Caser

Publisert: 24.06.2025

Strawberry vinner av Aller Best Q1

- Hvem tar du med hvis du vinner en helt spesiell og unik opplevelse med hotellopphold, spurte vi for Strawberry. 278 400 personer svarte og deltok i konkurransen om 100 gratis hotellovernattinger!
Skjermbilde 2025 06 25 kl 12 28 38

GLAMcation, MOMcation, DATEcation, FOODcation, PETcation, BROcation..... ANYcation! Ja, ifølge hotellkjeden Strawberry finnes det alltid en anledning for å sjekke inn på et hotell.

Det er ingen tvil - ferie gjør oss lykkeligere! Men visste du at en gjennomsnittlig nordmann kun drar på ferie 1,3 ganger i året? Ja, du gjettet riktig - sommerferien prioriteres.

Feriefølelsen fås ikke kun etter to uker i Syden. En liten pause i hverdagen med en natt eller to på et hotell, gir også feriefølelse i bøtter og spann.

Strawberry lanserte derfor konseptet ANYCATION, for å vekke lysten i folk til å finne flere anledninger i løpet av året, til å ta en pause i hverdagen på et av deres mange hoteller i Norden.

For anledningen(!) ga Strawberry bort hele 100 hotellrom i Norge og Sverige.

VINNERE: F.v Silje Johansen - Head of Project Management i Initiative Norge, Martine Westvik - strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media og Kåre Hauge - CSO i Initiative Norge. Marianne Orderud - Vice President Marketing & Digital Sales i Strawberry var ikke tilstede.
VINNERE: F.v Silje Johansen - Head of Project Management i Initiative Norge, Martine Westvik - strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media og Kåre Hauge - CSO i Initiative Norge. Marianne Orderud - Vice President Marketing & Digital Sales i Strawberry var ikke tilstede.

- 77% av befolkningen planlegger faktisk helgeturer med overnatting i Norge fremover. Ekstra heldig er det at Aller Media-leseren planlegger ferier i mye større grad enn befolkningen generelt, og at det er større kjøpssannsynlighet blant leserne våre, sier Martine Westvik, konsernkundeansvarlig i Aller Media.

Hun er stolt første kvartalsvinner i casekonkurransen Aller Best.

Mål for kampanjen

Forretningsmål: Bookinger av hotellrom + nye Strawberry-medlemmer

Markeds-/adferdsmål: Trafikk til nettside + deltakelser i konkurransen (>200k)

Kommunikasjons-/holdningsmål: Skape oppmerksomhet til kampanjen (> 30%), bygge kjennskap til ANYCATION, kunnskap om Strawberry’s tilbud og øke vurdering av hotellkjeden.

Distribusjons-/mediemål: Nå bredt ut med store, digitale impact format og tydelig CTA. Skreddersy budskapet til å treffe de ulike målgruppene i riktig modus med relevant innhold.

Det ble suksess!

- Resultatene taler for seg selv: Kampanjesiden vår har registrert nesten 300 000 'bookinger', og en ad recall på nesten 70% viser den enorme gjennomslagskraften kampanjen har hatt, sier Marianne Orderud i Strawberry.

- Samarbeidet med Aller Media rundt vår 'Anycation Hotell'-kampanje har vært utrolig givende! Vi er imponerte over den kreative og ambisiøse tilnærmingen teamet viste, og hvordan de virkelig omfavnet vår visjon for denne spennende kampanjen. Deres evne til å utvikle en helhetlig og solid plan, som både integrerte engasjerende innhold og effektivt konverterende materiell, har vært avgjørende for suksessen, sier hun.

ANYOCATION: Kampanjen var tilpasset ulike målgrupper med skreddersydd budskap til leserne på KK, Dagladet og Børsen.
ANYOCATION: Kampanjen var tilpasset ulike målgrupper med skreddersydd budskap til leserne på KK, Dagladet og Børsen.

Hva gjorde vi?

Westvik forteller at de gjennom store, kreative formater, målrettet distribusjon og inspirerende innhold, skapte høy oppmerksomhet, samt økte kjennskap og engasjement rundt Strawberry og deres nye konsept, ANYCATION.

- Med inspirerende innhold, store display-formater og et tydelig CTA, drev vi trafikk inn til Strawberry’s nettside, hvor leserne deltok i konkurranse om å vinne et helt unikt hotellopphold og ble medlem i kundeklubben, sier hun.

Content-artikkelen gav leserne våre et unikt innblikk i én av opplevelsene man kunne vinne i konkurransen, nemlig en hel etasje på Hotel Christiania Teater, med 10 ulike hotellrom, privat inngang og egen heis som vinneren kunne dele med venner og familie. I tillegg ble leserne inspirert gjennom et innblikk i flere av andre unike, men ulike «CATIONS» man kunne vinne i konkurransen, som GLAMcation, BIZcation og KIDcation.

Nordic Choice rebrandet til Strawberry i 2023, og har lavere markedsandeler enn Scandic Hotel og Thon Hotel. I tillegg til å få flere hotellbookinger, var derfor økt kjennskap og preferanse et viktig mål for kampanjen. Alt dette klarte vi!
Nordic Choice rebrandet til Strawberry i 2023, og har lavere markedsandeler enn Scandic Hotel og Thon Hotel. I tillegg til å få flere hotellbookinger, var derfor økt kjennskap og preferanse et viktig mål for kampanjen. Alt dette klarte vi!

Det ga resultater som fortjener en CELEcation!!!

Forretningsmål: 38% bestilte hotellopphold + 2977 nye medlemmer.

Markeds-/adferdsmål: 338 000 besøkte nettsiden + 278 400 deltakere i konkurransen.

Kommunikasjons-/holdningsmål: 79% kjenner til merkevaren Strawberry, 48% vil sannsynligvis velge Strawberry.

I tillegg:

59% er enige i at Strawberry har mange ulike hoteller i Norden

70% ble inspirert til et avbrekk med hotellopphold som følge av kampanjen.

62% fikk mer lyst til å bestille hotell hos Strawberry etter å sett kampanjen.

- Vi er imponert over deres tilnærming til briefen vi sendte og hvordan de har fulgt opp gjennom hele kampanjen. Kombinasjonen av kreativitet og engasjement har gitt denne kampanjen veldig gode resultater, langt over det vi estimerte! - Kåre Hauge, CSO i Initiative Norge.