Caser

Publisert: 13.10.2023

OMO vinner av Aller Best Q1

OMO-kællane overbeviste leserne om at de er best på både fargebevaring og strømsparing ved klesvask. Dermed er OMO første finalist i Aller Best 2023.
Skjermbilde 2023 10 12 kl 14 43 07

Hvordan skulle OMO formidle at de er best på fargebevaring, og at man faktisk sparer både strøm og penger når man vasker klær med OMO Color? Jo, via Aller Media sine siter som når flest kvinner, barnefamilier og ikke minst yngre forbrukere - målgruppene OMO ønsket å nå.

Målet var å få

  • Høy reklameoppmerksomhet
  • Øke Top of Mind til OMO
  • Forsterke de følgende assosiasjonene til OMO: “Vaske på lav temperatur”, og “fargebevaring”
  • Øke kjøpssannsynligheten
  • Synke maks 50% av kategorifall
Skjermbilde 2023 10 11 kl 17 26 27

Alt dette klarte de!

Til tross for at vaskemiddel er lavinteresse for forbrukere, og at hele kategorien vaskemiddel har nedgang, klarte OMO å oppnå en helt vanvittig reklameoppmerksomhet i kampanjen.

De forsterket assosiasjonene til at med OMO kan du vaske på lav temperatur og spare strøm samtidig som du bevarer fargene like bra. I tillegg økte de Top of Mind, kjøpsintensjon og hadde en betydelig mindre nedgang enn kategorien totalt sett.

- Folk sluttær vel ikke å vaske tøy se, sier OMO-kællane Kjell og Tore fra Fredrikstad.

- Neida, men folk sparer strøm, vasker sjeldnere og fyller opp maskinen. Det var et ekstremt fokus i media på strømpriser og strømsparing i januar. Fargebevaring er i all kommunikasjon for OMO. Det at de linket dette til å vaske på lav temperatur, og samtidig spare strøm, traff utrolig bra, sier Lisbeth Langnes, konsernkundeansvarlig i Aller Media.

Skjermbilde 2023 10 11 kl 17 00 26

Hva gjorde vi?

Basert på innsikt lagde vi en grønn tråd gjennom kampanjen. OMO skapte et univers med Kjell og Tore som traff målgruppene kvinner, barnefamilier og yngre forbrukere med høy relevans. I tillegg la vi opp et kontekstuelt løp der annonsene ble knyttet opp til artikler som handlet om strømsparing.

- Ved å bruke store deler av Aller Media sin verktøykasse, ispedd varme og sjarme, klarte man å skape svært høy oppmerksomhet for de to lune OMO-kællane fra Fredrikstad, Kjell og Tore, sier Bjørn Devold Eidsvig Strategisk rådgiver i OMD og kundeansvarlig for OMO.

Rød Løper ble også en selvfølgelig arena der sponsorat, i tillegg til et kontekstuelt displayløp.

- Programlederne på Rød Løper hadde nesten identiske gensere. Den ene var godt fargebevart med OMO logo på brystet. Den andre var falmet i fargen, og åpenbart ikke vasket med OMO. Dette henger i tråd med kommunikasjonen ellers, der Tore er fresh og Kjell er falmet, sier Langnes.

Skjermbilde 2023 10 11 kl 17 28 14

Resultatene rundt oppmerksomheten var overveldende!

  • Hele 59% husket å ha sett sponsoratet for OMO, og 56% husker å ha sett display-kampanjen (Det er henholdsvis 25 og 31 prosentpoeng over benchmark).
  • 7 pp flere hadde OMO Top of Mind etter at de så kampanjen
  • Assosiasjonen “Vask effektivt på lav temperatur” økte med 17 pp
  • Assosiasjonen “Bevarer fargene på lav temperatur” økte med 15 pp
  • Kjøpssannsynligheten økte med hele 20pp
  • Det var kun 3,9 pp fall for OMO, mot 8,7pp for hele kategorien. Det er en overlevering på målet!

“Aller Media ble et godt valg for oss, spesielt for å treffe den yngre målgruppen som ikke har det samme forholdet til OMO. Gjennomføringen av pulsen gikk knirkefritt. Vi er godt fornøyde med både testingen og resultatet!”

- Henrik Christensen, Brand Manager OMO