Caser

Publisert: 08.07.2016

Verdensnyhet på havets bunn

Statoil ga det norske folk en mulighet til å oppleve innovasjon i verdensklasse - på db.no.

Statoil1 1170 1

I krevende tider for oljenasjonen Norge skulle Statoil synliggjøre optimismen omkring verdensnyheten Åsgard og nye teknologiske fremskritt. De skulle bygge kunnskap om produksjonsstart av verdens første anlegg for havbunns gasskompresjon – et kvantesprang innen havbunnsteknologi. Statoil ønsket å vise frem dette gigantiske anlegget.

De skulle primært kommunisere til den typiske NTNU-studenten og industritalenter. For å skape tillit, stolthet og fremtidstro måtte de samtidig treffe Statoilansatte og det norske folket.

Kreativitet, medieinnovasjon og teknologi
Den spektakulære åpningen av Åsgard fortjente en spektakulær mobilannonse. I tett samarbeid med Statoil, TRY/Apt, IUM og Madington måtte Aller derfor tenke helt nytt.

Ideen var å ta med målgruppa helt ned på havets bunn og gjennom mobilen gi de en virkelighetsnær opplevelse av de enorme dimensjonene av Åsgard.

Mobil er en personlig og engasjerende kanal og passet derfor perfekt for å skape involvering og begeistring i kampanjen. I tillegg utnyttet Statoil mobilens gyrofunksjon for å forsterke budskapet «Statoil. Kraften i det mulige.»

Fredag 16. oktober 2015 tok Statoil over hele Dagbladet mobil, samtlige annonseplasser og visninger ble dedikert til kampanjen. Med full dominans kunne de fortelle en spennende og kompleks historie på en unik måte.

I det første annonsebanneret ble målgruppens nysgjerrighet trigget til å utforske Åsgard ved å scrolle nedover forsiden til Dagbladet mobil.

I neste annonsebanner ble leseren invitert til å kikke seg rundt på havbunnen ved hjelp av akseleratoren i mobilen som viste et tendert bilde av havbunnskompressoren i Nordsjøen. Ved å kombinere både parallax- og gyrofunksjoner, fikk målgruppen et virkelighetsnært inntrykk av de enorme dimensjonene på Åsgard.

Ytterligere fire annonsebannere ble brukt for å formidle hele historien. Statoil hadde dermed totalt seks integrerte budskap på forsiden. Dominansen var avgjørende for å fange leserens oppmerksomhet.

Løsningen skapte en rik, spennende og unik opplevelse på mobilen uten at leseren måtte klikke på annonsen. Og leserne fikk følelsen av at det finnes en virkelig verden bak forsiden av Dagbladet mobil

Kraften i det mulige
Kampanjen ga fantastiske resultater og en tosidig effekt der medieinnovasjon formidler Statoils tekniske verdensnyhet. Løsningen fikk en svært høy oppmerksomhet i markedet, selv med synlighet i kun én dag – i kun én kanal; 100 % av visningene på 100 % av annonsene i 1 dag = 100 % treff på 562 000 daglige brukere på Dagbladet mobil.

I tillegg fikk Statoil god bransjeoppmerksomhet. Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller, Henrik Staib forteller at kampanjen er blitt en døråpner for kreative løsninger i Aller:

– Kombinasjonen av kreativitet og teknologi beviser at løsningen var helt riktig, og at vi nådde helt frem til målgruppen; de brukte i snitt 25 sekunder på annonsen med gyrofunksjon. Et liknende resultat har vi aldri sett tidligere i kommersiell sammenheng.

Involverte:
Prosjektansvarlig i Aller: Henrik Staib, strategisk konsernkundeansvarlig
Mobilansvarlig i Aller: René Selsø
Statoil: Henrik Øinæs Habberstad, Head of Creative Strategy, CCOM BC
Mediebyrå IUM: Hanne Thomassen, Henrik Birkeland, Lars Istre
TRY/APT: Anders Holm, Sebastian Prestø, Sven Jensen, Annette Werner, Joacim Sjöberg, Magnus Bergman
Madington: Patrik Wilhelmsson

For mer informasjon om dette caset og flere muligheter i Aller, ta kontakt med Henrik Staib.