Caser

Publisert: 10.08.2012

God tone gjennom 20 år

Når Platekompaniet nå fyller 20 år, kan de samtidig se tilbake på et like langt kundeforhold med Dagbladet.

Platekompaniet karusell
alt
Daglig leder av Platekompaniet, Rolf Presthus.

Platekompaniets historie startet på Grønland i Oslo i 1992. Da foto- og musikkbutikken på T-banestasjonen gikk konkurs, slo BI-studentene Rolf Kristian Presthus, Richard Ona og Egil Dahl til og kjøpte konkursboet for 40 000 kroner.

– Vi var en musikkinteressert gjeng og det å eie vår egen platebutikk var en drøm som ble til virkelighet, forteller nåværende eier og daglig leder, Rolf Presthus.

Fra hobby til levebrød
Først var driften av butikken nærmest et hobbyprosjekt, men de unge studentene fikk raskt troen på at det gikk an å ha salg av musikk som yrke og levebrød. Under mottoet "billigst i by'n" ble den lille butikken på kort tid populær blant hovedstadens musikkelskere.

– Etter hvert så vi også mulighetene til å bygge dette videre til en kjede. Vi ekspanderte først til strategiske steder i Oslo, så utvidet vi med butikker i de største byene i Norge og etter hvert også til de største kjøpesentrene, sier Presthus.
I dag er Platekompaniet landets fremste forhandlerkjede innen musikk, film og spill, med 25 utsalgssteder, nettbutikk, 330 ansatte og 764 000 000 millioner kroner i årlig omsetning.

Stadig i utvikling
Platekompaniet har hele tiden utviklet produktsortimentet. Dette mener Rolf Presthus er noe av årsaken til at de har lykkes så godt.

– Vi så tidlig at folk ble mer og mer vant til å kunne kjøpe flere produktkategorier på ett sted. Derfor utvidet vi fra å bare selge CD-er, til å også selge film, Blu-ray, spill, bøker og nå sist, vinyl. En del av utviklingen besto også i etableringen av en nettbutikk. Vi har sett hvilke trender som kommer og hva folk forventer seg å få, sier Presthus.

20 år med Dagbladet
Når det gjelder markedsføring har Platekompaniet gjennom 20 års drift prøvd mye ulikt, men Dagbladet har hele veien vært en stabil og viktig samarbeidspartner for kjeden.

– Da vi startet opp hadde vi ikke særlig store budsjetter å forholde oss til. Vi valgte derfor å bruke det vi hadde på annonsering i Dagbladet. Deres profil i forhold til kultur og musikk passet vår målgruppe, sier Presthus.

Godt samarbeid
Til tross for økende markedsbudsjetter, har ikke Platekompaniet endret mye på sine kanalvalg 20 år senere.

– Vi bruker fortsatt mest penger på print og selvsagt en del på nett. Når det gjelder Dagbladet som kanalvalg har ingenting endret seg. De er fortsatt like aktuelle for oss. Det at vi har vært i Dagbladet så lenge er et tegn på at vi har hatt et godt forhold og en god tone gjennom alle disse årene. Jeg mener de fortsatt har en profil som passer våre produkter. Dessuten har Dagbladets konsulenter alltid vært opptatt av å se våre behov, sette seg inn i dem og se nye muligheter for oss. Det er det ikke alle som kan skilte med, avslutter Presthus.