Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
MIX ønsket et forsprang på sommersesongen og kickstartet milkshake salget allerede på våren i 2022. De ønsket også å forflytte seg fra kiosksegmentet over til spisested, og milkshake var en viktig del av strategien. Med det utfordret de Aller Media.
Med konseptet «Milkbar» som byr på magiske milkshakes i spennende smaker, skulle de nå gjennom til en ung målgruppe mellom 15-29 år og bli et go-to sted for milkshakes. Målgruppen er vanskelig å treffe og engasjere og derfor var kampanjen avhengig av et underholdende uttak for å nå ut.
- MIX har hatt milkshake i noen år nå, men har hatt utfordringer med å ta den ledende posisjonsen grunnet stor konkurranse i Milkshake markedet. Vi ønsket at Aller Media skulle hjelpe oss med å ta denne posisjonen og øke andelen som ville kjøpe milkshake hos MIX, sier Christoffer Smedås, Digital Lead i Carat.
Det ble satt 4 mål for kampanjen.
Høy oppmerksomhet rundt kampanjen, øke kjennskap og top-of-mind til MIX og deres magiske milkshake, og samtidig øke kjøpssannsynligheten i målgruppen.
- Vi ønsket å gjøre noe lekent i uttaksformen. Det ble helt avgjørende å tenke 360-løsning og bruke Aller Medias verktøykasse på tvers av produktene våre, for å oppnå oppmerksomhet og engasjement, sier Lisbeth Langnes, strategisk konsernkundeansvarlig for Aller Media.
Det var viktig for MIX at målgruppen skulle inspireres til å velge MIX milkshake fremfor en konkurrent. Resultatet ble et uttak i det lekne Non Stop universet – en perfekt match som skapte magi!
- Vi måtte ha kjente profiler som snakket om vårt produkt som målgruppen kunne kjenne seg igjen i, forteller Smedås.
Med et fullintegrert sponsorat, TikTok og displayannonser skapte Aller Media en rød tråd gjennom hele kampanjen. I tillegg samarbeidet de med fire kjente influenser profiler.
- Vi hadde en visjon om å skape en historie fra det kommersielle inn i det redaksjonelle, forteller Robert Grosvold, produktansvarlig annonsørfinansiert produksjon i Aller Media.
Kampanjen starter med en pre-roll som viser hvordan en milkshake blir til, produsert av Aller Media og så en sponsorvignett som viser det ferdige produkter. Sammen med MIX fant Aller Media en innovativ løsning som integrerte pre-rollen naturlig i Non Stop, spilt inn i eget studio.
Den røde tråden fortsetter videre med den redaksjonelle spalten «Du milde milkshake» hvor de viste morsomme klipp fra virkeligheten og display med taktiske budskap.
- Gutta skapte også et enormt engasjement på Tiktok med hele 22 poster som var dedikert til MIX. Innholdet var midt i blinken for å treffe målgruppen vi var ute etter, sier Grosvold.
I tillegg til en skreddersydd sponsorvignett som viste det ferdige produktet og produktplassering i alle klipp fra studio går vi inn i det redaksjonelle hvor seeren fikk se milkshaken nytes av programlederne.
Eksklusive displayannonser rundt player og programmet ble brukt for å øke oppmerksomheten og engasjementet med taktiske budskap.
- For ytterligere dekning toppet vi det hele med influensersamarbeid. Influenserne fikk leke seg med konseptet og skapte masse god innhold i sine egne kanaler, forteller Langnes.
Det ble satt fire hårete mål i kampanjen i en veldig krevende målgruppe, men resultatene leverte bedre enn forventet på alle parametere.
Med denne 360-kampanjen klarte de å oppnå en oppmerksomhet i målgruppen på hele 57% på kampanjen. Kjennskapen til «Milkbar» økte med 31% og top of mind økte med 21%.
Etter kampanjen ble det også målt 17% økning i kjøpssansynlighet.
- Ved å bruke Non Stop når vi rett i målgruppen som er viktig for MIX og som vi over mange år har jobbet for å nå i hele vår mediemix. At parameterne øker i posttest viser at innholdet gjorde jobben for oss i dette samarbeidet. Vi oppnådd gode resultater i målgruppen til Non Stop med høy oppmerksomhet og økt kjennskap og kjøpssannsynlighet
Lena Nydal Vidnes
Markedsansvarlig i MIX.