Caser

Publisert: 03.03.2020

Unik kampanje videre i Aller Best Q3

Aller Media løftet frem skrekkfilm-oppfølger på unikt vis

Se video av løsningen

Bare kort tid etter premieren i 2017, ble den filmatiserte versjonen av Stephen Kings «IT» verdens mest innbringende skrekkfilm gjennom tidene. To år senere ble Aller Media utfordret av SF Norge og mediebyrået PHD på å lage en helt unik løsning for å kommunisere at oppfølgeren «IT: Chapter 2» kommer på kino.

I samarbeid med Artworx og Madington, leverte Aller Concept Store til de grader på bestillingen!

Imponerende samarbeid

SF Norge ønsket å skape høy oppmerksomhet rundt premieren gjennom bruk av skumle og identifiserbare elementer fra «It»-universet, samt å skreddersy en kampanje som startet filmopplevelsen allerede før man kom på kino.

– Vi fikk virkelig kjenne på tidspresset, da vi hadde kort tid på å lage løsningen til den skulle live. I denne kategorien er premieredatoen satt, og det finnes ikke rom for å utsette oppstart. Artworx gjorde en knalljobb med utviklingen av materiellet, mens Madington stod for den tekniske løsningen – som mildt sagt ikke var hyllevare, forteller Martin Wenstad Janssen, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, og fortsetter.

– I tillegg måtte vår traffic-avdeling være involvert i hele prosessen for å teste at løsningen faktisk ville fungere på Dagbladet-fronten. Det var imponerende å se hvordan alle parter samarbeidet for å få alt klart til oppstart.

Eneste i verden

Det intense arbeidet munnet altså ut i en sømløs takeoverløsning på forsiden av dagbladet.no. Løsningen kombinerte fire formater som spilte sammen, i takt med lesernes scroll nedover nettavisen front.

Dagbladet er eneste medie i verden som har laget en slik løsning, og dermed innfridde Aller Media sterkt på SF Norges opprinnelige utfordring; å skape noe helt unikt.

– Utfordringen med løsningen var at formatene som ble tatt i bruk skulle «snakke sammen» i takt med leserens scroll nedover fronten. Vi baserte dette på en lignende løsning vi kjørte for en annen annonsør året før, men med et helt nytt kreativt uttrykk, og en annen dynamikk mellom formatene som ble tatt i bruk. Per i dag er vi det eneste mediet i verden som har kjørt en slik løsning – det er utrolig gøy, både for SF, PHD og for oss som medie. Løsningen ble sømløs, og vi fikk virkelig satt et «skummelt» preg på kampanjen, sier Wenstad Janssen.

Kampanjen benyttet også utendørs, sosiale medier og YouTube.

– Veldig fornøyd

Kampanjen leverte omtrentlig 3,3 millioner visninger på dagbladet.no sin forside, og 60 % av de eksponerte var i målgruppen; 26-55 år. Den kreative løsningen vekket i tillegg stor interesse hos andre annonsører!

Markeds- og PR-manager i SF Norge, Katrine Aamodt, beskriver kampanjen som kreativ og annerledes. Dermed traff den spikeren på hodet hva gjelder bestilling.

– Samarbeidet med Aller Media har vært bra! Både vi og filmens rettighetshaver (Warner Bros) var veldig fornøyd med gjennomføringen av denne. Det er alltid en del frem og tilbake når det er slike tekniske løsninger som ikke er standard, og mye retningslinjer ved bruk av materiellet, men dette løste vi på en ordentlig god måte, sier en tilfreds Aamodt.

Se video av løsningen øverst i bildet