avsenderidentitet/logo. Annonsen merkes med fonten Helvetica LT Std Bold, 12 pkt versaler og i sort.

Ved mørk eller urolig bakgrunn kan merkingen legges på en hvit tonflate/boks (22 mm x 4 mm) med sort tekst. Teksten midtstilles i boksen (horisontalt og vertikalt) og plasseres øverst i ytterkant, avhengig av om det er en høyre eller venstre side.

For annonser ta kontakt med Ingrid M. Nygaard eller Glenn Hagbru.

Utgivelsesplan

Utg. dato Uke Utgave nr. Materiellfrist
05.01.2024 1 2401 20.12.2023
12.01.2024 2 2402 29.12.2023
19.01.2024 3 2403 05.01.2024
26.01.2024 4 2404 12.01.2024
02.02.2024 5 2405 19.01.2024
09.02.2024 6 2406 26.01.2024
16.02.2024 7 2407 02.02.2024
23.02.2024 8 2408 09.02.2024
01.03.2024 9 2409 16.02.2024
08.03.2024 10 2410 23.02.2024
15.03.2024 11 2411 01.03.2024
22.03.2024 12 2412 08.03.2024
05.04.2024 14 2414 22.03.2024
12.04.2024 15 2415 29.03.2024
19.04.2024 16 2416 05.04.2024
26.04.2024 17 2417 12.04.2024
03.05.2024 18 2418 19.04.2024
10.05.2024 19 2419 26.04.2024
16.05.2024 20 2420 02.05.2024
24.05.2024 21 2422 10.05.2024
31.05.2024 22 2423 16.05.2024
07.06.2024 23 2424 24.05.2024
14.06.2024 24 2425 31.05.2024
21.06.2024 25 2426 07.06.2024
28.06.2024 26 2427 14.06.2024
05.07.2024 27 2429 21.06.2024
12.07.2024 28 2430 28.06.2024
19.07.2024 29 2431 05.07.2024
26.07.2024 30 2432 12.07.2024
02.08.2024 31 2433 19.07.2024
09.08.2024 32 2435 26.07.2024
16.08.2024 33 2436 02.08.2024
23.08.2024 34 2437 09.08.2024
30.08.2024 35 2438 16.08.2024
06.09.2024 36 2439 23.08.2024
13.09.2024 37 2440 30.08.2024
20.09.2024 38 2441 06.09.2024
27.09.2024 39 2442 13.09.2024
04.10.2024 40 2443 20.09.2024
11.10.2024 41 2444 27.09.2024
18.10.2024 42 2445 04.10.2024
25.10.2024 43 2446 11.10.2024
01.11.2024 44 2447 18.10.2024
08.11.2024 45 2448 25.10.2024
15.11.2024 46 2449 01.11.2024
22.11.2024 47 2450 08.11.2024
29.11.2024 48 2451 15.11.2024
06.12.2024 49 2452 22.11.2024
13.12.2024 50 2453 29.11.2024
20.12.2024 51 2455 06.12.2024
27.12.2024 52 2456 13.12.2024


Hvordan og når levere annonsemateriell:

Annonsene skal enten leveres på Nada eller på mail: [email protected]
Materiellfristen er 2 uker før innrykk. (kan forekomme avvik)

Avbestillingsfrister:

Avbestillingsfristen er 4 uker før utgivelse

---

Levering:

Innstikken leveres min. 3 virkedager før innstikksdato til trykkeriene

Teknisk

Forside:
14 punkts svart skrift øverst til høyre på siden: ANNONSEINNSTIKK utgitt av... (navnet på utgiver av innstikket).

Påfølgende sider:
12 punkts svart skrift øverst til høyre på siden: ANNONSEINNSTIKK. Alle innstikk må godkjennes av Dagbladet på forhånd. Dummy sendes som pdf til Glenn Hagbru

Teknisk informasjon

Mange av Dagbladets innstikk blir trykt via annonseseksjonen, og skal sendes til oss. De tekniske spesifikasjonene vil til dels variere med formatene og med de trykkeriene som vi benytter. Be om nærmere informasjon fra Glenn Hagbru

Levering: Innstikkene må leveres min. 3 virkedager før innstikksdato til trykkeriene

Avbestillingsfrist: Avbestilles instikket mindre enn 30 dager før bestilt dato, faktureres 50%

Salgs- og leveringsbetingelser for innstikk i Dagbladet

Betingelsene gjelder distribusjon av trykksaker (nedenfor kalt Innstikk) som bilag til Dagbladet.

Kunden besørger produksjon og trykking av bilaget ved eksternt trykkeri eller byrå og leverer bilaget til trykkeri, klargjort for distribusjon.

Dagbladet forbeholder seg rett til å forhåndsgodkjenne trykksaker som skal distribueres med avisen. Innstikk skal godkjennes av redaksjonen og dummy på Innstikk må sendes som pdf på mail til: [email protected] eller i printversjon til: Dagbladet, Karvesvingen 1, 0579 Oslo att: Glenn Hagbru. Dummy må være være oss i hende senest 24 timer før trykkstart av istikket.

Dagbladet forbeholder seg rett til å nekte distribusjon av trykksaker som strider mot norsk lov, er villedende eller inneholder noe som Dagbladet mener strider mot moral og god tone.

Dagbladet forbeholder seg rett til å nekte distribusjon av avislignende trykksaker som av leseren kan oppfattes som en del av hovedproduktet.

Trykksaker som ikke tydelig fremstår som annonsebilag skal merkes ”ANNONSEINNSTIKK til Dagbladet – utgitt av kundens navn/firmanavn” med 14 punkt skrift. Dersom Innstikk skal finansieres ved salg av annonser i bilaget, skal dette forhåndsgodkjennes skriftlig av avisen. (Tilleggsdokument til salgs- og leveringsbetingelsene).

