Caser

Publisert: 18.12.2012

Kube-suksess

1 av 3 swipet på annonse.

1212 cubus karusell
alt
Produktansvarlig for Dagbladet Mobil, Johan Eriksson.
alt
E-Marketing Manager i Cubus, Elise Mietle Laupstad

I desember sloss mange annonsører om oppmerksomheten. Da er det viktig å skille seg ut. Mobil byr på kreative muligheter, noe Cubus har benyttet seg av i julemåneden.

Kube for Cubus
– Vi har lenge hatt lyst å prøve denne annonseløsningen. Den har gitt gode resultater og har på kort tid blitt svært populær i Sverige. Løsningen kaller vi kube-annonse, og hvilken annonsør kan passe bedre for en kube enn Cubus? sier produktansvarlig for Dagbladet Mobil, Johan Eriksson.

Øker oppmerksomheten
I stedet for en flat annonse er det en kube med fire sider, som man kan swipe seg gjennom. Det er også lagt inn en auto-rotasjon hver tredje sekund.

– Hensikten med løsningen er å øke oppmerksomheten og tid brukt på annonsen. I tillegg er det en ypperlig måte å vise frem flere produkter på. Samtidig er denne annonseløsningen litt glossy og tar seg estetisk bra ut, fortsetter Eriksson.

– Denne type annonse er leken og relativt ny på mobil. Det skaper nysgjerrighet som gjør at annonsen får mer oppmerksomhet en andre annonser. Annonseformatet er også stort, slik at det er godt synlig på Dagbladet Mobil, sier E-Marketing Manager i Cubus, Elise Mietle Laupstad.

Høyeste klikkprosent på mobil i år
For Cubus var kampanjen på Dagbladet Mobil en del av en stor julekampanje som hovedsakelig kjørtes på TV. Men da Dagbladet presenterte Cubus for kube-annonsen, ønsket de å teste den ut. Det har de ikke angret på.

– Som en del av en større mediemiks er vanskelig å spore hva denne annonsen har generert av salg og trafikk til butikkene. Men ser vi på de digitale måleparameterne, er resultatene svært oppsiktsvekkende. Rent konkret kan vi konstatere tidenes høyeste klikkprosent på mobilannonse på Dagbladet Mobil. I tillegg har hver tredje visning generert minst et «snurr» på annonsen, sier Johan Eriksson.

Lønner seg å tenke utenfor boksen
– Vi er veldig fornøyde, sier Laupstad.

– Tallenes tale viser tydelig at det å tenke litt utenfor boksen og gjøre kreative annonser kan fungere. Men det er viktig at det er gjennomført på en logisk, intuitiv og funksjonell måte, slik at folk flest forstår hvordan de brukes, avslutter Eriksson.

Se film av løsningen her: