Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Roede har vært en markedsledende aktør innenfor vektreduksjon og livsstil i 48 år. Da pandemi og nedstengingen satt en stopper for fysiske kurs, skjønte de at de måtte reposisjonere seg og digitalisere merkevaren.
- Vi ønsket rett og slett å gjøre Roede og kursene relevante igjen. Vi ville endre folks oppfatning der ute, om at vi er forbundet med slanking, og styrke assosiasjonene til sunn vektreduksjon som varer, gjennom kosthold, livsstil, aktivitet og matglede, forteller Vibeke Gudbjerg, kommunikasjon- og konseptdirektør i Roede.
- På grunn av ny corona-nedstenging i begynnelsen av januar ble det ekstra viktig for oss at vi hadde et digitalt kurstilbud, samt medlemskap i appen vår å tilby kundene våre.
Med det satte Roede i gang den største kampanjen de har kjørt med Aller Media hittil. Resultatet ble flere content reality-saker, som gikk parallelt med display, video og print. Hele Aller universet ble benyttet for å nå bredt ut.
En frisk tilnærming
- Å reposisjonere en etablert merkevare som har vært markedsledende innenfor sitt felt i flere tiår, skjønte vi ville trenge en frisk tilnærming, forklarer Veronica Eigner, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, og fortsetter:
- Vi skjønte fort at content reality var det perfekte valget for Roede og problemstillingen deres. Det var faktisk det eneste forslaget vi presenterte – og de gikk for det med en gang!
Content reality er Aller Concepts Stores egenutviklede kommunikasjonsform som forener det beste fra realitysjangeren med content storytelling. Alt handler om å dokumentere tjenester, produkter og opplevelser fra vanlige menneskers ståsted.
Da strategien var på plass, gjensto det å finne to deltakere som ønsket å gå gjennom et 8-ukerskursprogram fra Roede. Det viste seg å bli en enkel sak. De endte opp med over 100 påmeldte til kampanjen og fant til slutt to perfekte kandidater, Susana (33) fra Løten og Morten (42) fra Ski. Susana ønsket å forbedre helsa for å bli gravid og Morten ønsket å bestige Galdhøpiggen.
- Målet var å vise frem helt vanlige folk som man kunne relatere og kjenne seg igjen i. Susana ønsket å ta bedre valg i hverdagen og hadde et ønske om å bli gravid. En sunnere livstil var noe som kunne hjelpe henne å nå sine mål. Morten hadde noen livstilssykdommer og ønsket å få tilbake gløden i livet. Begge to gikk all-in i kursene, forteller Veronica.
Content reality-formatet tillot leseren å følge deltakerne gjennom alle oppturer og nedturer en slik livsstilsendring medbringer. De ønsket ikke å vise et glansbilde, men heller fortelle ekte historier om vanlige mennesker. Dette gjorde de gjennom ukentlige oppdateringer hvor de filmet og tok bilder av seg selv og sin opplevelse. Dette ble tatt ut i artikler på DB, KK og Se og Hør.
Begge deltakere fikk nøye oppfølging gjennom hele kampanjeperioden av innholdsprodusent, Tone Skipa og TV-regissør Thomas Rasmus Skaug. Teamet fulgte opp både Susana og Morten, hver uke i tillegg til å veilede de underveis på bilder og video.
- Det var veldig givende å følge Roede-deltakernes reise til en bedre livsstil. De er to vanlige personer som det var enkelt for leserne å kjenne seg igjen i. De virkelig bød på seg selv, og gikk stadig ut av komfortsonen. Vi bidro også med ideer til innhold, som f.eks å vise utfordringer med det å være i bursdag, forteller Tone.
Enorm intern entusiasme
Resultatet av kampanjen var nærmest overveldende! Artiklene fikk nærmere 200.000 sidevisninger, som er fire ganger høyere enn gjennomsnittet. De hadde også en 66 prosent økning i betalende app-kunder. Et utrolig resultat opp mot målet, som var på 30 prosent.
- Det har vært en solid økning i antall app medlemskap sett opp imot fjoråret, i tillegg til en rød tråd gjennom hele kampanjen som fint viste frem Roedes nye kommunikasjonsbudskap. Roede Reality skapte også enorm entusiasme internt i Roede, spesielt bland våre 140 kursledere, men også i våre sosiale medier, sier Vibeke.
- Det var ekstra gledelig å se resultatet av annonsetesten, hvor hele 50 prosent svarte at de vurderte et Roede-kurs og syntes at opplegget var relevant for dem. Her så vi også et høyere engasjement enn vanlig.
Som et resultat av et godt samarbeid mellom Aller Media og Roede, er det allerede planlagt en oppfølger til kampanjen. Roede Reality 2 kommer til Aller Media i høsten 2022. I tillegg er det planlagt en omfattende display kampanje for å få folk til å «kick-starte høsten 2022»
- Det finnes ikke noe bedre enn å kunne skape fantastiske resultater gjennom gode samarbeid, avslutter Veronica med et stort smil.