Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Med god match mellom målgruppe og produkter gjorde Clas Ohlson stor suksess med innholdsmarkedsføring på DinSide.
Har du noen gang trengt en dings? Du kan være ganske sikker på at du finner den hos Clas Ohlson. Fra den svenske sykkelreparatøren Clas i 1918 startet postordrefirmaet Clas Ohlson, har selskapet vokst til 200 butikker, 4700 ansatte og en stor nettbutikk.
- Clas Ohlson har de siste årene jobbet mye med produktkvalitet, og vi tilbyr nå både gode priser og enda bedre kvalitet. Dette fikk vi ikke kommunisert godt nok ut, og vi så at tradisjonell bannerannonsering hadde klare begrensinger, forteller Ina Kristin Haugen, Online Sales And Marketing Manager i Clas Ohlson, og fortsetter:
- Vi arbeidet med en teori hvor vi ønsket å isolere kommunikasjonen rundt spesifikke produkter for å se om vi kunne se resultater på salget. Samtidig ønsket vi å teste ut innholdsmarkedsføring/native ads for å se om dette var noe for oss.
God match for målgruppe og produkter
DinSide er Norges største forbrukernettsted og tester hver måned mange produkter. Clas Ohlsons produkter har flere ganger blitt kåret til testvinner. Haugen forteller at kjeden ofte merker en klar økning i salget når et Clas Ohlson-produkt går helt til topps.
- Vi ville teste ut en plattform hvor vi fortsatt kunne kommunisere digitalt, men i større format enn det en bannerannonse kunne tilby, og hvor vi selv kunne velge hvilke produkter vi ønsket å fremme. Native ads på DinSide føltes veldig rett for både målgruppen og produktene våre, forteller Haugen.
Sammen med Linn Aukland, kundeansvarlig for Clas Ohlson på DinSide, ble det satt opp en plan med fire native ads-kampanjer fra mai til desember 2015.
Linn Aukland, Ina Kristin Haugen og Sebastian Gamman.
Bak kulissene
Kampanjen kick-startet i mai med saken ”Bilvask”.
- Her satt vi av en hel dag til å vaske vår egen bil grundig mens vi tok bilder underveis. Vi hadde latt bilen bli skikkelig skitten, så det skulle bli gode “før/etter”-bilder. Vi hadde også noen brukerfeil underveis som vi mener gjorde artikkelen mer troverdig, forteller innholdsprodusent i Dagbladet kommersiell avdeling, Thomas Strzelecki.
Kampanjens andre del omhandlet solceller. Her tok innholdsprodusent Thomas med seg solcellene hjem og testet produktet i sin egen hage:
- Vi satt opp 14 solcellelys foran og bak rekkehuset vårt og la vekt på å ta stemningsfulle bilder om kvelden. Noen av lysene slo seg ikke på før rundt midnatt, så det ble noen sene kvelder.
I august/september ble det kjørt en sak med fokus på gaming. Da var det kommersiell avdelings egen ”hardcore” gamer som fikk teste en gamingpakke til under tusenlappen i rundt en uke.
Troverdighet
- Clas Ohlson-artiklene var noe av det aller første innholdet vi produserte, og for oss var troverdighet viktig. Det løste vi med å ta egne bilder og gjennom å teste produktene grundig. Bildene som ble tatt fulgte samme stil som DinSide-artiklene og passet derfor godt inn i DinSide-universet. Innholdet ble lagt opp på samme måte som det tradisjonelle DinSide-innholdet, med vekt på overraskelse, “slik-ikke slik”-tips og noen brukerfeil. Kombinasjonen av dette følte vi økte troverdigheten til artiklene, forteller innholdsprodusent Thomas Strzelecki.
I siste installasjon av kampanjen ble det satt fokus på Black Friday og julegavetips.
- Gjennom hele kampanjen hadde vi muligheten til å snu oss raskt rundt og vinkle om og optimalisere sakene omtrent etter vær og vind for å oppnå best resultat. Det er det som er moro med denne løsningen, forteller kundeansvarlig Aukland.
Gode resultater
Tallene fra kampanjen taler klart: caset har blitt en suksess, med produkter som har truffet DinSide-leserne godt og som har skapt stor oppmerksomhet. Totalt har kampanjen generert over 14 millioner eksponeringer fra forsiden til DinSide og leserne har brukt i overkant av to minutter på hver artikkel. Clas Ohlson doblet i kampanjeperioden salget på flere av de involverte produktene.
- Vi hadde egentlig ikke så mye forventninger til kampanjen, men jeg ble veldig positivt overrasket av resultatene. Når du har nesten 80 butikker samt nettbutikk, er det ofte vanskelig å se salgstopper. Det har ofte vært vanskelig å si ”se, dette funket”, men med native ads løsningen på DinSide har vi sett et tydelig løft, forklarer Haugen, og avslører at Clas Ohlson ser på muligheter for å nye sesongbaserte kampanjer på DinSide også i 2016.
Også Sebastian Gamman, digital rådgiver i mediebyrået til Clas Ohlson IUM, er fornøyd med kampanjen:
- Trafikken som har kommet inn har vært av god kvalitet og bedre enn forventet. Gjennom sakene har det blitt skapt et interessetilbud som vi har kunnet skape retargeting og salg på i ettertid. Det skjer mye også etter kampanjen.
- For vår del har dette caset blitt en suksesshistorie. Når kunden merker økning i salget og samtidig ønsker å se på nye kampanjer, kan vi være sikre på at vi har gjort noe veldig riktig sammen. Dette er et veldig godt eksempel på at innholdsmarkedsføring har stor verdi, og at det fungerer veldig bra på DinSide. Jeg gleder meg til fortsettelsen i 2016, avslutter Linn Aukland.
Ønsker du å snakke med Linn om hvordan dine annonsemuligheter kan løses, eller har du spørsmål om native ads? Send e-post eller ring 938 42 522.