Nyheter

Publisert: 13.12.2024

Av Aller Concept Store

Av alt det gode arbeidet vi har skapt her i år, er det denne kampanjen som har gjort størst inntrykk på meg

Aller Medias kommersielle direktør, Chris Tallerås Steen, har en oppfordring til deg i julen.
Foto: Thomas Rasmus Skaug
Foto: Thomas Rasmus Skaug

Med ett var julen her igjen! Snart skal vi senke tempoet (og skuldrene) for å nyte litt roligere dager sammen med familie og venner. Selv legger jeg turen til Tenerife på golftur sammen med min mann og tre sønner. Og jeg som knapt vet opp og ned på en golfkølle! Men jeg gleder meg, og jeg har lovet meg selv å gjøre et skikkelig forsøk. Hadde jo vært gøy om jeg, på sikt, kunne slå gutta i golf. Konkurranseinstinktet i familien er det nemlig ingenting å si på.

Men før jeg tar fatt på årets juleferie, har jeg lyst til å reflektere litt over året som har gått.

2024 har uten tvil vært et år preget av utfordringer i annonsemarkedet, og veien til de store samarbeidene har vært lenger enn tidligere. Vi har måttet jobbe hardere, og strekke oss lenger for å komme i mål. Men jeg vil påstå at vi går styrket ut av 2024. For i et utfordrende år, har vi sett kreativiteten, samholdet og samarbeidet blomstre. Vi har jobbet målbevisst sammen på tvers av disipliner og merkevarer, og vi har jammen fått til mye bra!

Vi har utviklet nye annonseformater, og kreative konsepter sammen med våre kunder. Vår egen Lisbeth Langnes har vært nominert til årets beste medieselger. Og for niende år på rad har vi gjennomført Aller Best – vår helt egen case-konkurranse. Det gjorde vi med en rekord i antall caser innlevert, og med et skyhøyt nivå.

Og her må jeg rette en stor takk til dere, våre annonsører og samarbeidspartnere. Takk for at dere gir oss tillit og slipper oss tett innpå merkevarene deres. Takk for at dere utfordrer oss, og at dere jobber sammen med oss, slik at vi kan skinne sammen.

I 2025 fyller Aller Best 10 år, og jeg kan garantere at vi skal skinne sammen da også – sterkere enn noen gang!


Rekordtrafikk og edelt metall

Når Se og Hør-redaksjonen runder av 2024, kan de se tilbake på et år med digital rekordtrafikk og oppmerksomhet. Og KK - merkevaren som har fulgt norske kvinner gjennom frigjøringskampen og to verdenskriger – har feiret 150 år. Det skjedde på ærverdige Grand Hotel, og kvinner fra kultur-, politikk- og næringslivet sto i kø for å feire den store dagen. Se bilder fra den stjernespekkede festen her. Det gleder meg også å si at KK-gallaen fra og med 2025 blir et fast årlig event, hvor vi skal hylle sterke, norske kvinner sammen med annonsører og lesere.

Dagbladet har igjen satt dagsorden denne høsten med rystende avsløringer, om mennesker som dør i ensomhet i eget hjem - uten å bli funnet. Her viser den 155 år gamle avisen nok en gang at de holder samfunnsansvaret høyt og står på de svakes side. Av den samme grunnen har vi også denne høsten løftet betydningen av redaktørstyrte medier ut til våre kommersielle samarbeidspartnere. For når vi vet at halvparten av medieinvesteringene i Norge tilfaller de internasjonale tech-gigantene, har vi en jobb å gjøre sammen for å bevare den frie norske pressen – som også er en forutsetning for vårt demokrati.

Når vi nå går ut av 2024 gjør vi ikke bare det med en rekke nye erfaringer, vi bærer også med oss edelt metall i bagasjen. Nærmere bestemt et sølv fra årets Medieprisutdeling. Her vant vi sammen med Helsedirektoratet og Mindshare, for den livsviktige kampanjen “Lys i mørket”. Og av alt det gode arbeidet vi har skapt her i år, er det denne kampanjen som har gjort størst inntrykk på meg, og som jeg ønsker å gi litt ekstra fokus i dette julebrevet.

Kampanjen tar for seg selvmordsforebyggende arbeid i Nord-Norge, men virkemiddelet er både universelt og tidsaktuelt. Det handler nemlig om noe så enkelt - og så vanskelig - som å snakke sammen. Om å ta seg tid til den gode samtalen, se, lytte og tørre å spørre hvordan det egentlig går. Denne kampanjen oppfordrer oss til nettopp dette. Det kan gjøre hverdagen lysere, og dette kan faktisk redde liv. Så dersom jeg kan komme med ett ønske denne julen, så er det at dere tar vare på hverandre, ser hverandre, og tør å strekke ut en hånd.

Med dette ønsker jeg å takke for tilliten, takke for gode samtaler og spennende samarbeid i 2024. Vi gleder oss til fortsettelsen. Men nå, aller først: senk skuldrene. Ta vare på deg selv og dine, og ha en riktig god jul.


Med vennlig hilsen

Chris Tallerås Steen