Caser

Publisert: 13.03.2023

Specsavers valgte podkast

Sterk synergi bidro til å formidle et viktig budskap som kan redde din øyehelse
Specsavers headerbilder

Dette caset handler om noe viktig og noe langt utover det kommersielle. Det handler om noe som angår oss alle – nemlig øyehelse. Specsavers tar temaet på høyest alvor!

Specsavers er verdens største optikerkjede og har i Norge 85 butikker og 1,7 millioner kunder.

Når de ønsket å synliggjøre viktigheten av synstest valgte de å legge tilliten hos Aller Media. Da hadde de et budskap: «Når sjekket DU synet ditt sist?».

Synet er en av våre viktigste sanser og visste du at over halvparten av alle synstap kunne ha vært unngått? Dette vet Specsavers og nå ønsket de å spre kunnskapen som kan redde din øyehelse.

Målet med samarbeidet med Aller Media var å få frem viktigheten av å ta vare på øyehelsen vår og rette søkelyset mot denne viktige saken. Aller Media skulle også være med å forsterke den vel etablerte kommunikasjonsstrategien som en del av mediemiksen.

Kraften i lytterboblen

For å formidle et viktig og sårbart tema var Aller Media avhengig av riktig format. En kanal man velger selv, som er personlig, intim, troverdig og som trenger gjennom støyen – slik valgte de podkast.

- Her snakker vi om et emosjonelt tema og det setter krav til hvordan vi bør og kan kommunisere det, sier Anniken Elvik, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media og fortsetter:

- Det fordrer en kanal med de riktige kreative og kommunikative egenskapene. En kanal som klarer å bære det viktige budskapet. Nettopp derfor valgte vi podkast som kanal.

Ifølge Den store podrapporten er podkast et format vi velger når vi ønsker tid for seg selv og vi opplever som en venn i øret. Annonsering i podkastformat oppleves også som mindre støy og heller en naturlig del av lyttingen, og var derfor en perfekt match til kampanjen med Specsavers.

- I dette formatet fikk Specsavers lytteren helt for seg selv og helt uten støy. Det skapte en lyttersituasjon med høy oppmerksomhet og hvor budskapet ble oppfattet som ekstra troverdig, sier Elvik

Viktig synergi

Anne-Kat. Hærland har lenge hatt problemer med øyehelse og vært åpen om diagnosen «Retinitis pigmentosa».

- På grunn av synet kan jeg fremstå uhøflig, for jeg ser ikke at du strekker ut hånden for å hilse. Jeg får ikke med meg at du går rett forbi meg. Jeg må flytte på hodet for å få med meg flere ting ... Jeg har også begynt å informere folk om at jeg ikke har blikkontakt hele tiden, fordi jeg blir så sliten i øynene» sa Anne-Kat. til Aftenposten tidligere i år.

Derfor var også podkasten til Anne-Kat., «Anne-Kat. om 90-tallet» en sterk match med Specsavers og et valg som gjenspeiler troverdighet. Anne-Kat. som profil gjenspeiler også verdiene til Specsavers. Hun har personlig interesse og erfaring med øyehelse – akkurat som Specsavers.

- Vi vet at sterke stemmer bygger merkevarer, og til denne kampanjen fant vi kanskje den sterkeste stemmen av alle til å formidle akkurat dette budskapet. En sterkere kreativ forankring og kontekst finner man sjeldent, forteller Elvik.

Unikt og ekte innhold

Løsningen ble en rekke tidsaktuelle spotter spilt inn av Anne-Kat. som gikk hver eneste uke i 10 uker med unikt og ekte innhold, som fikk høy oppmerksomhet hos lytteren.

Over 90% av de som lyttet på podkasten fikk med seg annonsen, og 85% av lytterne gjenspeilte målgruppen i Specsavers.

Kampanjen bidro i høyeste grad til å forsterke kommunikasjonsstrategien i perioden. I tillegg så oppnådde Specsavers høyeste markedsandel i 2022 på briller med 39% i november, som er langt foran konkurrentene.

Etter endte kampanjeperiode så de også en økning i top-of-mind på 2 prosentpoeng, samt en økning i antall synstester på 3,3% i en periode som vanligvis har en lavere aktivitet.

- Sammen med Aller Media har vi utviklet kreativt og tidsaktuelt innhold med podkasten til Anne-Kat. som har vært rett i hjertet til hva Specsavers er. Vi kjenner godt til Anne-Kat. og hennes øyesykdom og så øyeblikkelig den sterke koblingen, sier Netta Myhren, Head of Marketing i Specsavers Norge.