Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Ruter ville fortelle om fordelene med RuterBillett-appen. Native artikler på front av dagbladet.no var første skritt i en vellykket kampanje.
RuterBillett-appen har vært under kontinuerlig utvikling siden lanseringen i 2012. Kundene er klar over at det er raskere og billigere å kjøpe billetten med mobilen, enn å kjøpe reisekort, men det er også andre fordeler Ruter ønsker å kommunisere. I tett samarbeid med IUM og Aller laget Ruter kampanjen som har gitt Ruter en plass i finalen på Aller Best 2017.
Ønsker å nå ut til flere
I dag er app-andelen større i Oslo enn i Akershus, og Ruter ønsker seg enda flere app-kunder i nabofylket. Etter økte bomavgifter i Oslo og Akershus er det mange reisende som nå vurderer å parkere bilen og reise kollektivt. Målet med kampanjen var å bevisstgjøre, for nye kunder og reisekort-kunder, fordelene med å kjøpe billett på mobil.
Ikke blitt gjort i Aller tidligere
Ruter ønsket å fortsette tidligere suksess med native artikler og å gi enda flere gode leseropplevelser om Ruter sine tjenester. Det nye ved denne kampanjen var at de i tillegg til native som løsning/format benyttet seg av data- modellering for å nå enda flere lesere med lignende profil som de som leste native- artikkelen.
Les native artikkelen på dagbladet.no her
Native artikkelen ble kjørt fem dager på rad, søndag til torsdag og ble publisert på morgenen hver dag, for å være aktuell for pendlere. Elizabet Gilleberg, KAM og byråansvarlig i Ruter, registrerte at kundene også publiserte saken på sine Facebook sider.
Display- delen av kampanjen til Ruter hadde som oppgave å få leserne til å laste ned RuterBillett- appen, og Ruter benyttet da profilen fra native- artikkelen som målgruppe i kampanjen (også kalt «Extended Audience») i tillegg til at de benyttet geo- segmentering på Oslo/Akershus.
– Ved å benytte modelleringsteknologi fra samarbeidspartner Enreach kunne vi definere en profil på leserne av native- artikkelen. Vi så at leserne var både menn og kvinner, men vi så samtidig at de var overrepresentert i aldersintervallet 35-44, hadde høy utdanning og var arbeidende, samt hadde en interesse for reise som tema, sier Gilleberg.
Skapte rask trafikk
Ansvarlig Markedskommunikasjon i Ruter AS, Annika Mørch Asté kunne se av responsen at artikkelen ble godt lest i morgentimene.
Ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter AS, Annika Mørch Asté, kunne se av responsen i forhold til nedlasting av appen at artikkelen ble godt lest i morgentimene, mye takket være god og fengende vinkling på front av Dagbladet.no. Artikkelen leverte meget godt på å være kunnskapsbyggende om muligheter som ligger i appen for brukerne, og basert på de kvalitative måleparameter Aller benytter for native- artikler scoret denne meget godt, blant annet på aktiv lesetid.
– Leserne av native- artikkelen matchet godt med målgruppen definert på forhånd, og gjennom bruk av «Extended Audience» i display- kampanjen oppnådde vi en høyere relevans på visningene og økt dekning i målgruppen, avslutter Mørch Asté.
Se casefilm her: