Nyheter

Publisert: 25.08.2022

Av Amber Sophia Rupani

Høstnyheter fra Aller Media

Nye podkaster, TV-konsepter og stor realitysatsning vil prege året som kommer.
Foto: Thomas Rasmus Skaug / Aller Media
Foto: Thomas Rasmus Skaug / Aller Media

Denne uken inviterte vi kunder, byråer og samarbeidspartnere til den årlige høstlanseringen på Latter. I år tok redaktørene og direktørene for noen av Aller Medias største merkevarer scenen og gav publikum innblikk i hva de kan forvente fra huset denne høsten.

KK – «Årets magasin» og et unikt stykke kvinnehistorie

Ansvarlig redaktør, Ingeborg Heldal forteller om den kontinuerlige satsningen på mangfold og bærekraft, og den digitale transformasjonen til KK-universet. Satsningen har gitt kvinnemagasinet en unik posisjon i Norges medielandskap, og fikk også tittelen «Årets Magasin» tidligere i år. Les mer om det her.

- KK er rett og slett et helt unikt stykke kvinnehistorie, og selv om vi snart kan feire 150 år på det norske markedet, er vi langt ifra noen gammel tante. Vi har foten hardt på gasspedalen inn i framtida, forteller Heldal.

KK fortsetter å jobbe med digital vekst og i høst skal de kåre «Årets best kledde» og «Årets kvinner». Heldal avslører også at hun i høst følges av et dokumentarteam, og at i slutten av oktober vil vi kunne se mer av hvordan hverdagen er i KK på tv.

KK er "Årets Magasin"! Foto: MBL
KK er "Årets Magasin"! Foto: MBL

Aller TV og Aller Social Club styrker underholdningssegmentet med flere konsepter

Før sommeren hadde Aller Media økt TV-visningene fra 3 millioner i måneden til over 20 millioner i måneden. Til høsten kan vi glede oss til tv-konsepter som «Nødt eller sannhet?», «Bjuda på» og en relansering av «Embla vet best». Disse skal bidra til å bygge Norges største web-tv-lager.

Anne-Kat. Hærland fortalte oss om podkastsatsingen i Aller Social Club. Til høsten kan vi glede oss til en rekke podkast-lanseringer, blant annet fra Hærland selv. Her drar hun oss igjennom 90-tallet år for år i takt med livet hennes.

Dagbladet styrker posisjon som riksavis

Dagbladet er en populærjournalistisk avis som opererer i et veldig spenn, med både tungt og lett stoff side om side - harde avsløring og ellevill underholdning. I universet finner du også Norges største forbrukernettsted, DinSide. I år lanserte de kategorien hus og hjem som skal videreutvikles i året som kommer.

Dagbladet har nylig lansert to lokale utgaver i Bergen og Trondheim – dette skaper lokal tilstedeværelse og styrker posisjonen som riksavis.

- Vi tror på et produkt rettet mot massemarkedet og vi har valgt å satse på en annonsebasert modell. Ute i distrikts-Norge har alle avisene innhold bak betalingsmur – det ønsker vi å utfordre, sier Alexandra Beverfjod, sjefredaktør i Dagbladet.

Det er store planer for videre vekst og her kan vi forvente mye spennende utover det neste år, forteller Alexandra Beverfjord, sjefredaktør i Dagbladet. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Aller Media
Det er store planer for videre vekst og her kan vi forvente mye spennende utover det neste år, forteller Alexandra Beverfjord, sjefredaktør i Dagbladet. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Aller Media

Reality Awards og Aller X

Sjefredaktør for Se og Hør, Ulf Andre Andersen, snakket om kjendisjournalistikken og satsingen Reality Awards – storsatsingen mot reality-segmentet. De har i seks år hatt suksess med sin årlige Kjendisgalla, der det deles ut en rekke priser – blant annet for «Årets kjendis». Nå tar kjendismesterne et skritt videre og arrangerer Reality Awards i Norge for første gang. Les mer om det her.

Jan Thoresen, direktør i innovasjonsselskapet Aller X, presenterte nye siter som kommer til høsten. I dag består det av Elbil24, Kode24 og Sol.

- Vi startet Aller X for å jobbe enda mer med innovasjon og vekst. Vi skal dyrke videre på suksessene vi har allerede, og lage flere eventer på Kode24 og Elbil24. Vi skal starte nye merkevarer og kanskje kjøpe noen som allerede finnes der ute. Aller X er den lille utfordreren i vårt store mediehus, forteller Thoresen.