Ved salgs og markedsføring av innstikket skal salgs og markedsføringstiltak som inkluderer Dagbladet sin logo eller uttalte merkenavn, godkjennes av Dagbladet sin markedsavdeling.

Innstikk må leveres senest 3 virkedager før avtalt distribusjonsdato til de trykkeriene som trykker Dagbladet.

Leveransen skal merkes:

  • Avisens navn.
  • Kundens navn
  • Innstikkets navn
  • Avisens navn
  • Opplag
  • Distribusjonsdato
  • Hver pall skal merkes med totalt antall paller og antall eksemplarer pr. pall.
  • Eks. ”Pall 1 av 5”
  • Avsender (trykkeri/byrå med telefon/faks)

Innstikk til Dagbladet leveres følgende steder:

  • Media trykk, Oslo, Sandakerveien 121, 0484 Oslo
  • Media Norge trykk, Bergen, Janaflaten 24, 5179 Godvik
  • Polaris Trykk, Trondheim, Industriveien 13 Heimdal, 7080 Heimdal
  • Polaris trykk, Harstad, Stangnes, 9400 Harstad

Opplagsfordeling fås ved henvendelse Glenn Hagbru.

Skal Dagbladet stå for trykkingen av bilaget må det avtales med kontaktpersoner på Dagbladet`s annonsedesk hvem som leverer matr. elektronisk. Dette er kunden som står ansvarlig for.

Innstikk må leveres i legg, uten strikk, hyssing eller plast/kartong, pakket på pall. Leggenes tykkelse skal være minimum 8 cm og maksimum 12 cm uansett bilagets tykkelse. Dersom avisen påføres ekstra arbeid på grunn av ikke foreskrevet pakking eller dårlig pakking, belastes kunden merkostnadene i tillegg til distribusjonsprisen.

Se for øvrig beskrivelse fra vår trykkleverandør hva gjelder formater og garantier.

Dagbladet forbeholder seg rett til å flytte avtalt distribusjonsdato, forutsatt at innholdet i bilaget ikke er datobestemt. Kunden vil motta beskjed om flytting på forhånd. Flytting av distribusjonsdato gir ikke kunden rett til prisreduksjon. Kunden har rett til avbestilling eller flytting av avtalt distribusjonsdato dersom dette finner sted minst 30 virkedager før avtalt distribusjonsdato.

Ved avbestilling etter fristen faktureres kunden 50%. (Gjelder hvis ikke annen avtale er signert)

Ved produksjonsproblemer vil hovedavisen ha prioritet. Det betyr at ved produksjonsforstyrrelser kan det besluttes å sende avisene ut uten innstikk.

Får avisen problemer med å gjennomføre en innrykning på bestilt dag/dato, kan avisen forbeholde seg retten til å forskyve innrykningen.

Må opplagsavdelingen øke opplaget i hovedavisen fra det normale p.g.a. endret nyhetsbilde og innstikkopplaget dermed blir for lite, gir ikke det grunnlag for reklamasjon. Dette gjelder også ved omtak.

Dagbladet har intet ansvar for feil i Innstikk eller avvik fra opprinnelige godkjent dummy, og dens konsekvenser.

Distribusjon av 95% eller mer av bestilt opplag regnes som full distribusjon.

Ved distribusjon av mindre enn 95% av bestilt opplag yter Dagbladet etter skjønn en prisreduksjon som svarer til den forringede verdi av distribusjonen.

Dagbladet sitt ansvar er i alle tilfeller begrenset til den avtalte pris for distribusjonen og omfatter ikke konsekvenstap eller indirekte tap, for eksempel tap av forventet omsetning eller fortjeneste.

Alle oppgitte priser er eksklusive merverdiavgift.

NB! For nærmere beskrivelse av standard normer for pakking og levering av innstikks materiell ta kontakt med Glenn Hagbru på telefon: 945 21 054 eller [email protected].

Leveringsfrister:

  • Se og Hør: 2 uker før salgsdato.
  • Alle andre titler: 3 uker før salgsdato.
  • Stiftede utgaver: 3 uker før salgdato.

* Kan være avvikende ved høytider.Avbestillingsfrist er 8 uker før salgsdato.

Fellesbestemmelser

Ved avbestilling etter frist vil bilaget bli fakturert i sin helhet.
For direkteannonsører er betalingsfrist 7 uker før utgivelse.
Reklamasjonsrett - senest 14 dager fra salgsdato. Reklamasjonsretten frafaller hvis: - Levering kommer etter frist - Merking er mangelfull - Dummy ikke er godkjent skriftlig

Merking av annonsebilag:

Vi gjør oppmerksom på at bilag med format som bladet, må merkes med ”Annonsebilag” (10 pkt) øverst på første høyre side. I tillegg må bilag med et utpreget redaksjonelt utseende (gjelder alle formater) merkes med "Annonsebilag". Det skal være en tydelig avsenderidentitet på både første og siste side, med logo eller varemerke.

Sidetall:

Maks. sider er normalt 32 sider. Større sidetall kan avtales i limfreste utgaver. Bilag som lager skjeve bunter kan ikke tas. Dummy: Prøve av bilag/kort må alltid forhåndsgodkjennes skriftlig av annonseavdelingene.

Pakking/merking:

Bilagene må stables leggvis med ryggen i press. Pallene må merkes godt med hvilken utgave/hvilket blad bilaget skal inn i, innholdet (produkt) og annonsørnavn samt antall eks. pr. pall/eske. (Eks.: XX uke / år, kunde, produkt, x-antall pr. pall). Eskene skal ikke være mindre enn pallekasser (120 x 180 mm) eller A3-esker.