Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
I samarbeid med Anti og IUM ble kommunikasjonskonseptet «Hele Norge Griller» utarbeidet for Rimi sin sommerkampanje.
Bakgrunn
Dagligvaremarkedet i Norge er preget av sterk konkurranse. Det er et marked preget av mye støy, og RIMI har en relativt lav markedsandel på 6,7%, sammenlignet med Kiwi og Rema som har markedsandeler på henholdsvis 16,9% og 23,1%. Sommeren er viktig i Norge og grilling er som en nasjonalrett gjennom våren og sommeren. Da blir nordmenn ekstra sosiale og samler venner og familie. Konkurransen er hard i dagligvaremarkedet i denne perioden og alle kjedene investerer kraftig både i konsepter, kreative løsninger og medieinvesteringer. I løpet av de siste årene har både Rema og Kiwi benyttet profesjonelle kokker og kjendiser for å demonstrere og lære nordmenn hvordan de skal grille. Med vesentlig mindre muskler måtte Rimi tenke annerledes for å kunne stå ut i støyen og skape oppmerksomhet. Konseptet ble “Hele Norge Griller” der Rimi snakket på en folkelig måte og engasjerte de virkelige kokkene – deg og meg.
Idé
Kampanjen skulle engasjere det Norske folk til å grille og dele sine bilder på sosiale medier, samt at bildene også kom frem på en egen kampanjeside under www.rimi.no. For å nå ut ble både tv, boards, desktop og avis benyttet som distribusjonskanaler for kommunikasjonskonseptet.
Se og Hør ble involvert som mediepartner for å ta ut det engasjementet som ble skapt, samt å engasjere sine egne lesere til å delta i kampanjen.
Alle kanaler under merkevaren Se og Hør ble benyttet: digitale native ads på Seoghør.no, advertorials i magasinet, eget oppskriftshefte og sosiale medier. I tillegg ble en stor andel av Se og Hørs flaskeposter fylt med gavekort fra Rimi, og distribusjonen av flaskepostene gikk fra å være kun på Se og Hør Sommerturne-steder til også å være i alle Rimi sine butikker over hele landet.
Gjennom å benytte alle kanaler i Se og Hør-universet, med begrensede budsjetter, å gi aktuell målgruppe en høyfrekvent kampanje hvor målgruppen selv var bidragsytere.
Mål for kampanjen
Øke verdi pr. kvittering og økt omsetning
Styrke assosiasjonene til RIMI og grill
Tiltrekke seg nye kunder
Øke liking og besøk av butikk
Resultater
Rimi hadde kun 6-7% SOV i sommermånedene mens hovedkonkurrentene Rema og Kiwi har brukte 2,5 ganger så mye. Ved å bruke markedsbudsjettet på en smart måte greide man å nå målene man satte for kampanjen:
Omsetningen økte med 2,1% sammenlignet med samme periode året før
Snittkvitteringen økte med hele 3,2% i samme periode året før
Økt likingen: 43% økning
Skilte seg ut fra de andre dagligvarekjedene: 100% økning
I tillegg økte man ønsket om å bruke Rimi som dagligvarebutikk med hele 40% blant Se og Hør sine lesere.
Kampanjen skapte stort engasjement!
Sosiale medier: 868 bilder på Instagram
2 innlegg fra Rimi engasjerte 270.000 følgere på Facebook