Caser

Publisert: 20.09.2018

Discovery til finalen i Aller Best 2018

Ivrige supportere ble møtt med personlige bannere på Dagbladet.

Discovery generator desktop logo 1170

Våren 2018 ble Eliteserien sparket i gang rekordtidlig, og Discovery måtte de første ukene av sesongen konkurrere mot flere av de store vinteridrettene om både publikum og tv-seere.

I forkant av Eliteseriestart ønsket Discovery å synliggjøre for så mange som mulig at serien startet 10. mars på Eurosport. De ønsket også å skape engasjement i forkant av sesongstart samt mobilisere supportere.

Fotball handler om følelser

Futatsu kom til Aller med en idé som handlet om å ta tak i det som engasjerer aller mest – og som bringer frem de aller sterkeste følelsene: rivalisering.

– Basert på innsikten om at fotball handler om følelser, og at det som bringer frem de aller sterkeste følelsene er rivalisering, bestemte vi oss for å ta tak i nettopp denne rivaliseringen. Løsningen ble Roast Your Rival, eller «Jekk ned en supporter». Her fikk supporterne muligheten til selv å minne hverandre på hendelser fra fjoråret, som man som supporter aller helst skulle sett at man ikke måtte bli minnet på. Man kunne lage og sende helt unike bannerannonser som ble vist på forsiden av Dagbladet, forteller Alexander Mostue, Medierådgiver i Futatsu.

Kampanje i tre trinn

Displayannonser på forsiden av Dagbladet.no hadde budskapet «Vil du plage en supporter?»

Klikket man på annonsen, kom man til en generator på en landingsside hos Eurosport. Her kunne man lage en personlig bannerannonse på Dagbladet.no. Man kunne enkelt velge budskapet i banneret ut fra hvilket lag mottakeren holder med, fylle inn navn, og deretter sende til venner og bekjente gjennom Facebook Messenger, mail eller ved å kopiere den unike lenken og dele i andre kanaler.

Mottakeren fikk så sitt unike banner på Dagbladet.no. Klikket man på annonsen, kom man til en landingsside med kampoversikt.

Idéen krevde et helt nytt teknisk rigg hos Aller. Ville det la seg gjøre?

Med en kort tidsfrist og mange usikre faktorer, var ett av spørsmålene i forkant om ideen i det hele tatt lot seg gjennomføre.

– I Aller mobiliserte vi alt vi kunne for å utvikle ideen Futatsu hadde til en ferdig løsning. Det klarte vi, og kampanjen var på lufta innen deadline. I så måte var vårt første mål nådd, sier Olve Brekke, kampanjeansvarlig i Aller.

I snitt ble det brukt 2 minutter og 23 sekunder på kampanjesiden.

CTA- målet for annonsene var 10 000, og resultatet var 14 447. Målet for antall unike brukere på kampanjesiden var 15 000, og her ble resultatet 26 924.

– Dette er et utrolig godt resultat, og kampanjen gikk over all forventning, sier Brekke.

– For oss som medie- og reklamebyrå, er det vesentlig å finne mediepartnere som åpner opp for og blir med på å utfordre noen etablerte rammer. De siste årene har vi gjort mye bra sammen med Aller, og det er fint med en mediepartner som ikke bare svarer på brief, men også blir med å utfordre den, sier Mostue i Futatsu.