Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
I 2023 tok 693 personer livet sitt i Norge. Omtrent to tredjedeler av de som valgte å avslutte livet var menn. Utviklingen er dyster, for det er 70 flere enn året før.
Vi vet at åpenhet er nøkkelen til endring. At noen slipper å gå alene med tanker som er så vonde at de blir uutholdelige. Det viktigste denne kampanjen kunne gjøre var å redde noens liv.
Med denne kampanjen ønsket Helsedirektoratet å rette seg mot den nordnorske og samiske befolkningen der matchokulturen står sterkt, og hvor selvmord er tabu. I tillegg er nordområdene i stor grad preget av negative holdninger til staten
- Selvmord er det mest krevende man kan jobbe med. Samtidig er det et så viktig tema å belyse og løfte frem. De aller fleste av oss kjenner dessverre noen som har tatt livet sitt. Her har vi gjennom et tett og unikt samarbeid med Helsedirektoratet og Mindshare skapt en kampanje hvor vi har klart å balansere det mørke og vanskelige med å skape håp og gi leserne et lys i mørket. Dette har gitt resultater langt over forventning, sier Anniken Elvik, Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.
Målet for kampanjen var
Å øke kunnskap og forståelse for og åpenhet rundt selvmordstanker.
Å få flere som trenger det, eller kjenner noen som trenger det, til å oppsøke hjelp.
Å nå den nordnorske og samiske befolkningen.
Å få med oss menn (7 av 10 selvmord begås av menn).
Å tilby nøkler til livsmestring og bringe håp.
- Vanskelighetsgraden for å nå ut er høy, og krever både sensitivitet, faglig kløkt og mot til å tørre å bryte tabuer, sier Ragnhild Høgseth, RVTS Nord.
Ekte mennesker med ekte historier er det Aller Media er best på, og vi vet det gir høy relevans og troverdighet for leserne. Vi valgte derfor å møte folk på hjemmebane: Tre menn som lever tett på den nordnorske virkeligheten og naturen, som modig delte sine historier om selvmordstanker.
Med kløkt og sensitivitet fikk fotograf Thomas Rasmus Skaug og innholdsprodusent Tor Erik Sollid nære møter og unike innblikk i Nils Arne, Torgrim og Magnus sine tanker og liv.
“Et av de første målene var å sikre en formidling som kunne gi opplevelsen av å lytte til stemmer fra nord, for å lære noe, skape håp og forebygge selvmord gjennom lokal kultur og kunnskap, gjennom et grasrotperspektiv."
- Ragnhild Høgseth
De sterke møtene ga grunnlag for tre artikler som ble til en mini dokumentarserie. Vi skrev også historie.
For først gang i Dagbladets 155 år lange historie ble nemlig alle artiklene publisert på norsk bokmål, nordsamisk, sørsamisk og lulesamisk, noe som har skapt enorm oppmerksomhet og begeistring både i og utenfor målgruppen.
Kampanjen hadde bred distribusjon på Aller Media sine siter, og både fullskjerm, dobbel fullskjerm og sosiale medier med segmentering ble brukt til å spre budskapet. I tillegg kom kampanjen på print.
Resultatene i kampanjen vekker oppsikt, og er medieteknisk i toppklassen:
9 av 10 har fått økt forståelse for temaet selvmordstanker.
89 % sier kampanjen får tydelig frem at å snakke om selvmordstanker kan redde liv.
68% av de med samisk bakgrunn kan huske å ha sett kampanjen.
Totalt brukte leserne 9679 timer på artiklene og videoene.
Quick Exit er rekordlav på under 10%.
Aktiv lesetid: 2.52 minutter.
310.685 sidevisninger.
“Selvmordsforebygging er noe av det meste krevende vi i Helsedirektoratet jobber med. Aldri har vi truffet så godt som vi har gjort med denne kampanjen. Medie, mediebyrå og fagmiljø har hatt et unikt og tett samarbeid. Det har gitt resultater vi ikke trodde var mulige."
Øystein Tveite, Seniorrådgiver i Helsedirektoratet