Caser

Publisert: 08.03.2023

Slik ble Q Fersk sjokolademelk markedsleder

Aller Medias univers skapte tidenes resultater for Q-meieriene
Q melk case toppbilde

Q Fersk sjokolademelk ønsket høsten 2022 å forsterke posisjonen som Norges beste sjokolademelk. Q-meieriene ønsket å nå en målgruppe som ifølge undersøkelser oppfatter reklame som forstyrrende.

Med et begrenset budsjett var Q-meieriene avhengige av en smart, men effektiv løsning.

PHD og Aller Media tok utfordringen på strak arm! Nå var oppdraget å øke kjennskapen og preferansen til “Norges Beste” – samt nå en målgruppe som ikke ønsket å bli truffet av reklame, i et marked hvor Tine hadde en markedsledende posisjon.

- Q Fersk sjokolademelk konkurrerer i et marked og mot en målgruppe som er lite interessert i reklame. For å få oppmerksomhet og bli husket i målgruppen var vi avhengig av en løsning som skilte seg ut, sier medierådgiver, Julie Bjurstedt i PHD.

Sammen med Q-meieriene, hadde Aller Media og PHD tre mål. De skulle øke assosiasjonen til «Norges beste», øke preferansen til «Norges beste sjokolademelk» og jobbe mot å bli markedsleder.

Sømløst og naturlig uttak i Non Stop-universet

- Vi visste at det var en vanskelig målgruppe å treffe! Derfor var vi avhengig av en sømløs løsning, som ikke ble oppfattet som forstyrrende. Synergien mellom kanal og merkevare var avgjørende, forteller Alexander Vigebo, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.

Løsningen ble et omfattende sponsorat i det lekne Non Stop-universet på Dagbladet TV. Her jobbet de nøye med detaljene og integrering av produktet, slik at det ble oppfattet som en naturlig del av programmet.

- Det var avgjørende at uttaket evnet å distribuere eksisterende videomateriell for Q Fersk og styrke assosiasjonen til «Norges beste». I tillegg var målgruppetreffet svært godt på Non stop. Sponsoratet tillot å kommunisere Q Fersk og «Norges beste» på flere måter som sannsynligvis ville treffe målgruppen, sier Bjurstedt.

Non Stop økte spredningen blant målgruppen gjennom å engasjere på TikTok på forskjellig måter. Enten det var gjennom konkurranser eller andre former for brukerengasjement.

Tidenes beste resultater

Før sponsoratet var assosiasjonen til «Norges beste» i målgruppen på 12%. Etter sponsoratet så vi at det lå på 26% - en ellevill økning på 117%! Preferanse for Q Fersk sjokolade økte fra 18 - til 29%. Og kjøpssansynligheten fra 25 til 35%

I følge undersøkelser beregner man 550.000kr for et løft på kun ett prosentpoeng på kjøpssannsynlighet.

Sammen med PHD, klarte Aller Media-universet på dette punktet å oppnå et løft på ti prosentpoeng.

- Vi visste at det var utfordrende å endre kjøpsvaner kortsiktig – spesielt på FMCG produkter. Folk danner seg preferanser og vaner å kjøpe enkelte produkter over lenger tid. At vi da klarte å skape en så drastisk endring i folks preferansen på bare fem uker er helt utrolig og noe vi er veldig stolte av, sier Vigebo.

Men ble det noen salg?

- Resultatene ble over all forventning! Kjennskapen til Q Fersk sjokolademelk og assosiasjonen til «Norges beste» økte betraktelig i perioden. I tillegg var det gledelig å se at Q Fersk sjokolademelk klatret forbi andre konkurrerende produkter i kategorien på kjennskapsmålene og assosiasjon, forteller Bjurstedt.

Omsetningen økte hele 18% i uke 42-44 da sponsoratet var i gang, sammenliknet med før sponsoratet.

- Sponsorat på Non Stop ga gode resultater for en smart investering. Det var ekstra gledelig å se at vi i uke 41 til 44 ble markedsleder med Norges Beste Q Fersk sjokolademelk» sier Pål Rasmussen, Brand Manager i Q-meieriene og fornøyd kunde i Aller Media.

Suverene resultater førte til at Q Fersk allerede er i gang med nok et sponsorat hos Non Stop, og Aller Media leverte de Quleste resultatene på et sponsorat noensinne!