Caser

Publisert: 17.03.2020

Obs BYGG i finalen Aller Best Q4 - kampanjen som tok prisløftet til nye høyder

Kundene kan alltid stole på at de får den beste prisen hos Obs BYGG. Det har nå en av fire nordmenn fått med seg. 

Obs 5 1170x610

Obs BYGG sin kampanje over fire måneder i sommer løftet de viktigste målene for byggevarekjeden, og tallene fra «Aller Effekt» viser at nesten 4 av 10 som kan huske å ha sett annonsen hadde besøkt Obs BYGG i løpet av foregående måned. Det er hele 81% høyere andel enn kontrollgruppen som ikke ble eksponert for annonser i samme periode, forteller strategisk kundeansvarlig Josephine Messa.

Kampanjen har i tillegg løftet både totalinntrykk og preferanse til Obs BYGG, og ikke minst løftet oppfatningen av at Obs BYGG er god på inspirasjon – et eget delmål med kampanjen.

Utfordringen var klar, Obs BYGG ønsket å

1) Øke kjennskapen til prisløftet, fra 13 til 17 prosent

2) Øke kjennskapen til nettbutikken, fra 30 til 37 prosent

Skreddersydde annonsemaler

Løsningen til Aller, i samarbeid med PHD og Obs BYGG ble unike annonse-maler som kunne løfte fram ulike tidsrelevante produkter, som kunne justeres og oppdateres underveis med enkle grep. Dette var et avgjørende element for å sikre de fantastiske resultatene til kampanjen.

Gjennom vårt største og mest dominerende annonseformat, fullskjerm, kunne vi kape en unik kommunikasjon som inspirerte, viste frem produktene og samtidig hadde fokus på kjennskapsmålene prisløfte og nettbutikken. Kampanjen var landsdekkende og ved å benytte data mot huseiere spisset vi kommunikasjonen mot huseiere som var den viktigste målgruppen. Vi leverte totalt 6 versjoner med temaene hagemøbler, grill, gressklipper, vinduer, oppussing og fornyelse.

Geosegmentert taktisk budskap

Obs BYGG hadde tydelige merkevarebyggende mål som nevnt tidligere, men hadde samtid et stort behov for å flytte varer. Vi løste dette med taktiske annonser med fokus på pris og produkt som ble distribuert i mobilformater. Annonsene spilte sammen med tilsvarende TV-reklamer. 18 ulike videoannonsene ble geografisk styrt mot områder med Obs BYGG-butikker. Vi leverte totalt 52 millioner visninger gjennom samarbeidet og 170.000 klikk inn til Obs BYGGs nettbutikk.

Økte omsetningen med 29 prosent

Målinger gjennom «Aller Effekt» viser at målet om å øke kjennskapen til nettbutikk ble nådd i løpet av en måned. I september var kjennskapen oppe i 46 prosent. Kjennskapen til prisløftet ble nesten doblet i løpet av perioden, med en økning på 71%. Obs BYGG rapporterer fra egne tall at trafikk til nettbutikk økte med 21% målt mot 2018, mens omsetning i tilsvarende periode økte med hele 29%.

“Kampanjen til Obs BYGG var den første i sitt slag som ble målt i vårt nye effektstudie – Aller Effekt. Kampanjen var omfattende og krevende å dokumentere, men det var en utfordring som var spennende å løse. Hele kampanjen ble tracket over 4 måneder med ukentlige intervjuer av både ikke- eksponerte og eksponerte i perioden.

Kampanjeresultatene fokuserer naturlig nok på de målsetningene som var satt på forhånd, men i tillegg målte vi ulike kommunikasjonsparameter fra totalinntrykk via bransjedrivere til valgsett og preferanse. Selv synes jeg utviklingen på preferanse til Obs BYGG er ekstra interessant hvor nivået blant eksponerte økte fra 27% til 38% fra juni til september, en utvikling vi ikke ser blant de ikke- eksponerte. For å drive vekst i omsetning og/eller markedsandel er økt preferanse helt avgjørende og her leverer denne kampanjen bedre og bedre over tid! “

- Senior innsiktsrådgiver Roy Jespersen

“Det er en glede å se resultatene dette samarbeidet har gitt. Obs BYGG sin kampanje har over fire måneder i sommer løftet de viktigste målene for byggevarekjeden, og tallene fra Aller Effekt viser at nesten 4 av 10 som kan huske å ha sett annonsen hadde besøkt Obs BYGG i løpet av foregående måned. Det er hele 81% høyere andel enn kontrollgruppen som ikke ble eksponert for annonser i samme periode. Alltid gøy å kunne bidra med det lilla ekstra, og gjennom denne kampanjen så har vi virkelig fått bevise hva Kraften i Aller kan bidra med. Gleder meg til fortsettelsen og hva vi kan få til videre i vårt samarbeid! “

- Strategisk konsernkundeansvarlig Josephine Messa

Gjennom skreddersøm, samarbeid med PHD og Obs BYGG har Aller kunnet bidra til høye løft på alle mål i kampanjen. I løpet av kampanjeperioden kunne vi inspirere målgruppen med ulike versjoner og produkter gjennom hele sommeren. Dette har påvirket positivt på totalinntrykket og vi ser på resultatene, at våre lesere er meget positive til det nye uttrykket til Obs BYGG.

“Gjennom samarbeidet med Aller har vi funnet annonseløsninger som gjorde det mulig å både være mer inspirerende og vise et større utvalg. Med spennende, kreative løsninger viser de gode resultatene at vi har både har klart å fange oppmerksomheten og påvirke oppfatninger i ønsket retning “

- Markedssjef Obs BYGG, Gard Robert Hasselstrøm

«Samarbeidet med Aller har vært et verdifullt bidrag gjennom 2019, i form av utvikling av unikt annonsemateriell, solid prosjektledelse og ikke minst god dokumentasjon av verdiskapning i forhold til definerte målsettinger. Vi er svært fornøyde med resultatene, og ser frem til videreutviklingen av samarbeidet for sammen å løfte Obs BYGG til nye høyder»

- Digital Director PHD Thomas Johansen

Hva er Aller Best? Les mer om konkurransen her