Caser

Publisert: 07.01.2020

Unilever gikk videre til finalen i Aller Best Q2

Med både innhold og distribusjon fra Aller Media klarte Unilever og Zendium å øke markedsandelen med mer enn de hadde drømt om - før kampanjen var ferdig!

Zendium 1170x610

- Nøkkelen for å skape forretningsverdi for kunden er å bygge langsiktige strategier basert på innsikt og samtidig tenke nytt, sier kundeansvarlig Linn Aukland, som har samarbeidet tett med kunde og mediebyrået Mindshare i denne kampanjen.

- Vi la opp til en totalløsning som vi delte opp i to deler «vår» og» høst». Som ambassadør for tannkremen valgte vi influenceren Vibeke Klemetsen, som er godt kjent for Aller Medias lesere, og har en sterk posisjon som helse- og yogaekspert i Norge. Aller Concept Store laget fire videoer med henne og produserte tre ulike artikler der Vibeke og en tannlege ble brukt som kilde i content saken.

Utfordringene:

Hvordan skille seg ut i den store mengden av tannpasta/munnhygiene-kommunikasjon?

Hvordan treffe spesifikt det norske markedet?

Hvordan kommunisere til kvinner 25-55 år?

Hvordan øke markedsandelen?

- Det hårete målet for den siste utfordringen var å øke med 18 prosent innen utgangen av 2019. Det klarte de til gagns! Allerede før kampanjen var ferdig, hadde markedsandelen økt med 20 prosent og omsetningen med 7% og når året var omme og kampanjen var i mål så endte de på en salgsøkning på 8,5%. Det er et helt magisk resultat å klare, i et så vanskelig marked som har så stor konkurranse, forteller Linn Aukland Kundeansvarlig i Aller.

- Vi hadde et behov for å vise at Zendium ikke bare er effektiv, men skiller seg ut med å arbeide i harmoni med munnens naturlige prosesser, forteller Martin Delin i Unilever.

Sammen med Mindshare identifiserte vi to kjernetrender som ble utgangspunktet for vår kommunikasjon:

1. Superfoods og holistisk helse.

2. Forebygging gjennom å styrke kroppens eget immunforsvar, ikke kun reparere skade.

Det vi trengte fant vi i det tette samarbeidet med Aller Media og Vibeke Klemetsen. Innholdet ble distribuert på KK for å nå kvinner, Lommelegen for å treffe spesifikt med helsetematikk og Dagbladet for å nå det brede markedet, så her ble Kraften i Aller godt utnyttet. Resultatene ble helt formidable da artiklene fikk totalt 172 000 sidevisninger, langt høyere enn forventet trafikk. Mixen bestod av distribusjon på Aller sine Facebook og SOME kanaler og utvalgte nettsider som traff godt i kundens målgruppe. Dette resulterte i høy kvalitet på trafikken til sakene, og tid brukt er langt over snittet.

- Dette ville ha vært meget gode tall om dette var redaksjonelle artikler sier Roy Jespersen, som er senior innsiktsrådgiver i Aller Media.Til sammen brukte våre lesere 2 691 timer (112 døgn på Zendium sitt content innhold noe som tilsvarer nesten 161 460 tannpusser (snitt per tannpuss er 45-70 sekund og det er mange tannpuss det:-)

Innholdet ble også tilpasset og distribuert på Aller Medias Instagram- og Facebook-kanaler. Videoene vi produserte fikk til sammen 364 timer seertid høy fullført rate, og skapte høyt engasjement i sosiale medier. Innholdet med videoene av Vibeke Klemetsen ble også distribuert på hennes og Zendium sine egne flater i sosiale medier for å gi en 360 graders historiefortelling.

Artiklene kan du se her

12 ting du ikke visste om tennen dine

Hull, dårlig ånde og gule tenner: Slik forebygger du de vanlige plagene

Vibeke Klemetsen avslører hva hun aldri gjør før trening – og hvorfor

- At vi klarer å knuse målet før kampanjen er over og samtidig skape synlig salgsvekst i et så tøft marked er helt rått. I tillegg etablerte vi sammen med kunde og mediebyrå en egen talsperson og kilde i sakene som Zendium ønsker å fortsette å bruke i sin markedsføring i 2020. Det er ganske kult sier Linn Aukland kundeansvarlig i Aller.

- Kampanjen og mediesamarbeidet med Aller gjennom et helt år har bevist kraften i å samarbeide tett med kunde og medier fra strategi til live kampanje. Den har også bevisst verdien av relevant og troverdig innhold som virkemiddel for å skape effekt. Vi er utrolig fornøyde med det engasjementet Aller har vist i denne kampanjen over lang tid, og kunden er så fornøyd med resultatet at Norge trekkes frem som eksempel globalt med den jobben som er gjort på Zendium i 2019. Resultatet viser at vi har truffet målgruppen med innhold som svarer på kundens utfordringer og barrierer, og som skaper salg, og vi gleder oss til fortsettelsen i 2020 sier Henriette Skådinn i Mindshare.