Nyheter

Publisert: 11.08.2022

Av Amber Sophia Rupani

Derfor bør du annonsere i podkast

...og hvorfor lytterboblen konverterer.
Derfor bør du annonsere i podkast

I dag blir man eksponert for utallige sanseinntrykk i løpet av hverdagen. Derfor velger flere å sette inn ørepropper, lukke ut om omverden og heller selv ta styring over hva de lytter til og blir påvirket av.

I følge den Den Store Podrapporten (Norstat, Media Group, NRK og Schibsted) står podkast for 12% av ukentlig lydkonsum. Men hva betyr dette for annonsørene?

Podkast er et format med «stopp-effekt» og konvertering. Ifølge rapporten har 1 av 4 utført en handling etter å ha hørt reklame i podkast. Dette gir podkast en enorm konverteringseffekt. Man ser også en nedgang i andel som mener det er viktig at podkast er fri for reklame.

- Rapporten viser at det fortsatt er vekst innenfor mediumet. Vi ser også at det fortsatt er respekt, forståelse og behov for reklame, som gjør dette til en veldig spennende kanal for annonsører, sier Petter Leknes, podkastansvarlig i Aller Social Club.

Aller Social Club er et influenserbyrå med over 10 års erfaring med podkast og influensere. Tidligere i år kunne de avsløre at de skal satse tungt på gratis podkast, og er godt i gang med flere spennende konsepter.

Verdien i nativereklame og fortellerstemmen

- En god podkast oppleves som du sitter rundt et bord med gode venner i en interessant samtale, sier Leknes.

- Vi blir tett knyttet til de podkastprofilene vi liker. Vi låner historiene, faktaene og meningene de har om alt mellom himmel og jord. En god podkast har den evnen at man opplever seg selv som en passiv del av en samtale mellom nære relasjoner.

Reklame i podkast skiller seg fra annen reklame fordi det er frivillig lytting, og kommer fra en troverdig kilde som lytteren aktivt finner frem til. Vi danner en type relasjon til fortelleren og dermed tillit.

Native reklame i podkast blir oppfattet som mer troverdig på grunn av kilden og fortellerstemmen. Formatet har den samme innflytelsen som influensere, men på lyd. De er meningsbærere med et perspektiv som lytteren er interessert i. Dette blir bekreftet da vi ser at hele én av tre har vurdert å kjøpe eller bestille et produkt eller tjeneste etter å ha hørt reklame i en podkast. Elleville tall som gjør formatet til en konverteringsmaskin for annonsørene.

Rapporten fra Norstat viser at de fleste oppsøker podkaster helt klart for å bli underholdt, og er interessert i podkaster med humor og med historier fra virkeligheten. Mange lytter også til podkaster for å lære seg nye ting, og vi ser at dokumentarer scorer høyt hos lytterne.

Lytterboblen konverterer

Podkast skaper en boble for lytteren, når de ønsker å stenge annen støy ute. Mediumet blir tatt i bruk på plasser man gjerne vil være i fred. Eksempelvis på bussen, promenader og på trening. Lytteren skaper aktivt egne lytterbobler, hvor de kan ignorere omverden og skape en ny form for egentid.

- Viktigst av alt for annonsørene, så er lytteren åpen for å høre relevante kommersielle budskap i lytterboblen. Formatet tillater annonsørene våre å slippe seg litt løs, og gå vekk fra standardkommunikasjon. Dette er en plass hvor de kan være litt mer lekne, og samtidig opprette høy kvalitet på annonsene som lages, sier Petter.

Formatet lager plass for nøye utvalgte annonsører og budskap, lest opp av en stemme lytteren gjerne hører på. Leveransen av reklamebudskapet er i samme tone som resten av podkasten og har dermed full dekning og oppmerksomhet fra lytterne.

Podkastformatet og lyttervaner

Lyttere finner fort mønster når det kommer til podkast. Man lytter til de samme showene og har en oversikt over hvilke ukedager nye episoder lanseres. Gjennom podkast-formatet har programledere en kontrakt med lytterne om at en viss type av innhold kommer til avtalt tid.

- Podkast er et godt supplement til det vi tilbyr i dag, og her kan vi utfordre annonsørene våre i forbindelse med 360-pakken vi alltid ønsker å tilby. Det er viktig med både dekning og lyd, og med podkast har man mulighet til å spisse kommunikasjonen ytterligere og gjøre budskapet mer personlig, sier Petter.

Videre forteller Petter at systemene som blir tatt i bruk alltid sikrer dagsaktuelle budskap og annonser, uansett om du lytter til nye eller gamle episoder.

De viktigste kriteriene når vi velger en podkast er at den er lett tilgjengelig og gratis. Tross at betalingsviljen har økt fra i fjor, ønsker flertallet å ikke betale for podkastinnhold.

Til høsten lanseres minst fire nye show fra Aller Social Club.

Ønsker du å vite mer om annonseringsmulighetene i podkast? Ta gjerne kontakt!